جیشانکار: هند با “چالش بسیار پیچیده” چین مواجه است و اطمینان می دهد که هیچ تلاشی برای تغییر وضعیت موجود در مناطق مرزی به صورت یکجانبه انجام نمی شود.

وزیر امور خارجه اس جایشانکار گفته است که هند با یک “چالش بسیار پیچیده” از سوی چین مواجه است و دولت نارندرا مودی اقداماتی را انجام داده است تا اطمینان حاصل کند که هیچ تلاشی برای تغییر وضعیت موجود در مناطق مرزی به صورت یکجانبه انجام نمی شود. جیشانکار روز شنبه گفت که این چالش در سه سال گذشته در مناطق مرزی “بسیار قابل مشاهده” بود و افزود که هر دو کشور باید تعادلی در روابط پیدا کنند، اما نمی تواند بر اساس شرایط طرف مقابل باشد.

وزیر امور خارجه با ایراد سخنرانی درباره «هند مودی: قدرتی در حال ظهور» در دانشگاه ملی آنانت، گفت: اگر صلح و آرامش بین دو ملت به هم بخورد، روابط آنها بی‌تأثیر نخواهد ماند.

جیشانکار ظاهراً با اشاره به چین گفت: “وقتی در مورد قدرت های بزرگ صحبت می کنم، البته ما یک چالش خاص از جانب چین داریم. این چالش یک چالش بسیار پیچیده است، اما در سه سال گذشته به ویژه در مناطق مرزی مشهود بوده است.” تهاجم به شرق لاداخ

او گفت: “به وضوح پاسخ هایی وجود دارد که لازم است، و این پاسخ ها توسط دولت انجام شده است. و بسیاری از آن ها برای اطمینان از اینکه هیچ تلاشی برای تغییر یکجانبه وضعیت موجود در مناطق مرزی انجام نمی شود.”

وزیر امور خارجه گفت: دو کشور باید به نوعی تعادل پیدا کنند و همه دولت‌های گذشته به شیوه‌های خود تلاش کردند تا تعادلی پیدا کنند.

او گفت: “اما این توازن نمی تواند بر اساس شرایط طرف مقابل باشد. پس تعادل نیست. باید چیزی متقابل وجود داشته باشد.”

جایشانکار گفت: احترام متقابل، حساسیت و علاقه باید اساس این رابطه باشد. “اگر به من احترام نمی گذارید، اگر نسبت به نگرانی های من حساس نیستید، اگر علاقه من را نادیده می گیرید، چگونه می توانیم در دراز مدت کنار بیاییم؟” وی گفت: اگر هند احترام، حساسیت و شناسایی ببیند، می تواند به رابطه بهتر با چین فکر کند.

او گفت: “اما اگر این کار را نکنیم، فکر می کنم باید از حقوق خود دفاع کنیم و باید در اظهار مخالفت قاطع باشیم. و متاسفانه در حال حاضر وضعیت همین است.”

جیشانکار با صحبت درباره هند در زمان نخست وزیری نارندرا مودی، بر تقویت روابط با کشورهای همسایه فوری و گسترده تاکید کرد.

او گفت که همسایگانی مانند بنگلادش، نپال و بوتان که همیشه به هند نزدیک بوده اند، امروز از طریق جاده ها، راه آهن، آبراه ها و اتصالات شبکه برق با ما در ارتباط هستند.

او گفت: «ارتباط و درک امروز هند در همسایگی تغییر کرده است و هیچ چیز این را به طرز چشمگیری به اندازه آنچه در سال گذشته برای سریلانکا رخ داد، زمانی که بحران اقتصادی بسیار عمیقی را پشت سر گذاشت، نشان نداد.»

او گفت: “و ما در واقع به گونه‌ای گام برداشته‌ایم که خودمان هرگز قبلاً نداشته‌ایم. آنچه برای سریلانکا انجام داده‌ایم بزرگتر از کاری است که صندوق بین‌المللی پول برای سریلانکا انجام داده است.”

عضو راجیا سبها از گجرات همچنین گفت که دولت مودی در تلاش است تا این محله را گسترش دهد.

وقتی از همسایگی صحبت می‌کنم، فکر می‌کنم یک تغییر بزرگ در اقیانوس هند و اقیانوسیه ما… از نظر استراتژیک، آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد بسیار به ما مربوط می‌شود. در همان زمان، تغییرات بزرگ دیگری در حال رخ دادن است، تغییراتی که شامل ظهور چین می‌شود. که به نوعی شامل این می شود که چگونه ایالات متحده نسبت به تعهدات خود محتاط تر شده است.”

کشورهای چهارگانه امروز در مورد همکاری های دریایی، اتصال زیرساخت ها، 5G و واکسن ها و سایر موضوعات بحث می کنند. جیشانکار گفت که هند همچنین با گروهی از کشورهای غرب خود مانند اسرائیل، ایالات متحده و امارات متحده عربی تعامل دارد.

“در زمان نخست وزیری مودی، ما فقط به فردا فکر نمی کنیم، ما حتی به دوره بعدی فکر نمی کنیم. ما واقعا فراتر از آن فکر می کنیم. و از بسیاری جهات، بدون اغراق، ما امروز پایه و اساس آنچه را که ردپای جهانی است، می گذاریم. ” او گفت.

جایشانکار گفت که ظهور هند اهمیت بسیار ویژه ای در جهان دارد زیرا تنها صعود قابل مقایسه مربوط به چین بود.