جو بایدن بدون کمک تیم اطلاعاتی دونالد ترامپ به جلو حرکت می کند

واشنگتن: در سال 2000 ، هنگامی که بیل کلینتون ، رئیس جمهور مستعفی تصمیم گرفت که رئیس جمهور وقت را رها کند ، رقابت ریاست جمهوری در هاله ای از ابهام بود. جورج دبلیو بوش خلاصه روزانه فوق العاده مخفیانه حساس ترین هوش کشور را می خواند.

کلینتون یک دموکرات بود و معاون او ، ال گور ، علیه بوش جمهوری خواه شرکت می کرد. گور هشت سال بود که روزنامه به اصطلاح رئیس جمهور مختصر را می خواند. در صورت پیروزی کلینتون تصمیم گرفت بوش را وارد میدان کند.

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، از روند کلینتون پیروی نکرده است. ترامپ در حالی که با نتایج انتخابات امسال رقابت می کند ، جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب را مجاز به دیدن گزارش کوتاه نمی کند.

کارشناسان امنیت ملی و اطلاعات امیدوارند که ترامپ نظر خود را تغییر دهد و دلیل این امر را آمادگی کامل رئیس جمهور آینده برای مقابله با هرگونه مسائل امنیت ملی در روز اول اعلام کرد.

مایک راجرز ، نماینده سابق جمهوریخواه میشیگان ، که رئیس کمیته اطلاعات مجلس بود ، می گوید: “دشمنان ما منتظر وقوع انتقال نیستند.”

“جو بایدن باید از امروز گزارش کوتاه رئیس جمهور را دریافت کند. او باید بداند آخرین تهدیدات چیست و طبق آن برنامه ریزی را شروع کند. این در مورد سیاست نیست ؛ این مربوط به امنیت ملی است. ”

دشمنان آمریكایی می توانند در زمان انتقال ریاست جمهوری آمریكا از این كشور سو استفاده كنند و مسائل مهم خارجی در لحظه ورود بیدن به دفتر بیضی كاهش خواهد یافت.

در میان آنها: تا زمانی که ترامپ قبل از روز تحلیف توافق نامه تسلیحات هسته ای جدید با روسیه را تمدید یا مذاکره نکند ، بایدن فقط 16 روز فرصت دارد تا قبل از انقضا آخرین پیمان باقی مانده در دو زرادخانه بزرگ هسته ای جهان اقدام کند.

شاید جاسوسان ایالات متحده درباره خط قرمزهای روس ها در مذاکرات یا سلاح هایی که واقعاً می خواهد از این معاهده دور نگه دارد ، خبرهای خوبی بدست آورده اند.

این نوع اطلاعاتی است که ممکن است در PDB وجود داشته باشد ، خلاصه ای روزانه از اطلاعات سطح بالا و طبقه بندی شده و تجزیه و تحلیل در مورد مسائل امنیت ملی که از سال 1946 به روسای جمهور ارائه می شود.

با همکاری سازمان سیا و سایر سازمانها توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی هماهنگ و تحویل داده می شود.

این برای هر رئیس جمهور متناسب است با اینکه آنها خلاصه شفاهی یا کتبی یا هر دو ، خلاصه های کوتاه یا گزارش های طولانی روی کاغذ یا به صورت الکترونیکی را ترجیح می دهند.

دسترسی به PDB همچنین می تواند به بایدن کمک کند تا پاسخ احتمالی به کره شمالی ، که سابقه شلیک موشک یا انجام آزمایش های هسته ای را کمی قبل یا بعد از روی کار آمدن روسای جمهور جدید دارد.

بایدن دهه ها تجربه در امور خارجه و امنیت ملی دارد ، اما احتمالاً آخرین جزئیات درباره چگونگی بازگشت ایران به غنی سازی اورانیوم یا عملیات حمله سایبری فعال روسیه ، چین و ایران را رعایت نکرده است.

سرکوب چین علیه هنگ کنگ در حال گرم شدن است. و تهدیدهای افراط گرایان اسلامی گرچه مهار شد ، اما هنوز هم وجود دارد.

بایدن در تلاش است اهمیت تأخیر در دستیابی به PDB را کمرنگ کند.

“بدیهی است که PDB مفید خواهد بود ، اما لازم نیست. من اکنون رئیس جمهور نشسته نیستم. ”بایدن روز سه شنبه گفت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا سعی کرده است در این مورد با خود ترامپ ارتباط برقرار کند یا هر مسئله دیگر ، فقط گفت: “آقای رئیس جمهور ، من مشتاقانه منتظر صحبت با شما هستم. ”

همچنین اگر ترامپ مسابقه را نپذیرد ، در اسرع وقت از او در مورد نیاز به دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده سوال شد.

“ببینید ، دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده مفید است. اما به هر حال من در موقعیتی نیستم که بتوانم در مورد این مسائل تصمیم بگیرم. ”

“همانطور که گفتم ، هر بار یک رئیس جمهور. وی تا 20 ژانویه رئیس جمهور خواهد بود. داشتن آن بسیار خوب است ، اما مهم نیست. ”

بایدن با PDB آشنا است ، زیرا آن را در طول هشت سال معاون رئیس جمهور خوانده است. اما تهدیدها همیشه در حال تغییر هستند و با نزدیک شدن به روز تحلیف ، نیاز وی به ترامپ برای اجازه دادن به او در جاسوسی اطلاعات مهمتر خواهد شد.

سناتور جیمز لانکفورد ، R-Okla. ، پیش بینی کرد که این مسئله که آیا بایدن به خلاصه اطلاعات دسترسی پیدا خواهد کرد ، به زودی حل خواهد شد.

“من قبلاً در این زمینه مشارکت داشته ام. … و اگر تا جمعه چنین اتفاقی نیفتد ، من وارد عمل می شوم و فشار می آورم و می گویم كه این اتفاق باید رخ دهد تا فارغ از نتیجه انتخابات ، از هر راهی كه پیش برود ، مردم می توانند برای انجام آن وظیفه واقعی آماده باشند. ”

وی گفت كه كاملا هریس ، معاون منتخب رئیس جمهور نیز باید جلسات توجیهی را بدست آورد ، كه مشكلی ایجاد نمی كند زیرا وی قبلاً به عنوان عضو كمیته اطلاعات سنا دارای تصفیه های امنیتی است.

در حالی که تیم بوش در سال 2000 به خلاصه اطلاعات دسترسی داشت ، بازشماری در انتخابات بیش از 5 هفته دسترسی تیم بوش را به سازمان ها و منابع دولتی به تعویق انداخت.

بایدن همه موارد را از دست می دهد: بیش از یک هفته از انتقال خود می گذرد ، بایدن به PDB ، آژانس ها یا منابع دولتی دسترسی ندارد تا به او برای آماده شدن برای مسئولیت کمک کند.

جان پودستا ، که به عنوان رئیس ستاد کاخ سفید در زمان کلینتون خدمت می کرد ، و رئیس دفتر بوش ، اندرو کارت ، در رئیس جمهور منتخب جو بایدن و تیم انتقال او نباید تاخیر مشابهی داشته باشند ، واشنگتن پست.

آنها نوشتند: “ما از آن زمان به بعد هزینه های جدی انتقال به تأخیر را یاد گرفته ایم.” “کمتر از هشت ماه پس از مراسم تحلیف بوش ، دو هواپیما به مرکز تجارت جهانی پرواز کردند و باعث کشته شدن نزدیک به 3000 آمریکایی شدند.”