دیوان عالی به دولت دهلی اختیار می دهد

دولت دهلی دارای قدرت قانونگذاری و اجرایی بر تمام خدمات اداری، از جمله خدمات اداری هند است، به جز موارد مربوط به زمین، پلیس و قانون و نظم عمومی، یک هیئت قانون اساسی به ریاست رئیس قاضی هند دی.

این هیئت بار دیگر تاکید کرد که معاون فرماندار دهلی “به کمک ها و توصیه های شورای وزیران NCTD در رابطه با موضوعاتی که در محدوده قانونی NCTD هستند”، به استثنای نظم عمومی، پلیس و زمین، متعهد است.

حکم پنج‌شنبه بخشی از اخطار صادر شده توسط MHA در 21 مه 2015 را کنار می‌گذارد که کنترل همه خدمات را به معاون فرماندار واگذار می‌کرد. در این اطلاعیه آمده بود که ال‌جی باید «در حدی که رئیس‌جمهور گهگاه به او تفویض می‌کند» بر «خدمات»، علاوه بر نظم عمومی، پلیس و زمین، کنترل کند. در ادامه این اطلاعیه آمده بود که LG ممکن است نظر وزیر ارشد NCTD را بنا به صلاحدید وی جویا شود.

دادگاه معتقد بود که “رابطه بین اتحادیه و NCTD شبیه یک مدل فدرال نامتقارن است، جایی که دومی کنترل قانونی و اجرایی خود را در مناطق مشخصی از فهرست ایالتی و فهرست همزمان اعمال می کند”.

در توضیح بیشتر، این دادگاه حکم داد که “این مسئولیت دولت NCTD است که اراده مردم دهلی را که آن را انتخاب کرده اند بیان کند. بنابراین، نتیجه ایده آل این خواهد بود که GNCTD باید بر “خدمات” کنترل داشته باشد، موضوعی به استثنای موضوعاتی که خارج از حوزه تشریعی آن هستند».

این هیئت با تاکید بر اهمیت کنترل بر افسران، گفت: “دولت منتخب دموکراتیک باید بر افسران خود کنترل داشته باشد. اگر یک دولت منتخب دموکراتیک اجازه کنترل افسران خود را نداشته باشد و آنها را مورد بازخواست قرار دهد، پس مسئولیت آن در قبال قوه مقننه و اگر افسران به دولت پاسخ ندهند، مسئولیت جمعی کاهش می یابد. اگر افسران احساس کنند از دولت منتخب جدا شده اند، احساس می کنند که پاسخگو نیستند.

این دادگاه اعلام کرد که “اگر خدمات از حوزه قانونگذاری و اجرایی خود مستثنی شوند، وزرا و مجریانی که وظیفه تدوین سیاست ها در NCTD را بر عهده دارند از کنترل افسران خدمات ملکی که چنین تصمیمات اجرایی را اجرا می کنند، مستثنی خواهند شد”. “قدرت قانونگذاری و اجرایی NCTD در مورد ورودی 41 نباید به خدمات مربوط به نظم عمومی، پلیس و زمین تسری پیدا کند. با این حال، قدرت قانونگذاری و اجرایی بر خدماتی مانند خدمات اداری هند یا خدمات کادر مشترک که برای اجرا مرتبط هستند. سیاست‌ها و چشم‌انداز NCTD از نظر اداره روزمره منطقه، با NCTD خواهد بود.

در ادامه این حکم آمده است که “افسران تحت آن ممکن است در NCTD خدمت کنند، حتی اگر توسط NCTD استخدام نشده باشند. در چنین سناریویی، اشاره به برخی از قوانین، که به وضوح مرزبندی می کند، به عنوان مثال مرتبط است. کنترل تمام هند یا خدمات کادر مشترک بین اتحادیه و ایالت ها. NCTD، مشابه سایر ایالت ها، همچنین نماینده شکل دولت است. دخالت اتحادیه هند در اداره NCTD توسط مقررات قانون اساسی محدود شده است، و هر گونه گسترش بیشتر مغایر با قانون اساسی حاکمیت خواهد بود.»

دادگاه با تشریح نقشی که باید توسط معاون فرماندار ایفا کند، اظهار داشت: “LG باید تحت نقش اداری که توسط رئیس جمهور محول شده است، از اختیارات خود استفاده کند. مدیریت اجرایی فقط می تواند به مواردی که خارج از حیطه مجلس قانونگذاری است گسترش یابد… و این نمی تواند به معنای اداره کل NCT دهلی باشد. در غیر این صورت، هدف از داشتن یک هیئت منتخب جداگانه در دهلی بیهوده خواهد بود.

این حکم می‌گوید در حالی که یک ایالت یا UT قدرت وضع قوانین در مورد موضوعات تحت فهرست همزمان را دارد، این قانون مشمول قانون مرکزی موجود خواهد بود. در همان زمان اضافه شد، باید اطمینان حاصل شود که اداره ایالت ها توسط مرکز به دست نمی آید.