زلزله شدید در مرکز ژاپن؛ 1 کشته و بیش از 20 زخمی

زمین‌لرزه‌ای شدید و کم عمق در مرکز ژاپن بعدازظهر جمعه، دست‌کم یک کشته و بیش از ۲۰ زخمی برجای گذاشت و برنامه‌های مسافران تعطیلات را مختل کرد.

سازمان زمین شناسی آمریکا اعلام کرد که زمین لرزه ای به بزرگی 6.2 ریشتر استان ایشیکاوا در ساحل غربی جزیره اصلی هونشو ژاپن را لرزاند. آژانس هواشناسی ژاپن شدت این زمین لرزه را 6.5 اندازه گیری کرد و گفت که مرکز آن در عمق حدود 12 کیلومتری (7.5 مایلی) بوده است.

از آن زمان تاکنون بیش از 50 پس لرزه به اندازه کافی قوی ثبت شده است که یکی از آن ها به بزرگی 5.8 ریشتر در جمعه شب بود.

بیشترین صدمات و خسارات در شهر سوزو در شمال شبه جزیره نوتو در استان ایشیکاوا گزارش شده است. یک نفر بر اثر سقوط از نردبان جان خود را از دست داد و 22 نفر دیگر در این استان مجروح شدند که حال دو نفر از آنها وخیم است. بقیه جراحات خفیف بودند.

به گفته اداره مدیریت بحران استان، حدود 100 نفر از ساکنان جمعه شب به مراکز تخلیه پناه بردند. به گفته آژانس مدیریت آتش نشانی و بلایای طبیعی، یک مصدوم در استان همسایه تویاما گزارش شده است.

چندین خانه نیز آسیب دیده است. صبح روز شنبه، برخی از ساکنان قبل از بارش باران که از عصر پیش‌بینی می‌شود، برزنت‌های پلاستیکی آبی را روی قسمت‌های آسیب‌دیده از خانه‌های خود قرار دادند.

ویدئویی که توسط تلویزیون عمومی NHK پخش شد، بخشی از تپه را نشان داد که فرو ریخته و بر روی یک خانه سقوط کرده است. همچنین ویدئویی را که توسط یکی از کارکنان در حال بازدید از یکی از اقوام در استان ایشیکاوا گرفته شده بود، پخش کرد که نشان می‌داد یک اتاق تقریباً نیم دقیقه می‌لرزید و قاب‌های عکس روی دیوارها می‌لرزید. ژاپن چندین تعطیلات ملی را در این هفته جشن می گیرد. فومیو کیشیدا، نخست وزیر، که جمعه شب از سفر چند ملیتی به آفریقا و سنگاپور بازگشت، با قربانیان زلزله ابراز همدردی کرد و از ساکنان خواست تا “احتیاط زیادی” در میان پس لرزه های قوی و رانش گل ثانویه داشته باشند.

شرکت راه‌آهن ژاپن شرقی گفت قطارهای گلوله‌ای که توکیو و کانازاوا را در استان ایشیکاوا به هم متصل می‌کردند به‌دلیل بررسی‌های ایمنی موقتاً متوقف شدند، اما با تأخیرهایی به فعالیت عادی خود ادامه دادند.

به گفته سازمان تنظیم مقررات هسته ای، هیچ گونه ناهنجاری در نیروگاه های هسته ای در این منطقه وجود ندارد.

ژاپن یکی از زلزله خیزترین کشورهای جهان است. زمین لرزه مهیب سال 2011 در شمال شرق این کشور باعث سونامی ویرانگر و ذوب نیروگاه هسته ای شد.