دستور SC در مورد Shiv Sena تقدم ECI را در مورد اختلافات نمادها تقویت می کند، می گوید که روند EC نمی تواند برای مدت نامحدود متوقف شود.

حکم دادگاه عالی در مورد اختلاف شیو سنا نه تنها تصمیم کمیسیون انتخابات برای اعطای نماد “کمان و تیر” به جناح اکنات شینده را تایید کرد، بلکه اولویت کلی هیئت نظرسنجی را در تعیین همه اختلافات مربوط به نمادها از طریق آزمایشی تقویت کرد. “بهترین” برای “واقعیت ها و پیچیدگی های یک مورد خاص” است.

در واقع، احتمالاً حتی دامنه اختیارات و اختیارات اتحادیه اروپا را تحت فرمان صادق علی در سال 1972 گسترش داده است.

این دادگاه اعلام کرده است که رئیس مجلس و ECI به ترتیب در مورد درخواست‌های پیش روی خود برای رد صلاحیت طبق برنامه دهم و مالکیت نماد حزب به ترتیب طبق بند 15 فرمان نمادها اختیار دارند «هم‌زمان قضاوت کنند» زیرا رسیدگی دومی نمی‌تواند به تعویق بیفتد. یک دوره زمانی نامحدود. جناح Uddhav Thakeray خواسته بود که زمانی که رسیدگی بر اساس بند 15 دستور نمادها و برنامه دهم به طور همزمان مطرح می شود، رسیدگی به رد صلاحیت طبق دومی باید قبل از تعیین اختلاف توسط ECI طبق بند 15 مورد قضاوت قرار گیرد. از راسته نمادها

این سازمان استدلال کرد که یک نماد باید تنها پس از «حکم نهایی رسیدگی به برنامه دهم» اختصاص داده شود و به دنبال آن بود که دادگاه عالی باید «توالی قانون اساسی» را برای رسیدگی تعیین کند، زمانی که هم برنامه دهم و هم ترتیب نمادها به طور همزمان در جریان هستند. .

شورای عالی این ادعا را رد کرده است و می گوید که رسیدگی در نزد یک مرجع قانون اساسی را نمی توان با پیش بینی تصمیم یک مرجع قانون اساسی دیگر متوقف کرد.

EC نمی تواند به طور نامحدود در روند رسیدگی بماند

دادگاه عالی گفته است که هرگونه توقفی به دلیل درخواست‌های رد صلاحیت در حال انتظار، در واقع به معنای «توقف نامحدود رسیدگی» ECI است که یک نهاد مستقر در قانون اساسی است که وظیفه نظارت و کنترل بر روند انتخابات را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد که دستور رئیس مجلس تنها پس از پایان یافتن راه‌های تجدیدنظر و یا مسدود شدن با گذشت زمان قطعی می‌شود.

شورای عالی امنیت گفت: “زمان لازم برای نهایی شدن دستور رئیس مجلس نامشخص است… ECI که یک مرجع قانون اساسی است، نمی توان از انجام وظایف قانونی خود برای مدت نامحدود جلوگیری کرد.”

مشاهده کرد که در صورت اختلاف نماد حزب، این رویه استاندارد برای ECI است که نمادی را که برای آن حزب سیاسی اختصاص داده شده است مسدود کند و نمادهای موقت را به گروه های رقیب اختصاص دهد.

با این حال، اگر نماد رزرو شده برای «مدت بسیار طولانی» منجمد شود و برای هر انتخابات میان‌دوره‌ای و انتخابات باید به نمادهای موقت متوسل شد، ممکن است «ارتباط بین نماد محفوظ و حزب سیاسی در ذهن مردم پایان یابد. رای دهندگان، دادگاه گفته است.

«این بدون شک ضربه‌ای به حزب سیاسی است که قانوناً حق استفاده از نماد را دارد. بنابراین، ECI باید تصمیم بگیرد که کدام گروه آن حزب سیاسی را تشکیل می دهد.»

آزمون ارزش نماد

دادگاه عالی همچنین دامنه تصمیم گیری EC در مورد اختلافات نماد حزب را گسترش داده است.
گفته شده است که ECI می تواند برای ارزیابی حقوق نمادها، بهترین آزمون را انتخاب کند.

فراکسیون Thackeray سوالاتی را در مورد تصمیم ECI برای اعطای نماد “کمان و تیر” به جناح شینده عمدتاً به دلیل قدرت عددی قانونی آنها مطرح کرده بود.

هیئت نظرسنجی آزمایش قانون اساسی حزب را نیز در نظر گرفته بود، اما مشاهده کرد که چگونه نسخه 2018 مورد استناد جناح Thackeray هرگز پیش از آن به ثبت نرسید.

در این مورد آزمون پایبندی «اهداف و مقاصد» حزب را کنار گذاشته بود.
SC همچنین امروز گفت که مناسب نیست ECI را به “آزمون منفرد اکثریت قانونگذاری” محدود کنیم و در مورد این که آزمون “اهداف و مقاصد” تبدیل به یک “تمرین کاملاً ذهنی” شده است تردیدهایی را مطرح کرد.

برای ECI مناسب نیست که مهر تأیید خود را به مسیرها یا روش‌های انتخاب شده توسط یک گروه نسبت به مسیرهایی که توسط گروه دیگر انتخاب می‌شود، بگذارد. این به منزله ورود به عرصه سیاسی است.» دادگاه عالی با بیان اینکه ECI باید یک «هیئت بی طرف باقی بماند و از صدور قضاوت ذهنی» در مورد رویکردهای ترجیحی جناح های رقیب خودداری کند، گفت.

جاده

مشاهدات SC تأثیر قابل توجهی بر روی تمام ردیف‌های نماد حزب در آینده در هر دو «آزمون» استفاده شده توسط هیئت نظرسنجی و جدول زمانی آن در مقابل درخواست‌های رد صلاحیت خواهد داشت.

اختلاف نماد یک حزب در حال حاضر در ECI در حال بررسی است و مدتی است – نماد حزب لوک جانتانتریک (LJP) بین دو جناح گرفتار شده است – – چیراگ پسوان و پاشوپاتی پاراس.

یکی دیگر از جامو و کشمیر می تواند به زودی در Nirvachan Sadan فرود بیاید – اختلافات در حزب J&K Panther پس از مرگ بنیانگذار Bhim Singh در می 2022.