دهلی برای اتخاذ مدل Dungarpur در برداشت آب باران: Satyendar Jain

دونگرپور (راج): وزیر آب شهر ساتیندار جین گفت: دولت دهلی مدل ارزان قیمت برداشت آب باران را که در حال حاضر در منطقه دونگرپور تحت سلطه قبیله ای راجستان اجرا می شود ، اتخاذ خواهد کرد.

یک هیئت هفت نفره به سرپرستی جین برای بازدید از سیستم برداشت آب باران که فقط 16000 روپیه در مقایسه با سیستم معمولی که برای هر خانوار بین 50000 تا یک لک هزینه دارد ، برای بازدید رسمی به اینجا سفر کردند.

جین گفت که مدل Dungarpur ایده ابتکاری است که با هدف هدایت آب باران به یک چاه مته به جای یک گودال برداشت منظم آب باران متمرکز شده است.

وی گفت: “این یک سیستم حلقه بسته است. آب باران جمع شده در پشت بام به محفظه چاه های مته سوراخ موجود در خانه ها هدایت می شود. آنها فیلترهای شن و ماسه را در خود لوله مجاری ایجاد کرده اند و همچنین روش شستشوی معکوس را نیز شامل می شوند.” PTI اینجا

هنگامی که KK Gupta ، رئیس شورای شهرداری Dungar ، اولین بار در مورد آن موضوع به او گفت ، Jain گفت که او می خواست خودش سیستم را شاهد باشد زیرا نسبت به این مدل تردید داشت.

وزیر گفت: “من اکنون راضی هستم. این یک سیستم عالی است. ما می خواهیم آن را در دهلی اجرا کنیم ، دیگران نیز باید آن را دنبال کنند.”

وی افزود: “به طور معمول ، ساخت سیستم برداشت آب باران بین 50،000 تا یک لورن هزینه دارد ، اما هزینه اجرای سیستم در Dungarpur فقط 16000 روپیه است.”

گوپتا ادعا كرد كه در صورت اجراي دولت حزب Aam Aadmi (AAP) از مدل برداشت آب در پايتخت ملي ، دولت دهم هيچ كمبود آبي نخواهد داشت.

“وقتی وزیر برای اولین بار به او گفتم كه ما یك سیستم برداشت آب توسعه داده ایم كه فقط 16000 روپیه هزینه دارد ، باور نمی كرد. در دهلی ، دولت هزینه های زیادی برای ایجاد چاله های بزرگ برداشت آب باران صرف كرد.

وی گفت: “دهلی زیر کمبود آب حلقه می زند. اگر شهر این مدل را اجرا کند ، این مسئله 100 درصد حل خواهد شد.”

گوپتا گفت که دولت دونگرپور برای نصب یک سیستم برداشت آب باران به ازای هر خانوار 50 درصد یارانه می دهد.

وی گفت: “به طور موثر ، هزینه آن برای هر خانوار 8000 روپیه است. ما در سه سال گذشته حدود 400 خانوار و ساختمان دولتی را تحت پوشش قرار داده ایم.”

یک مقام دولتی در دونگرپور گفت ساخت گودال های بزرگ برداشت آب ایده پایدار اقتصادی نیست.

“مفهوم ما بر مقرون به صرفه بودن سیستم برداشت آب باران است تا افراد بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند.

وی گفت: “همه افراد توانایی پرداخت هزینه های سیستم گران قیمت برداشت آب باران را ندارند ، بنابراین بیشتر مردم از ایجاد سیستم خودداری می كنند. سیستمی كه ما ایجاد كرده ایم هزینه ها را به شدت كاهش می دهد و كار خود را به طور موثر انجام می دهد.”

این مقام مسئول گفت: اگر بارندگی کم یا متوسط ​​باشد ، این سیستم می تواند 3000 لیتر آب در ساعت جمع و مسیریابی کند.

“سیستم متداول ظرفیت ذخیره سازی بیشتری دارد و سرعت شارژ مجدد آب زیرزمینی کمی بهتر است ، اما اکثر مردم به دلیل گران بودن از آن استفاده نمی کنند.

وی گفت: “اگر ما می خواستیم سیستم معمولی برداشت آب باران را در دونگرپور ایجاد كنیم ، به سختی 10 نفر با آن موافقت می كردند.”