حرکت رو به جلو: حرکت رو به جلو، Pheu Thai می تواند دولت ائتلافی در تایلند تشکیل دهد

بانکوک پست گزارش داد که انتظار می رود حزب Pheu Thai با حزب حرکت رو به جلو (MFP) ائتلافی تشکیل دهد زیرا نتایج غیررسمی انتخابات نشان داد که آنها در یک رقابت تنگاتنگ قرار داشتند.

داده‌های کمیسیون انتخابات روز دوشنبه نشان داد که اپوزیسیون مترقی تایلند با شمارش تقریباً تمام آراء، شکست سنگینی را به احزاب محافظه‌کار متحد ارتش تایلند برای نزدیک به یک دهه وارد کرد.

با شمارش 97 درصد شعبه های رای گیری، حزب مترقی حرکت به جلو (MFP) 13.5 میلیون رای در آرای مردمی داشت که بالاتر از رقیب اپوزیسیون Pheu Thai با 10.3 میلیون رای، با حزب ملت متحد تایلند به ریاست پرایوت چان-او، نخست وزیر. الجزیره گزارش داد -چا در 4.5 میلیون نفر.

از ساعت 10:30 شب، دو حزب از بلوک اپوزیسیون قبلی – حزب Pheu Thai و حزب حرکت به جلو – در حالی که هنوز شمارش آرا در حال انجام بود، به نوبت در هر دو حوزه انتخاباتی و رقابت های فهرست حزبی رهبری می کردند.

به گزارش بانکوک پست، سرتا تاویسین، یکی از سه نامزد نخست وزیری فیو تای، گفت که نتایج غیررسمی نشان می دهد که فیو تای همچنان پیشتاز است، نه MFP.

MFP، یک حزب مترقی به رهبری جوانان که در سال 2020 تشکیل شد، در مسیر کسب 115 کرسی حوزه انتخابیه بود و 33 درصد از کرسی های تخصیص یافته در رای گیری جداگانه سراسری را در اختیار داشت.

Pheu Thai (برای تایلندی ها)، حزب اپوزیسیون مرتبط با خانواده میلیاردر شیناواترا، به نظر می رسید که 112 کرسی حوزه انتخابیه و 25 درصد از کرسی های لیست حزب را به دست می آورد. انتظار می رفت که حزب ملل متحد تایلند به ریاست پرایوت چان اوچا، نخست وزیر، که اولین بار در کودتای سال 2014 به قدرت رسید، 25 کرسی از حوزه انتخابیه و 10 درصد از کرسی های لیست حزب را به دست آورد.

در انتخابات روز یکشنبه، 500 کرسی مجلس نمایندگان مورد تصاحب قرار گرفته است که 400 کرسی از آنها مستقیماً در حوزه انتخابیه انتخاب می شوند. مابقی بر اساس سیستم نمایندگی تناسبی تخصیص می یابد.

به گزارش الجزیره، پائونگ‌تارن شیناواترا، رهبر فیو تایلندی، موفقیت خود را در انتخابات به MFP تبریک گفت و گفت حزبی که بیشترین آرا را به دست آورد، رهبری دولت بعدی را به دست خواهد آورد.

او به خبرنگاران در بانکوک گفت: ما آماده گفتگو با Move Forward هستیم، اما منتظر نتیجه رسمی هستیم.

او افزود: “من برای آنها خوشحالم.” “ما می توانیم با هم کار کنیم.”

میلیون‌ها نفر از مردم تایلند روز یکشنبه برای برگزاری انتخابات عمومی به پای صندوق‌های رای رفتند که در آن احزاب اپوزیسیون امیدوارند موجی از ناامیدی را به دلیل مهار ارتش بر روی اهرم‌های قدرت و مدیریت آن بر اقتصاد سوار کنند.

این انتخابات اولین انتخابات پس از تظاهرات توده ای دموکراسی خواهانه به رهبری جوانان در سال 2020 و تنها دومین انتخابات پس از کودتای نظامی در سال 2014 است که یک دولت منتخب را سرنگون کرد و یک دسته محافظه کار را احیا کرد که برای دهه ها ریسمان را در سیاست آشفته پادشاهی کشیده است.