زمان افزایش هزینه های عمومی: راجیو کومار ، نایب رئیس Niti Aayog

راجیو کومار ، نایب رئیس Niti Aayog گفت که ممکن است زمان آن باشد که قدم اضافی در هزینه ها برای حمایت از تقاضا و سرمایه گذاری خصوصی برداریم. در مصاحبه ای ، كومار همچنین به دیپشیخا سیكاروارته گفت كه انتظار دارد اقتصاد در سه ماهه سوم جاری از شرایط انقباضی خارج شود. گزیده ها:


اکثر کارشناسان احساس می کنند بهبودی مشاهده شده در Q2 پایدار نخواهد بود. نظر شما چیست؟


قبول ندارم بازیابی می تواند در نیمه دوم FY21 پایدار باشد و خواهد بود. با این حال ، واضح است که تقاضای مصرف به تنهایی نمی تواند موجب بهبودی شود و باید با تقاضای سرمایه گذاری و صادراتی که اقدامات مختلفی در دست اجرا است ، تقویت شود. من امیدوارم که دسامبر بسیار بهتر به نظر برسد زیرا خروجی خریف نسبت به سال گذشته بهتر بوده و FCI حجم بیشتری از برنج را نسبت به گذشته خریداری کرده است. بنابراین ، درآمد روستایی بسیار پر رونق است و تقاضای کالاهای با دوام مصرف کننده و مصرف کننده را حفظ می کند. در مناطق شهری ، برخی از عدم اطمینان های مداوم ناشی از رفتار همه گیر وجود دارد. این امر ممکن است تقاضای مصرف را تا حدی کاهش دهد ، همانطور که در افزایش سطح سپرده های بانکی مشهود است.


آیا نیاز به اقدامات بیشتری برای کمک به پایداری این تقاضا وجود دارد؟


من فکر می کنم ما باید به طور فزاینده ای بر افزایش تقاضای سرمایه گذاری تمرکز کنیم. با این حال ، باید توجه داشته باشیم که با توجه به وضعیت فعلی ظرفیت اضافی و عدم اطمینان ناشی از همه گیری ، سرمایه گذاری قابل توجهی برای بخش خصوصی دشوار خواهد بود. بنابراین ، من فکر می کنم مسئولیت این امر باید صرف هزینه های سرمایه عمومی باشد تا “ازدحام” لازم در سرمایه گذاری بخش خصوصی حاصل شود. این امر اثر چند برابری را ایجاد می کند ، که می تواند با افزایش اشتغال و درآمد ، تقاضای مصرف مورد نیاز را نیز ایجاد کند. فکر نمی کنم فقط به تقاضای روستایی اعتماد کنیم.


روندها نشان می دهد که هزینه های دولت در هفت ماه اول مالی جاری کند است.


باید به خاطر داشته باشیم که تعادل مالی نیز باید حفظ شود. به همین میزان ، دولت بسیار خوب عمل می کند که تاکنون در سمت احتیاط اشتباه کرده است. اما اکنون که واکسن در معرض دید است (و) همچنین می داند که تقاضای مصرف قابل توجه است ، ممکن است زمان آن اقدام اضافی باشد. درآمد GST در حال افزایش است و بنابراین ما فضای درآمد کمی بیشتری داریم. پس از دستیابی به یک توازن خوب ، پودر مالی حفظ شده است. شاید این زمان استفاده از آن باشد.


و با توجه به صرف هزینه های زیرساخت ، کجا باید از این پودر استفاده شود؟


این جایی است که ما باید کاملاً خلاقانه در شناسایی پروژه های زیربنایی برای افزایش بهره وری حاملگی کوتاه مدت و همچنین کمک به بخش خصوصی برای انجام این سرمایه گذاری فکر کنیم. شما می توانید پروژه ها را شناسایی کنید و سپس اگر بخش خصوصی را فعال یا توانمند کنید ، ممکن است راهی برای گرفتن چنین هزینه هایی پیدا کنید ، که می تواند نتایج سریعتر ایجاد کند.


برخی از کارشناسان گفته اند در حالی که ما مراحل متوسط ​​تا بلند مدت مانند هزینه های زیرساخت را بررسی می کنیم ، ممکن است به برخی اقدامات فوری برای رفع تقاضای مصرف نیز نیاز داشته باشیم. دیدگاه شما چیست؟


وزیر محترم دارایی ذکر کرده است که آنها می توانند هر دو را در نظر بگیرند. من مطمئن هستم که وزارت دارایی در حال بررسی این موارد است. برخی از بخش ها ، که تأثیر گسترده تری از بیماری همه گیر را احساس کرده اند ، می توانند برای چنین کمک های مالی انتخاب شوند. به نظر شما ، این مداخلات کجا باید هدف قرار گیرد؟

به نظر می رسد افراد شاغل و حرفه ای بیش از سایر بخش ها از تأثیر منفی همه گیری رنج برده اند. بنابراین شاید مواردی وجود داشته باشد که بتوانید آنها را شناسایی کرده و از آنها پشتیبانی کنید. این ممکن است یک منطقه باشد. اما من مطمئن هستم که همه اینها تحت بررسی وزارت دارایی است.

یک گروه کاری RBI پیشنهاد کرده است که به خانه های صنعتی می توان مجوز بانکی داد. نظر شما چیست؟



من گزارش را با جزئیات ندیده ام ، بنابراین نمی خواهم توضیحی بدهم.


آیا نیازی به رژیم صدور مجوز برای لیبرال تر بودن بانک وجود دارد؟


مطمئناً به رقابت بیشتری نیاز است. بدون توجه به اینکه بدهی خصوصی ما به تولید ناخالص داخلی فقط در اواسط دهه 50 است – 53 درصد ، این یک الزام است. بدیهی است که نیاز به افزایش اعتبار و دسترسی به اعتبار به ویژه برای MSME ها وجود دارد. RBI علی رغم فشارهای تورمی ، به درستی و تحسین برانگیز هزینه اعتبار را پایین نگه داشته است ، که البته فقط مقدماتی است و می تواند موقت باشد. در ذهن من شکی نیست که رقابت بیشتر در بخش بانکی به بهبود بهره وری بخش بانکی و توانایی بخش بانکی برای تأمین مالی توسعه کمک می کند.