دیدگاه: روابط هند و آمریكا با همگرایی های استراتژیك در حال رشد و دو طرفه مورد علاقه در حال حاضر قوی است

توسط: کانوال سیبال

حدس و گمان در مورد معنای ریاست جمهوری بایدن برای هند غیرضروری است. روابط هند و آمریكا با همگرایی های استراتژیك در حال رشد و دو جانبه مورد علاقه در حال حاضر قوی است. اگر ایالات متحده بتواند به رشد اقتصادی هند ، نوسازی فناوری و گسترش نقش بین المللی کمک کند ، ارزش هند برای ایالات متحده به عنوان یک شریک اقتصادی و امنیتی و در ایجاد ثبات در یک نظم بین المللی مبتنی بر قوانین که در حال حاضر تحت چالش است ، افزایش یافته است. تنظیم دقیق زیادی لازم نیست زیرا روابط هند و ایالات متحده به خوبی متوقف شده است.

دولت بایدن برای عملیاتی شدن کامل زمان می برد. انتصابات وی در وزارت امور خارجه ، پنتاگون و پست مشاور امنیت ملی (NSA) مهم خواهد بود. تبلور مجدد دستور کار مجدد IndiaUS چند ماه طول خواهد کشید. بایدن باید اولویت خود را به موضوعات داخلی دو قطبی سیاسی و اجتماعی ، آسیب های بهداشتی ناشی از ویروس ووهان ، وضعیت اقتصاد و غیره توجه کند. ترامپ بقایای سمی زیادی را پشت سر گذاشته است که نیاز به تمیز کردن دارد و با حفظ حرارت توسط ترامپ ، بایدن دستانش را پر خواهد کرد.

بایدن برخلاف ترامپ ، با تجربه طولانی در کمیته روابط خارجی سنا و به عنوان معاون رئیس جمهور ، در سیاست خارجی تازه کار نیست. او با اصل روابط هند و آمریكا آشنا است – او از توافق هسته ای هند و آمریكا حمایت می كرد – و در سال 2013 با توسعه تجارت و مسائل مربوط به تغییر اقلیم از هند بازدید كرده است. نقش معاون رئیس جمهور هریس در اداره سیاست های ایالات متحده در قبال هند محدود خواهد بود. تصمیمات نهادی و فرآیندی تحت نظر بایدن از طریق وزارت امور خارجه ، پنتاگون ، NSA ، دبیران بازرگانی و خزانه داری و غیره جریان خواهد یافت. این تصمیمات مانند پرونده ترامپ شخصی ، نامنظم و توئیتی نیست.

اگر بایدن در مورد وضعیت دموکراسی ایالات متحده که در این انتخابات ریاست جمهوری آشکار شد ، تأمل کرد ، تلخی ایجاد شده ، یکپارچگی روند زیر سوال بردن ، مسائل برتری سفید ، روابط نژادی ، دولت او نباید به دنبال سخنرانی در مورد حقوق بشر در هند باشد ، ماده 370 ، CAA و … سوار شدن بر اسب بلند با ناراحتی در زین اشتباه است. هند از نزدیک باید مراقب کارکردهای چین توسط بایدن باشد. تغییر لحن در روابط ایالات متحده و چین در زمان بایدن ، ماده تغییر اساسی نخواهد کرد.

طرز تفکر توسعه طلبانه رئیس جمهور شی و عزم وی برای به چالش کشیدن ایالات متحده در جبهه های ژئوپلیتیک و فناوری و اجماع داخلی در آمریکا مبنی بر اینکه چین اکنون یک دشمن استراتژیک است که نیاز به محدودیت در دسترسی چین به فناوری آمریکایی ، امکانات تحقیقاتی ، سیستم آموزشی و غیره دارد و همراه با حل نشده است تجارت ، IPR و جاسوسی سایبری ، بایدن فضای مانور زیادی نخواهد داشت.

اصلاح روابط ایالات متحده و اروپا تحت نظر بایدن همچنین باید به درک بهتری از پاسخگویی به چالش چین منجر شود که اروپا در حال فزاینده دانستن آن است ، و این یک مزیت وثیقه برای ما است. مفهوم هند و اقیانوس آرام و کواد ، با اهداف ژئوپلیتیکی ثابت برای مهار گسترش دریایی ، دیجیتالی و ارتباطی چین ، در همین چشم انداز توسعه خواهند یافت. بایدن در مورد روسیه سخت خواهد بود ، و متعادل کننده های مربوط به ما برای ما خواهد بود. در مورد ایران ، با توجه به خصومت کنگره و دستیابی به موفقیت در روابط اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس ، کاهش تحریم ها بعید به نظر می رسد. در افغانستان ، نگرانی هند درباره عقب نشینی آمریکا تحت سایه اقدامات تروریستی وحشتناک طالبان همچنان ادامه خواهد داشت.

با توجه به اینكه بایدن مجدداً به توافقنامه پاریس ملحق می شود ، تغییرات آب و هوا مجدداً به عنوان یك موضوع مهم در دستور كار هند و آمریكا ظاهر خواهد شد. روابط دفاعی هند و آمریکا برای تأمین نیازهای هند و فشار شرکت های دفاعی ایالات متحده رشد خواهد کرد. موضوعات تجاری حتی بدون وسواس ترامپ در مورد کسری تجاری آمریکا ، با توجه به روند سنتی هندوستان و موی سرخ هند ، همچنان یک موضوع بحث برانگیز خواهد بود.

(نویسنده وزیر خارجه سابق است)