جو بایدن و کوین مک کارتی یک توافق سقف بدهی موقت ایالات متحده دارند

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و کوین مک کارتی، جمهوری خواه ارشد کنگره، به توافقی آزمایشی برای افزایش سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری دولت فدرال دست یافتند و به بن بست چند ماهه پایان داد.

با این حال، این توافق به گونه‌ای توصیف شد که نشان می‌دهد ممکن است مطلق نباشد، و بدون هیچ جشنی – نشان‌دهنده تلخی مذاکرات، و مسیر دشواری است که باید از کنگره بگذرد تا اینکه پول ایالات متحده تمام شود. تا اوایل ژوئن بدهی های خود را پرداخت کند.

مک کارتی در توییتی نوشت: “من همین چند وقت پیش با رئیس جمهور تماس تلفنی گرفتم. پس از اینکه او زمان را تلف کرد و ماه ها از مذاکره امتناع کرد، ما اصولاً به توافقی رسیدیم که شایسته مردم آمریکا است.”

این قرارداد سقف بدهی را برای دو سال افزایش می‌دهد و هزینه‌ها را در آن زمان محدود می‌کند و شامل برخی از الزامات کاری اضافی برای برنامه‌های فقرا می‌شود.

بایدن و مک کارتی اوایل عصر شنبه یک تماس تلفنی 90 دقیقه ای برای گفتگو در مورد توافق داشتند.

« بازگشت به داستان های توصیه


مک کارتی به خبرنگاران در کاپیتول هیل گفت: «امشب هنوز کار بیشتری برای انجام دادن داریم تا نگارش آن را به پایان برسانیم. مک کارتی گفت که انتظار دارد نوشتن این لایحه را یکشنبه به پایان برساند، سپس با بایدن صحبت کند و روز چهارشنبه درباره توافق رای گیری کند. این توافق از یک نکول بی ثبات کننده اقتصادی جلوگیری می کند، تا زمانی که آنها موفق شوند آن را از طریق کنگره با اختلاف نظر در مقابل خزانه داری به تصویب برسانند. وزارتخانه برای پوشش همه تعهداتش کمبود پول دارد، که روز جمعه هشدار داد اگر سقف بدهی تا 5 ژوئن افزایش نیابد، این اتفاق رخ خواهد داد. جمهوری خواهانی که مجلس نمایندگان را کنترل می کنند، برای کاهش شدید هزینه ها و سایر شرایط، از جمله الزامات کاری جدید، فشار آورده اند. در مورد برخی از برنامه های سود برای آمریکایی های کم درآمد و برای سلب بودجه از خدمات درآمد داخلی، آژانس مالیاتی ایالات متحده.

آنها گفتند که می خواهند رشد بدهی ایالات متحده را که اکنون تقریباً برابر با تولید سالانه اقتصاد این کشور است، کند کنند.

به گفته منابع، مذاکره کنندگان توافق کرده اند که مخارج غیردفاعی اختیاری را به مدت یک سال در سطوح 2023 محدود کنند و در سال 2025 آن را 1 درصد افزایش دهند.

دو طرف باید به دقت سوزن را برای یافتن مصالحه ای که بتواند مجلس نمایندگان را با اکثریت جمهوری خواه 222 بر 213 و سنا با اکثریت دموکرات 51 بر 49 پاک کند، ببندند.

یکی از اعضای بلندپایه گروه آزادی مجلس نمایندگان گفت که آنها در حال ارزیابی احساسات اعضا هستند و مطمئن نیستند که تعداد آرا ممکن است چقدر باشد.

بن بست طولانی مدت بازارهای مالی را به وحشت انداخت و بر سهام فشار آورد و ایالات متحده را مجبور کرد تا در برخی از فروش های اوراق قرضه نرخ بهره بی سابقه ای بپردازد. اقتصاددانان می گویند که یک نکول تلفات بسیار سنگین تری خواهد داشت و احتمالاً کشور را به سمت رکود سوق می دهد، اقتصاد جهان را متزلزل می کند و منجر به افزایش بیکاری می شود.

بایدن ماه‌ها از مذاکره با مک کارتی درباره کاهش هزینه‌های آتی خودداری کرد و از قانون‌گذاران خواست که ابتدا افزایش سقف بدهی «تمیز» را بدون سایر شرایط تصویب کنند و پیشنهاد بودجه سال 2024 را برای مقابله با وی ارائه کنند. مذاکرات دو طرفه بین بایدن و مک کارتی در 16 می به طور جدی آغاز شد.

دموکرات‌ها جمهوری‌خواهان را متهم کردند که بازی خطرناکی در حاشیه‌سازی با اقتصاد انجام می‌دهند. جمهوری خواهان می گویند افزایش هزینه های اخیر دولت به رشد بدهی ایالات متحده دامن می زند، که اکنون تقریباً برابر با تولید سالانه اقتصاد است.

آخرین باری که این کشور تا این حد به نکول رسید در سال 2011 بود، زمانی که واشنگتن همچنین دارای رئیس جمهور دموکرات و سنا و مجلس نمایندگان تحت رهبری جمهوری خواهان بود.

کنگره در نهایت از نکول جلوگیری کرد، اما اقتصاد شوک‌های سنگینی را متحمل شد، از جمله اولین کاهش رتبه اعتباری بالاترین رتبه ایالات متحده و فروش عمده سهام.

کار برای افزایش سقف بدهی هنوز انجام نشده است. مک کارتی قول داده است که به اعضای مجلس 72 ساعت فرصت می دهد تا قانون را قبل از ارائه آن برای رای گیری به صحن علنی کنند. این آزمایش خواهد کرد که آیا اعضای میانه رو به اندازه کافی از مصالحه در این لایحه برای غلبه بر مخالفت جمهوری خواهان راست گرا و دموکرات های مترقی حمایت می کنند یا خیر.

سپس باید از سنا عبور کند، جایی که برای موفقیت به حداقل 9 رأی جمهوری خواه نیاز دارد. فرصت های متعددی در هر اتاق در طول مسیر وجود دارد تا روند را کاهش دهد.

دو طرف برای یافتن زمینه های مشترک در سطح هزینه ها تلاش کردند. جمهوری خواهان برای کاهش 8 درصدی هزینه های اختیاری در سال مالی آینده و به دنبال آن افزایش سالانه 1 درصدی برای چندین سال تلاش کرده بودند.

بایدن پیشنهاد داده بود که هزینه ها در سال مالی 2024 که از اول اکتبر آغاز می شود ثابت بماند و سال بعد از آن 1 درصد افزایش یابد. او همچنین خواستار بستن برخی از منافذ مالیاتی شده بود که جمهوری خواهان آن را رد کردند.