دیپلماسی نظامی: هند چگونه مأموریت صلحبانی قزاقستان در سازمان ملل را تسهیل کرد

هند نقشی کلیدی در تسهیل ماموریت های حافظ صلح سازمان ملل قزاقستان، بزرگترین کشور آسیای مرکزی، ایفا کرده است.

فعالیت های حافظ صلح قزاقستان به دنبال کمک به جامعه بین المللی در جلوگیری از درگیری های مسلحانه است. برای گرامیداشت سهم مردان و زنانی که زیر پرچم آن خدمت می کنند، روز جهانی حافظان صلح سازمان ملل متحد از سال 2002 در سراسر جهان در 29 می جشن گرفته می شود.

مشارکت پرسنل نظامی قزاقستان در مأموریت های تحت نظارت سازمان ملل متحد، موید سیاست خارجی صلح آمیز این کشور است. گردان حافظ صلح قزاقستان با فرمان رئیس جمهور در سال 2000 تأسیس شد. پرسنل نظامی قزبات پس از آموزش، در سال 2003 مأموریت حفظ صلح را در عراق آغاز کردند.

افسران قزاق از سال 2014 به عنوان افسران ستادی و ناظران نظامی در مأموریت‌هایی در صحرای غربی و ساحل عاج خدمت کرده‌اند. افسران گروه و ستاد قزاق نیز به مأموریت نیروی موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) اعزام شده‌اند تا از اجرای آن اطمینان حاصل کنند. ماموریت در سال 2018. در این مدت، بیش از 500 افسر در شش چرخش شرکت کردند.

وزارت دفاع برای گسترش دامنه حضور پرسنل نظامی قزاقستان در عملیات حفظ صلح سازمان ملل تحت دستورات مستقیم رئیس دولت، رئیس جمهور توکایف، تلاش کرده است. قزاقستان واحدهای ویژه ای از سنگ شکنان، پزشکان نظامی، اطلاعات و پلیس نظامی را آماده کرده است که همیشه در طول ماموریت های حفظ صلح مورد تقاضا هستند.

در سال 2018 شرکت حافظ صلح قزاقستان به همراه گردان پیاده نظام JAT ارتش هند در نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان (UNIFIL) برای عملیات حفظ صلح مستقر شد. همچنین این اولین باری بود که قزاقستان برای عملیات های حفظ صلح نیروهای خود را اعزام کرد، که نشان دهنده این واقعیت است که این کشور می خواهد نقش بزرگتری در صلح جهانی ایفا کند.

گسترش دیپلماسی نظامی هند و قزاقستان، ششمین دوره KazInd 2022، رزمایش مشترک ارتش هند و قزاقستان در Umroi در ایالت شمالی مگالایا برگزار شد. رزمایش مشترک سالانه آموزشی با ارتش قزاقستان در سال 2016 به عنوان تمرین پرابال راه اندازی شد. Dostyk که بعداً به یک تمرین در سطح شرکت ارتقا یافت و در سال 2018 به Ex Kazind تغییر نام داد.

در ششمین دوره KazInd، سربازان ارتش قزاقستان، متشکل از نیروهای فرماندهی منطقه، سربازان ارتش جنوبی و هند از 11 تفنگ گورخا، شرکت کردند. هدف از این مانور ایجاد روابط نظامی مثبت، جذب بهترین شیوه های یکدیگر و ارتقای توانایی عملیات مشترک در حین انجام عملیات ضد تروریستی در سناریوی نیمه شهری/جنگلی، تحت دستور اجرای صلح سازمان ملل، برای توانمندسازی این دو بود. ارتش ها برای آموزش، برنامه ریزی و اجرای یک سری تمرینات تاکتیکی ترکیبی برای خنثی کردن تهدیدات احتمالی که ممکن است در عملیات حفظ صلح سازمان ملل با آنها مواجه شوند.

در طول این تمرین، شرکت کنندگان در ماموریت های مختلفی از برنامه ریزی مشترک، تمرینات تاکتیکی مشترک، اصول اولیه مهارت های تسلیحاتی، کمک های بشردوستانه و امداد رسانی در بلایا و حمله به یک هدف متخاصم شرکت کردند. این رزمایش 14 روزه با هدف ایجاد اعتماد و تفاهم یکدیگر در زمینه امنیت ملی برگزار شد.

تمرین اعتبار سنجی نهایی با نام Ex Jenis (پیروزی سابق) مهارت های مختلف در گشت زنی، تیراندازی در جنگل، تیراندازی رفلکس، ردیابی مبارزه، استفاده از وسایل نقلیه محافظ مین و انجام حمله را نشان داد. این رزمایش قابلیت درون عملیاتی بین هر دو کشور را طبق دستور سازمان ملل نشان داد.