دسی در مقابل وارداتی: هند با بریتانیا مشکل ویسکی دارد

هند و بریتانیا بعید است به این زودی از تجارت آزاد سخنی به میان آورند. آنچه که می‌توانست نان تست توافقنامه تجارت آزاد (FTA) بین هند و بریتانیا باشد، در عوض به یک نقطه گیر تبدیل شده است.

معامله روی ویسکی و چند موضوع دیگر گیر کرده است. هند و بریتانیا از ژانویه سال گذشته، زمانی که ضرب‌الاجل دیوالی را برای امضای قرارداد تعیین کرده بودند، در حال مذاکره بر سر قرارداد آزاد تجاری هستند. هر دو کشور اخیراً نهمین دور مذاکرات FTA را با بحث های مفصل در طیف وسیعی از حوزه های سیاست به پایان رسانده اند.

یکی از این موارد واردات ویسکی به هند است. بریتانیا خواهان کاهش تعرفه بر ویسکی اسکاتلندی خود است، اما سازندگان ویسکی هندی نگرانند که این امر به تجارت آنها لطمه بزند.

مشکل تعرفه
بریتانیا پیشنهاد کرده است که هند تعرفه واردات ویسکی سوچ را از 150 درصد به 75 درصد بلافاصله پس از امضای FTA و پس از آن به 30 درصد در یک دوره سه ساله کاهش دهد. در حالی که سازندگان ویسکی هندی آماده کاهش هستند، آنها با مقیاس پیشنهادی بریتانیا موافق نیستند. شرکت های هندی خواهان کاهش تدریجی این عوارض به 50 درصد و طی 10 سال هستند.

نیتا کاپور، مدیر عامل انجمن بین المللی مشروبات الکلی و شراب هند، در مقاله ای ET استدلال می کند که کاهش تعرفه برای اسکاچ تأثیر قابل توجهی بر قیمت خرده فروشی آن در هند نخواهد داشت. این یک محصول درجه یک باقی می ماند. این به نفع محصولات تک مالت (IMSM) ساخت هند است، زیرا اغلب MRP های اسکاچ به عنوان فشارسنج مقرون به صرفه بودن مصرف کننده استفاده می شود.

سهم ویسکی اسکاچ در بازار هند کمتر از 3 درصد است در حالی که ویسکی ساخت هند نزدیک به 97 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد.

آیا کاهش تعرفه ها به تولیدکنندگان هندی ضربه می زند؟
تیپلرهای هندی تقریباً 400 میلیون کیس در سال مالی 23 مصرف کردند، با افزایش تقاضا برای تمام بخش های کلیدی ویسکی، براندی، رام، جین و ودکا، به ویژه برای محصولات درجه یک. این به طور متوسط ​​حدود 4.75 میلیارد بطری 750 میلی لیتری است.

مدیران این صنعت با استناد به آخرین داده‌های بخش مالیات گفتند، بازار مشروبات الکلی کشور در طول سال منتهی به مارس، شاهد حجم فروش 395 میلیون دستگاه بود که 12 درصد نسبت به سال مالی 22 افزایش داشت و تقریباً 40 میلیون مورد را نسبت به بالاترین سطح قبلی خود در حدود چهار سال پیش اضافه کرد. ویسکی تا کنون بزرگترین دسته باقی مانده است و دو سوم تقاضای کلی مشروبات الکلی را به خود اختصاص داده است و علیرغم پایه بالا 11.4 درصد رشد داشته است.

با این حال، شرکت‌ها می‌گویند افزایش هزینه‌ها بر فروش در سطح انبوه تأثیر می‌گذارد، در حالی که در بخش پرمیوم رقابتی فزاینده می‌شود. Rakshit Jagdale، مدیر عامل Amrut Distilleries، اخیراً به ET گفت: «در حالی که چشم انداز نسبتاً خوب برای مارک های پریمیوم است، فشار شدید هزینه وجود دارد که جبران آن فراتر از کاهش هزینه های عملیاتی دشوار است. از این رو، ثبت رشد دو رقمی در آینده می تواند چالش برانگیز باشد و پایدار نیست.» شرکت های تولید مشروب شاهد افزایش بی سابقه قیمت مواد اولیه مانند الکل خنثی، شیشه و مواد بسته بندی بوده اند.

پل جان، رئیس شرکت تولیدکننده ویسکی تک مالت و تک چلیک هند، پل جان، گفته است که کاهش تعرفه پیش‌بینی‌شده در توافق تجارت آزاد برای صنعت ویسکی هند به‌خوبی نخواهد بود. ویسکی‌های اسکاچ پایین‌تر می‌توانند بر فروش داخلی تأثیر بگذارند. او به یک مجله مستقر در لندن “The Drinks Business” گفت: “اگر کاهش عوارض بر اسکاتلندی های پایین تر تأثیر مطلوبی بگذارد، این امر باعث آزاد شدن سیل اسکاچ های کم ارزش در هند می شود که به شدت صنعت نوشیدنی های الکلی هند را تحت تاثیر قرار می دهد.”

“پیش از این، مشتریان مشروبات الکلی ممتاز خود را یا از مغازه های معاف از گمرک یا از بازار سیاه که در دسترس نبودن مارک ها محدود بود، برآورده می کردند. اکنون فروشگاه های مشروب گران قیمت به این امر رسیدگی می کنند.” Prem Dewan، MD DeVans Modern Breweries، اخیراً به ET گفت.

حق بیمه مطمئناً بازار اسکاچ وارداتی را که اکنون در مقایسه با مارک های هندی ناچیز است، گسترش می دهد.

با این حال، مارک کنت، مدیر اجرایی انجمن ویسکی اسکاتلندی، فکر نمی‌کند که ویسکی اسکاچ با وظایف کمتر به شرکت‌های هندی ضربه بزند. او به «The Drinks Business» گفته است: «حتی اگر بخواهیم دو برابر شویم، در بازاری که در حال رشد است، درصد رشد زیادی در سهم بازار اسکاتلند نخواهید دید. کنت معتقد است که در یک بازار رو به رشد فضا برای همه وجود دارد.

مشکل سهم فرشته
کاهش تعرفه تنها موضوع تجارت ویسکی نیست. مسئله دیگری وجود دارد که می تواند تولیدکنندگان هندی را در مضیقه بزرگ قرار دهد، سهم فرشته. این به الکلی اشاره دارد که در حین نگهداری در چلیک های چوبی برای بلوغ و پیری قبل از تبدیل شدن به ویسکی تبخیر می شود. طبق افسانه‌ای در صنعت ارواح، «فرشته‌ها می‌آیند و سهم خود را از الکل می‌نوشند» در حالی که در چلیک‌هایی که در زیرزمین‌های تیره قرار دارند بالغ می‌شود.

در حالی که بریتانیا درخواست سن بلوغ سه ساله برای طبقه‌بندی این الکل به عنوان ویسکی می‌کند (همانطور که در بریتانیا رایج است)، سازندگان هندی استدلال می‌کنند که با گرم‌تر شدن هوا در اینجا، بیش از یک سوم از ویسکی را از دست خواهند داد. ویسکی به دلیل این شرایط

“در اسکاتلند، هوا سردتر از هند است و از دست دادن روح در هر بشکه تنها 1-1.5٪ تخمین زده می شود. در هند، هوا گرم تر است و ویسکی ما در مقایسه با سه سال آن فقط در 9 ماه بالغ می شود. اگر ویسکی را برای مدت طولانی تری در بشکه نگه داریم، تلفات سالیانه ناشی از تبخیر و گرما 10 تا 12 درصد است، یعنی در عرض سه سال تقریباً 35 درصد از الکل ذخیره شده در بشکه را از دست می دهیم. ضرر بزرگی است و به کیفیت ویسکی ما آسیب می رساند. شرایطی که بریتانیا دیکته می کند غیرقابل قبول و غیرقابل استطاعت است. ما بدون چنین شرایط ناعادلانه ای به ایالات متحده، آمریکای جنوبی و آفریقا وارد می کنیم.” اخیراً کنفدراسیون شرکت‌های نوشیدنی الکلی هند (CIABC) به TOI گفته است.

CIABC چندین درخواست به دولت هند در این مورد ارائه کرده است زیرا هند در حال مذاکره درباره FTA و مفاد مختلف آن با دولت بریتانیا است. گیر گفت: “این قوانین در مورد بلوغ ویسکی توسط بریتانیایی ها بر اساس شرایط آب و هوایی آنها وضع شده است. برای رفع ترس آنها از کیفیت محصولات ما، ما حتی می پذیریم که آزمایشگاه های بریتانیا ویسکی ما را آزمایش کنند اگر آنها نگران بلوغ آن هستند. همچنین، ما آماده‌ایم اشاره کنیم که ویسکی ما در کمتر از سه سال بالغ می‌شود.»

بر اساس قرارداد آزاد تجاری هند و بریتانیا، سازندگان الکل هندی زمانی که شرکت‌های بین‌المللی محصولات خود را تحت قیمت‌گذاری انتقالی به شرکت‌های تابعه خود در هند ارسال می‌کنند، حداقل قیمت وارداتی 5 دلاری (در سطح هزینه، بیمه و حمل و نقل) را برای جلوگیری از اعمال قیمت‌گذاری پایین به دنبال دارند. صورتحساب