روهینگیا: بنگلادش ابتکار بی نظیری را برای جابجایی پناهندگان روهینگیا آغاز کرد

دهلی نو: بنگلادش راهی منحصر به فرد برای جابجایی برخی از پناهندگان روهینگیا از چیتاگونگ به جزیره مجاور تحت صلاحیت خود پیدا کرده است و این اقدام مورد حمایت اعضای جامعه قرار گرفته است.

جمعه گذشته هفت کشتی نیروی دریایی بنگلادش از اسکله های چیتاگونگ پاتنگا حامل اولین دسته از پناهندگان 1642 روهینگیا به جزیره کار باسان بودند.

در آگوست 2017 ، حدود هفت میلیون نفر به علاوه پناهندگان روهینگیا از میانمار فرار کرده و پناهگاه خود را در Coxbazar بردند. از آن زمان تاکنون حدود 11 پناهجوی روهینگیایی در 34 اردوگاه پناهندگان در بنگلادش زندگی می کنند.

دولت هاسینا ابتکار عمل را برای کاهش جمعیت در اردوگاه کوکسبازار به عهده گرفت. این پروژه در باسان کار از سال 2018 آغاز شده بود. حدود 1500 ساختمان تحت نظارت مستقیم ارتش بنگلادش ساخته شده است. همچنین یک مدرسه ، یک مرکز اجتماعات و یک بیمارستان وجود دارد.

وزارت امور خارجه بنگلادش (وزارت امور خارجه) روز جمعه اظهار داشت: “روهینگیاها تبعه میانمار هستند و باید به میانمار بازگردند. دولت بنگلادش تمام تلاش خود را برای امنیت و امنیت این ملیت های موقتاً پناهنده میانمار انجام می دهد.”

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: “جابجایی برای از بین بردن اردوگاه های شلوغ در کاکس بازار که به طور موقت نزدیک به یک میلیون روهینگیا را با هزاران هزار نفر متولد شده به طور موقت اسکان داده است ، ضروری شده است.”

محمودا خاتون 60 ساله که به باسان چار رفته بود به روزنامه انگلیسی دیلی استار به بنگلادش گفت: “ما در باسان چار آرامش ، آسایش و مسکن خوبی خواهیم یافت.”

وی گفت: “ما مجبور شدیم در اردوگاه های Cox’s Bazar در گرمای زیاد و در بین افراد زیادی زیر پارچه برزنتی زندگی کنیم. ما نمی توانستیم حمام کنیم و رنج زیادی کشیدیم. آنجا آرامش و آرامش پیدا کنید. به همین دلیل من با اراده خودم به آنجا می روم. ”

دکتر خارجه عبدالمومن وزیر امور خارجه در بیانیه ای گفته بود که دولت روهینگیاها را مجبور به تغییر جهت به باسان کار نخواهد کرد.

وی گفت: “ما روهینگیاها را به زور به باسان چار نمی بریم. ما کسانی را که مایل به رفتن هستند می بریم. آنها داوطلبانه به باسان چار می روند.”