خصوصی سازی: بررسی دقیق سرمایه گذاران هندی ضربه ای به انگیزه خصوصی سازی مودی وارد می کند

خصوصی سازی: بررسی دقیق سرمایه گذاران هندی ضربه ای به انگیزه خصوصی سازی مودی وارد می کند

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، نزدیک به یک دهه پیش با هدف خصوصی سازی بیشتر دارایی های دولتی دست و پاگیر هند، سمت خود را آغاز کرد. برای نخبگان تجاری کشور، این پیام یک فراخوان واضح برای نجات بخش عمومی ناکارآمد بود.

اما از آنجایی که امور مالی برخی از همین سرمایه گذاران زیر ذره بین قرار می گیرد – با گوتام آدانی و آنیل آگاروال دو میلیاردر برجسته که امسال با مشکلاتی روبرو هستند – کمپین مبارزات اخیر مودی با موانع بیشتری روبرو است. از سال 2014، تنها یک شرکت بزرگ در هند خصوصی شده است و چندین نامزد اخیر متوقف شده اند.

این یک مشکل است زیرا پرجمعیت‌ترین کشور جهان به دنبال راه‌هایی برای تقویت مالی عمومی و مقابله با اثرات موج‌دار انقباض پولی جهانی و آشفتگی بانکی است. بر اساس محاسبات بلومبرگ، ارزش بازار هفت شرکت فهرست شده برای خصوصی سازی حدود 25 میلیارد دلار است.

بلومبرگ

یکی از آشنایان با فشار خصوصی سازی گفت که به غیر از فروش بانک IDBI که هم اکنون در حال انجام است، پیشرفت برای سایر شرکت ها کند شده است و خواست نامش فاش نشود زیرا بحث ها خصوصی است. به گفته این فرد، انتخابات ملی هند در سال آینده می تواند فروش را بیشتر متوقف کند، به ویژه برای شرکت هایی که با مسائل حقوقی یا کارگری مواجه هستند. ناظران بازار در حال حاضر تردید دارند که دولت خصوصی‌سازی را در فصل تبلیغات در اولویت قرار دهد.

گروه آدانی یک مطالعه موردی گویا است. برای ایجاد پنجمین اقتصاد بزرگ جهان، مودی به تعداد انگشت شماری از مشاغل برای بهبود زیرساخت های هند و جذب سرمایه های خارجی به دور از مکان هایی مانند چین تکیه کرده است. اما پس از آنکه یک فروشنده کوتاه مدت در نیویورک، گروه آدانی را در ژانویه به کلاهبرداری گسترده متهم کرد، این شرکت در سرمایه گذاری های جدید کند پیش می رود.

این پیشرفت احتمالاً جاه‌طلبی آدانی را برای به دست آوردن مشاغلی مانند Concor، اپراتور اصلی راه‌آهن باری کشور، که دارای ارزش بازار نزدیک به 5 میلیارد دلار است، کنار گذاشته است. کاران آدانی، مدیر اجرایی بنادر آدانی، در یک تماس تحلیلگر در ماه فوریه، گفت که “اولین اولویت” این شرکت کاهش بدهی خود قبل از بررسی مجدد خرید است.

قبل از اینکه گزارش هیندنبورگ ریسرچ بیش از 100 میلیارد دلار از ارزش بازار شرکت را کاهش دهد، گروه آدانی که به شدت تخلف را رد کرده است، یکی از کاندیدای اصلی فروش Concor بود. اگرچه سهام گروه آدانی این هفته پس از اینکه گزارش هیئت دادگاه هند شواهد قطعی دال بر دستکاری قیمت سهام پیدا نکرد، افزایش یافت، بعید است که Concor در کوتاه مدت در رادار این شرکت باشد.

گروه آدانی به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

خصوصی سازی: بررسی دقیق سرمایه گذاران هندی ضربه ای به انگیزه خصوصی سازی مودی وارد می کندبلومبرگ

محرک خصوصی سازی هند از ابتدا با مشکلاتی روبرو بوده است. از سال 2014، دولت بیشتر سال‌ها اهداف فروش دارایی‌ها را از دست داده است. از بین سه دوجین شرکتی که در ابتدا برای فروش مشخص شده بودند، مقامات اکنون فهرستی از 17 شرکت دارند – 10 شرکت فهرست نشده و 7 فهرست – عمدتاً به دلیل مسائل قانونی و ورشکستگی.

تا کنون، تنها فروش عمده، خرید ایر ایندیا توسط گروه تاتا در سال 2021 به مبلغ 2.2 میلیارد دلار است. اگرچه به طور نمادین موفقیت آمیز بود، اما این ایرلاین پس از دو تلاش قبلی فروخته شد – با وجود مکان های فرود و پارکینگ ارزشمند در مکان های کلیدی در سراسر جهان.

توهین کانتا پاندی، وزیر عدم سرمایه گذاری دولت، گفت: “مقاومت از طرف های مختلف وجود دارد – کارمندان، سیاستمداران، اتحادیه ها، سامری های خوب.” ما پس از فروش ایر ایندیا در ناباوری بودیم. باری بر روی سینه بود.»

مقامات هندی انتظارات را کاهش داده اند. برخلاف سال‌های گذشته که اهداف خصوصی‌سازی را اعلام می‌کرد یا اسامی نامزدهای خصوصی‌سازی را ارائه می‌کرد، به سختی در سخنرانی بودجه فوریه وزیر دارایی، نیرمالا سیتارامان، به عدم سرمایه‌گذاری اشاره شد.

در هفته‌های اخیر، سیتارامان برخی از دلایل پیشرفت آهسته بیماری همه‌گیر، آشفتگی اقتصادی جهانی و تنش‌های ژئوپلیتیکی پس از حمله روسیه به اوکراین را مقصر دانست. او ماه گذشته در مصاحبه ای با بلومبرگ نیوز گفت که خصوصی سازی در هند به دلیل حجم ذینفعان درگیر چالش برانگیز است.

سیتارامان در مصاحبه بلومبرگ گفت: “مناقصه ها پس از سطح مشخصی از قطعیت ارائه می شوند” و اشاره کرد که انتخابات ملی آتی نیز می تواند نوسانات را ایجاد کند.

سخنگوی وزارت دارایی هند به تماس‌ها یا پیام‌هایی که به دنبال اظهار نظر بودند، پاسخ نداد.

نامزدهای خصوصی سازی (شرکت های بورسی) وضعیت علاقه مندان *
بهارات پترولیوم شرکت محدود این روند در ماه مه متوقف شد ودانتا
Container Corporation of India Ltd (Concor) ابراز علاقه هنوز دعوت نشده است Adani، Vedanta، Allcargo Logistics، PSA International
NMDC Steel Ltd. پیشنهادهای مالی هنوز دعوت نشده است Vedanta، Safe Sea Services، JM Baxi، Megha Engineering
بانک IDBI پیشنهادهای مالی هنوز دعوت نشده است بانک کوتاک ماهیندرا، NBD امارات، بانک CSB
BEML پیشنهادهای مالی هنوز دعوت نشده است آشوک لیلاند، بهارات فورج، تاتا موتورز
واحدهای ITDC ابراز علاقه هنوز دعوت نشده است ITC، هتل های هند
*منبع گزارش رسانه های محلی است

برخی دیگر به دلیل تغییر در اولویت ها، کارنامه ضعیف دولت را عنوان می کنند. در سال 2020، دولت مودی بزرگترین برنامه فروش دارایی خود را به مبلغ 2.1 تریلیون روپیه (25.5 میلیارد دلار) اعلام کرد. تا پایان سال، هند تنها 16 درصد از هدف خود را افزایش داده بود.

از سال 2014، کل درآمدهای حاصل از عدم سرمایه گذاری دولت به 4.7 تریلیون روپیه یا حدود یک دهم بودجه پیشنهادی آن برای سال 2023 رسیده است. طبق محاسبات بلومبرگ، در ارزش گذاری های فعلی بازار، هند تنها حدود 13 میلیارد دلار از فروش هفت شرکت فهرست شده به دست خواهد آورد. .

سال گذشته، وزارت دارایی فروش برنامه ریزی شده شرکت بهارات پترولیوم با مسئولیت محدود را لغو کرد، که می توانست بزرگترین معامله هند را رقم بزند. اکثر مناقصه‌دهندگان به دلیل همه‌گیری، مسائل مربوط به انتقال انرژی و اختلالات در صنعت نفت و گاز از این فرآیند خارج شدند – تنها Vedanta Resources، شرکت معدنی، در معارضه باقی ماند.

ناندینی گوپتا، دانشیار امور مالی در دانشکده بازرگانی کلی دانشگاه ایندیانا، گفت که شرکت‌های دولتی سرمایه‌های کمیاب را در نگرانی‌های غیرمولد جمع‌آوری می‌کنند که “هزینه فرصت بالایی در کشور در حال توسعه مانند هند دارد.”

چالش‌های مالی تجار هندی با سرمایه‌گذاری برای مناقصه دارایی‌ها اعتمادی را القا نکرده است. آنیل آگاروال، بنیانگذار ودانتا را در نظر بگیرید، که در مناقصه چندین شرکت بخش دولتی از جمله Concor و NMDC Steel Ltd حضور دارد.

ودانتا، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی جهان، اکنون در تلاش است تا حدود 2 میلیارد دلار اوراق قرضه سررسید سال 2024 را تسویه کند. این امر آگاروال را با دولت هند به اختلاف می‌اندازد: یک استراتژی برای ودانتا برای افزایش سرمایه شامل تخلیه حدود 3 میلیارد دلار از دارایی‌ها برای کناره‌گیری است. شرکت تابعه Hindustan Zinc Ltd. که بخشی از آن متعلق به دولت است.

مقامات تهدید کرده اند که در صورت انجام این معامله، برخورد قانونی خواهد شد. دهلی نو نگران است که معامله روی آگاروال ممکن است بر ارزش گذاری طرح خود دولت برای فروش سهام خود تأثیر بگذارد. ودانتا به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

این نوع معادلات سیاسی پیچیده به این معنی است که یافتن خریدار مناسب تنها یک تکه از پازل است. به گفته پونام گوپتا، مشاور اقتصادی مودی، برای دستیابی به فروش بیشتر، دولت فدرال باید موانع قانونی پیش روی مناقصه گران را برطرف کند، تخصص فنی خود را بهبود بخشد و از ایالت ها بخواهد که در خصوصی سازی دارایی های خود موضعی فعال اتخاذ کنند.

او گفت: «در اصل نیاز به مالکیت خصوصی بیشتر پذیرفته شده است. با این حال، اجرای خصوصی‌سازی اغلب یک کار پیچیده است.»

– با کمک آبیشک ویشنوی و آدریا چاترجی