روزنامه روسی گزارش داد که چهار هواپیمای نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین سرنگون شده است

خبرگزاری روسی کومرسانت اعلام کرد دو جنگنده روسی و دو هلیکوپتر نظامی روز شنبه در نزدیکی مرز اوکراین سرنگون شده‌اند که در صورت تایید، کودتای تماشایی برای کیف خواهد بود.

کامرسانت در وب سایت خود اعلام کرد که جنگنده بمب افکن Su-34، جنگنده Su-35 و دو هلیکوپتر Mi-8 یک گروه حمله را تشکیل داده و تقریباً به طور همزمان در یک کمین در منطقه بریانسک، در شمال شرق، سرنگون شده اند. اوکراین.

«طبق داده‌های اولیه… قرار بود جنگنده‌ها حمله موشکی و بمب‌افکنی به اهدافی در منطقه چرنیهیو اوکراین انجام دهند و هلیکوپترها برای پشتیبانی از آن‌ها حضور داشتند – از جمله اینکه اگر خدمه «سو» را تحویل بگیرند. سرنگون شدند.»

خبرگزاری دولتی روسیه تاس اعلام کرد که یک هواپیمای جنگی سوخو 34 روسیه در آن منطقه سقوط کرده است اما علت آن را مشخص نکرد.

تاس همچنین به نقل از یک مقام خدمات اضطراری گفت که آتش سوزی موتور در یک هلیکوپتر باعث سقوط آن در نزدیکی کلینتسی شده است که در حدود 40 کیلومتری (25 مایلی) از مرز است.

هیچ اشاره ای به Su-35 یا هلیکوپتر دوم نکرد.

ویدئویی که در کانال تلگرامی روسی طرفدار جنگ Voyenniy Osvedomitel منتشر شد، هلیکوپتری را در ارتفاعات آسمان نشان داد که دچار انفجار شد، از مسیر پرتاب شد و سپس در شعله های آتش به سمت زمین فرو رفت. نظرات همراه با این ویدئو که رویترز نتوانست فوراً آنها را تأیید کند، می‌گوید که نشان می‌دهد یک Mi-8 توسط یک موشک سرنگون می‌شود. سایر تصاویر منتشر شده توسط این کانال، خرابه های یک مزرعه کشاورزی را نشان می دهد.

کامرسانت هیچ مدرکی برای گزارش خود مبنی بر ساقط شدن چهار هواپیما ارائه نکرد، اما همین ادعا توسط چندین وبلاگ نویس نظامی طرفدار جنگ نیز مطرح شد.

بعداً روز شنبه، الکساندر بوگوماز، فرماندار منطقه برایانسک گفت که یک پهپاد اوکراینی به یک کارخانه تولید مواد غذایی در استارودوب، نزدیک مرز اوکراین برخورد کرده و به سقف آن آسیب رسانده است. بوگوماز که در تلگرام می نویسد، گفت که تلفات جانی نداشته است.

این حادثه دو روز پس از آن رخ داد که بوگوماز از حمله پهپادی به یک انبار نفت در منطقه خبر داد.

وزارت دفاع مسکو بلافاصله به درخواست اظهار نظر درباره گزارش کومرسانت پاسخ نداد.

Voyenniy Osvedomitel گفت که به نظر می رسد “به احتمال زیاد، دشمن با پدافند هوایی که قبلاً به یک منطقه مرزی به اندازه کافی نزدیک برای ضربه زدن به گروه ما منتقل شده بود، کمین انجام داده است.”

به نظر می رسد هلیکوپترهای سرنگون شده از نوع جنگ الکترونیک Mi-8MTPR-1 هستند.

کامرسانت گفت که هر چهار خدمه کشته شده اند.

هیچ پاسخ رسمی از سوی اوکراین، که معمولاً از اظهار نظر در مورد گزارش های حملات در داخل روسیه خودداری می کند، وجود ندارد.

با این حال، میخایلو پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در یک پست توییتری، این حادثه را «عدالت… و کارما فوری» نامید.

در اوایل ماه جاری، انفجارها قطارهای باری را در دو روز متوالی در منطقه بریانسک از ریل خارج کردند.