دلیل خشونت مانیپور: ترس از بیش از حد شدن

ترس از بیشتر بودن در مردم هم دره و هم در تپه ها باعث خشونت بی سابقه ای شده و همزیستی دیرینه در مانیپور را تهدید کرده است.

تقاضا برای ثبت ملی شهروندان (NRC) و خانه‌های سرپناه برای مردم میانمار، ترس از بیش‌تر شدن جامعه میتی را دوباره ایجاد کرده است. Meitei همچنین به دنبال وضعیت قبیله برنامه ریزی شده هستند.

اخراج دولت ایالتی در جنگل های ذخیره شده، مردم تپه ها را آزرده خاطر کرده است که آن را تلاش دولت ایالتی برای بیرون راندن مردم قبیله از سرزمین هایشان می دانند.

اخیراً افرادی که خواستار NRC در ایمفال بودند با پلیس درگیر شدند. در 5 مارس، شش سازمان دانشجویی، با حمایت صدها زن فروشنده «ایما مارکت» (بازار همه زنان) و اعضای کمیته هماهنگی در مورد صداقت مانیپور (COCOMI) در یک راهپیمایی به خانه ییلاقی رسمی نخست وزیر راهپیمایی کردند.
به گفته فعالان، هجوم بیگانگان از داخل و خارج از کشور، از جمله مردم میانمار، نپال و بنگلادش، به طور قابل توجهی بر هویت، فرهنگ، اقتصاد، مدیریت و محیط مانیپور تأثیر گذاشته است.

دولت مانیپور اخیراً اعلام کرده است که بررسی های خانه به خانه را در این ایالت آغاز خواهد کرد.

وزیر ارشد N Biren Singh گفت که دولت ایالت قبلاً کمیسیون جمعیت ایالت مانیپور (MSPC) را تشکیل داده است و مهاجران در ایالت را بر اساس سال 1961 شناسایی خواهد کرد.

سینگ گفت که دولت او آماده است تا ثبت نام ملی شهروندان یا NRC را معرفی کند، اما برای آن نیاز به تایید دولت مرکزی دارد.
سینگ گفت که NRC نمی تواند به تنهایی توسط دولت ایالتی معرفی شود و در پاسخ به تحریک ایالتی که به دنبال معرفی NRC است.

پناهندگی میانماری ها در مانیپور موضوع متفاوتی است. سینگ به رسانه ها گفت: ما به هر قیمتی از جمعیت و سنت و فرهنگ مردم بومی ایالت محافظت خواهیم کرد.

دولت مرکزی در 11 دسامبر 2019 سیستم (مجوز خط داخلی) را معرفی کرده بود. ILP تحت مقررات مرز شرقی بنگال، 1873، یک سند رسمی سفر است که به یک شهروند هندی اجازه می دهد تا از ایالت هایی که ILP در آن ها اجرا می شود برای مدت محدود و با هدف خاصی بازدید کند.

قبلاً دولت مانیپور تصمیم گرفته است که پناهندگان میانماری را شناسایی کرده و آنها را در مراکز بازداشت تعیین شده نگه دارد.

تا کنون، حدود 5000 مهاجر پس از قدرت گرفتن ارتش در کشور همسایه میانمار در فوریه 2021، از درگیری‌های آسیب‌دیده میانمار گریخته‌اند.

پس از عبور اخیر پناهندگان میانماری پس از درگیری مسلحانه بین ارتش میانمار و نیروی دفاع مردمی (PDF)، دولت مانیپور یک کمیته فرعی کابینه را به ریاست لتپائو هائوکیپ، وزیر امور قبایل و توسعه تپه تشکیل داد.

پنج منطقه در مانیپور مرزی بدون حصار و متخلخل با میانمار دارند. دولت مانیپور از این حمایت می کند که رژیم حرکت آزاد در میانمار نیاز به بازنگری دارد.

حدود 31000 شهروند میانماری پس از به دست گرفتن قدرت در این کشور از طریق کودتای نظامی در فوریه 2021، در میزورام پناه گرفته اند.

هفته گذشته حوادث خشونت آمیزی از جمله آتش زدن و تخریب اموال دولتی رخ داد. دولت ایالتی با از بین بردن مزارع خشخاش در زمین های جنگلی، به ویژه در مناطق حفاظت شده و جنگل های حفاظت شده در مناطق تپه ای، اتهاماتی را علیه کشت غیرقانونی خشخاش آغاز کرد.

انجمن رهبران قبایل بومی روز جمعه از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر یک باند در منطقه فراخوانده است و زندگی عادی به دلیل وجود باند فلج شده است.

این سازمان ادعا کرد که علیرغم چندین یادداشت در مورد تخلیه مداوم برای پاکسازی مناطق جنگلی حفاظت شده از کشاورزان و سایر شهرک نشینان قبیله ای، دولت هیچ توجهی نکرده است.

سینگ گفت که مهاجران میانماری مسئول جنگل زدایی، کشت خشخاش و تهدید مواد مخدر در این ایالت هستند.

تپه ها 90 درصد از مساحت ایالت و 10 درصد جمعیت را تشکیل می دهند در حالی که دره 10 درصد از زمین را اشغال می کند. از 60 صندلی، دره 40 صندلی مونتاژ را تشکیل می دهد.

در این دره جوامع هندو و غیر قبیله ای میتی وجود دارد، در حالی که تپه ها عمدتاً توسط جوامع مسیحی ناگا و کوکی-زومی زندگی می کنند.