رئیس کمیته CII EXIM: رکود اقتصادی در آلمان ممکن است بر بخش‌های صادرات خاصی از هند تأثیر بگذارد

سانجی بودیا، رئیس کمیته CII در EXIM گفت: رکود اقتصادی در آلمان احتمالا بر صادرات هند از بخش‌های مختلف مانند مواد شیمیایی، ماشین‌آلات، پوشاک و الکترونیک به کشور اروپایی تأثیر خواهد گذاشت.

او با این حال گفت که هنوز خیلی زود است که تاثیر رکود اقتصادی در آلمان را بر صادرات هند ببینیم.

آلمان، چهارمین اقتصاد بزرگ جهان، با رکود مواجه است، زیرا تولید ناخالص داخلی آن در سه ماهه اول سال 2023 0.3 درصد کاهش یافت، پس از کاهش 0.5 درصدی در سه ماهه چهارم سال گذشته.

در سال 2022، 4.4 درصد از کل صادرات هند به آلمان بود که عمدتاً در بخش‌هایی مانند مواد شیمیایی آلی، ماشین‌آلات، الکترونیک، پوشاک، کفش، محصولات آهن و فولاد و کالاهای چرمی متمرکز بود.

او به PTI گفت: «اگرچه برای دیدن تأثیر رکود آلمان بر صادرات هند خیلی زود است، بخش‌هایی که در بالا ذکر شد احتمالاً بیشترین آسیب را خواهند دید».

او گفت که کل اتحادیه اروپا با افزایش قیمت انرژی که منجر به رکود در آلمان برای دو فصل متوالی شده است، دست و پنجه نرم می کند.

با ورود بزرگترین اقتصاد خود به رکود، اتحادیه اروپا به عنوان یک کل مجبور است فشارهای انقباضی را نیز احساس کند. وی افزود: حدود 14 درصد از کل صادرات هند به اتحادیه اروپا است که آلمان بزرگترین مقصد صادرات هند است و پس از آن هلند، بلژیک، ایتالیا و فرانسه قرار دارند. وی با استناد به گزارشی گفت: اتاق فکر تجارت جهانی ابتکار تحقیقاتی (GTRI) تخمین زده است که رکود بر صادرات هند به ارزش 2 میلیارد دلار از جمله محصولاتی مانند گوشی های هوشمند، پوشاک، کفش و کالاهای چرمی تأثیر خواهد گذاشت.

وی درباره سرمایه گذاری های آلمان گفت که رکود اقتصادی در این کشور اروپایی ممکن است بر سرمایه گذاری های این کشور در هند تأثیر بگذارد. با این حال، این احتمال وجود دارد که شرکت‌های آلمانی در شرایط رکود به دنبال جایگزین‌های ارزان‌تر باشند.

بودیا افزود: «این می‌تواند به حداقل تأثیر بر سرمایه‌گذاری آلمان در هند منجر شود».

با نگاهی به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی هند از سال 2000 تا 2022، آلمان رتبه نهم را در مجموع ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دارد و مجموعاً بیش از 13.6 میلیارد دلار در زمینه‌هایی مانند حمل‌ونقل، تجهیزات الکتریکی، صنایع متالورژی، بخش خدمات (به ویژه بیمه)، مواد شیمیایی، فعالیت‌های ساختمانی سرمایه‌گذاری کرده است. تجارت و خودرو