حضور داعش ، القاعده در مناطقی از یمن باید مورد توجه قرار گیرد: هند

هند گفته است كه حضور عناصر تروریستی مانند داعش و القاعده در مناطقی از یمن و ادامه حملات آنها به مردم غیرنظامی باید مورد توجه قرار گیرد و تأكید كرد كه جامعه جهانی باید برای مبارزه با “نیروهای تاریك ترور” در سطح جهان متحد شود و افرادی را كه از این گروه های تروریستی پاسخگو حمایت و پناه بگیرید.

معاون نماینده دائمی هند در سفیر سازمان ملل متحد K Nagaraj Naidu روز پنجشنبه با اشاره به اینکه اوضاع در یمن از نسبت های بشردوستانه بسیار جدی است ، تأکید کرد که راه حل آن سیاسی است ، که فقط از طریق روند سیاسی گسترده و فراگیر.

ائتلاف تحت رهبری سعودی از مارس 2015 ، ماه ها پس از تصرف شورشیان در صنعا ، پایتخت یمن ، با حوثی ها درگیر است.

نایدو گفت: “در حالی که بحث درگیری سیاسی گسترده تری در یمن وجود دارد ، حضور عناصر تروریستی مانند داعش و القاعده در مناطقی از کشور و ادامه حملات آنها به مردم غیرنظامی باید مورد توجه قرار گیرد.” وی گفت تروریسم “تهدیدی وجودی” برای بشریت است و تروریست ها بزرگترین ناقض حقوق بشر هستند.

وی گفت: “ما باید در نبرد با نیروهای تاریک وحشت در همه جای دنیا متحد شویم و از کسانی که از چنین گروه های تروریستی حمایت و پناه می دهند ، پاسخگو باشیم.”

“امیدواریم که همه طرفها از خشونت گریزان باشند و در مرحله نهایی اعلامیه مشترک با فرستاده ویژه کاملاً همکاری کنند. برای این منظور ، ما خواستار اجرای توافق نامه استکهلم 2018 و اعلامیه ریاض سال 2019 هستیم ،” وی گفت که در نهایت ، برقراری صلح و امنیت از طریق گفتگوی سیاسی تنها راه پیش رو در یمن است.

توافق استکهلم توافقی داوطلبانه بین طرفین درگیری در یمن است.

م componentلفه اصلی آن شامل توافق در مورد شهر حدیده و بنادر حدیده ، سلیف و راس عیسی مکانیسم اجرایی فعال کردن توافق نامه تبادل زندانیان است.

نایدو با بیان اینکه خشونت علیه زنان و دختران شدیدترین محکومیت را دارد ، گفت: اعمال خشونت جنسی در درگیری های مسلحانه از قبل معیار مهمی برای تعیین تحریم های شورای امنیت در مورد یمن است.

وی گفت: “شورا همچنین باید مرتباً چنین جنایاتی را كه بدون مجازات مجازات شده اند ، مورد بازبینی قرار دهد.”

وی افزود: زنان ، دختران و کودکان یمنی قبلاً در درگیری ها هزینه های زیادی را پرداخت کرده اند ، به طوری که بسیاری از عزیزان خود را از دست داده و دیگران همچنان از فرصت اساسی برای داشتن زندگی بدون خشونت محروم شده اند.

وی گفت: “این باید فوراً پایان یابد.”

نایدو گفت تأثیر درگیری مداوم بر حقوق اساسی بشر ، نیازها و عزت یمنی های عادی کاملاً واضح است.

وی خاطرنشان کرد: برآورد شده که تلفات جانی ناشی از درگیری ، گرسنگی و بیماری بیش از 100000 نفر است و حدود 3.65 میلیون نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند ، در حالی که 24.3 میلیون نفر به کمک بشردوستانه نیاز دارند.

نیدو با ابراز نگرانی از تهدید قحطی ، گفت که جمعیتی که اکنون با سطح بالایی از ناامنی حاد غذایی روبرو هستند ، 3.2 میلیون نفر است.

سوnutتغذیه در بین کودکان از زمان آغاز درگیری به بالاترین سطح رسیده است و حداقل 98000 کودک زیر 5 سال در معرض خطر مرگ هستند.

وی گفت: “این اعداد نه تنها عظمت بحران و در نتیجه رنج انسان را تأکید می کند بلکه به این واقعیت اشاره دارد که فاجعه یمن توسط بشر ساخته شده است.”

نایدو تأکید کرد که حمایت از غیرنظامیان و دسترسی به کمک های بشردوستانه اساسی است و طرفین درگیری باید به تعهدات خود طبق قوانین بین المللی مربوطه عمل کنند.

هند در گذشته کمک های غذایی و پزشکی به یمن ارائه کرده است و طی چند سال گذشته هزاران تبعه یمنی از خدمات درمانی در هند بهره مند شده اند.

هند همچنین به تسهیل آموزش تعداد زیادی از اتباع یمنی در م institutionsسسات مختلف هند ادامه می دهد.

نایدو گفت: “هند همچنان متعهد است که با کمک های بشردوستانه به یمن کمک کند.”

در همین حال ، رئیس گروه کارشناسان برجسته بین المللی و منطقه ای سازمان ملل متحد در مورد یمن ، کامل جندوبی در یک جلسه غیرعلنی شورای امنیت گفت که “غیرنظامیان در یمن گرسنه نیستند ، آنها توسط طرف های درگیر گرسنه می شوند.”

ارقام منتشر شده از دفتر بشردوستانه سازمان ملل ، OCHA ، حاکی از آن است که بیش از 230،000 یمنی به دلیل جنگ کشته شده اند ، اکثریت – حدود 131،000 نفر – از طریق علل غیر مستقیم مانند کمبود غذا ، خدمات بهداشتی و زیرساخت ها.

بیش از 3000 کودک کشته شده اند و 1500 تلفات غیرنظامی در 9 ماه نخست سال جاری گزارش شده است.