جنجال مانیک ساها: پرادیوتجی یا ماهاراج: وزیر ارشد تریپورا مانیک ساها جنجال برانگیخت

جنجال در تریپورا پس از آن بالا گرفت که مانیک ساها، وزیر ارشد، از کارگران BJP خواست تا به جای «مهاراج»، رئیس تیپرا موتا، پرادیوت کیشور دبارمن، «پرادیوتجی» را خطاب کنند.

بنا بر گزارش ها، سها هنگام سخنرانی در نشست اجرایی ایالتی که اخیراً در چاریلام برگزار شد، از کارگران BJP خواسته بود که از رئیس تیپرا موتا به عنوان “مهاراجه” یاد نکنند.

شورای تیپراسا هدی، بدنه عالی جوامع قبیله ای تریپورا، خواستار عذرخواهی عمومی از وزیر ارشد ساها شد.

کریپاجوی ریانگ، عضو هدی، گفت: «سها دارای یک موقعیت قانونی است و وظیفه او احترام به احساسات افراد متعلق به همه اقشار جامعه است. او حق ندارد شرایطی را به جامعه ما دیکته کند که چگونه به رهبر خود احترام بگذاریم.»

او گفت که مهاراجه ها برای مدت طولانی ایالت را اداره می کردند. راجامالا (تواریخ پادشاهی تریپورا) شواهدی از مشارکت مهاراجه ها در ایالت است. یک توافق نامه ادغام وجود دارد که تصریح می کند که پادشاه حقوق خود را محدود می کند.

«اگر او این سخنان را عمدا بیان کرده بود، ما دلایل زیادی داریم که اظهارات او را خلاف منافع کل جامعه تیپراسا بدانیم. و اگر این اشتباه است، باید هرچه زودتر عذرخواهی عمومی کند.”

دولت قبلی جبهه چپ اغلب سلسله 800 ساله مانیکیا را به دلیل توسعه نیافتگی تریپورا سرزنش می کرد در حالی که جانشینان خاندان سلطنتی سابق رژیم را به دشمنی مزمن متهم می کردند. پرادیوت، رئیس حزب تیپرا موتا اخیراً گفت که حزب او در سال 2018 دست به تظاهرات خواهد زد. حمایت از تقاضای آنها برای تعیین یک گفتگو و راه حل های قانون اساسی برای مشکلات قبایل در تریپورا.

بارمان پیش از این با آمیت شاه وزیر کشور اتحادیه و هیمانتا بیسوا سارما، وزیر کشور آسام، دیدارهایی داشت. دب برمان در یک پیام ویدئویی گفت که او گدا نیست و مبارزه او و حزبش برای حل مشروطه برای مسائل و مشکلات قبیله ای است.

او گفت: “من املاک سلطنتی خود را در کلکته فروختم تا به نفع قبایل سازماندهی کنم. شخصاً نمی خواهم پست دولتی بگیرم. تنها هدف من تامین آینده قبایل عقب مانده است.”

او فاش کرد که رهبران حزبش به خاطر منافع شخصی خود مشتاق پیوستن به BJP هستند، او گفت: “من به آنها گفتم، ممکن است به BJP بپیوندید، اما هرگز از محرومیت های خود شکایت نکنید. شاه وزیر کشور اتحادیه و سارما، رئیس وزیر آسام به آنها اطمینان دادند چندین بار که یک گفت‌وگو تعیین می‌شد و خودمختاری بیشتری برای قبایل ایجاد می‌شد، اما چند ماه گذشت و کاری انجام نشد».

وی گفت که دولت تریپورا شورای منطقه خودمختار مناطق قبیله ای تریپورا (TTAADC) را محروم می کند.

در اطلاعیه دولت تریپورا قبلاً آمده بود که آکشای کومار میشرا مشاور مرکز در امور شمال شرق قرار بود در 12 مه از تریپورا بازدید کند تا در مورد موضوعات مطرح شده توسط TMP صحبت کند، اما او حاضر نشد.

در هفته آخر ماه مارس، دب برمن اعلام کرده بود که اعتصاب غذای نامحدود را اعلام کرده بود، مگر اینکه مرکز به خواسته های حزب تا 27 مارس پاسخ دهد و در 29 مارس، رهبران TMP به رهبری وی با سارما در گواهاتی جلسه ای برگزار کردند.

سارما روز سه‌شنبه هنگام گفتگو با رسانه‌ها در گواهاتی، از اظهار نظر در مورد اعلام دب برمن مبنی بر ایجاد غوغا در حمایت از خواسته‌های آنها خودداری کرد.

تیپرا خواستار ایالت جداگانه تیپرالند است. تیپرا که برای اولین بار به تنهایی 42 کرسی را به دست آورد، به عنوان دومین حزب بزرگ با کسب 13 کرسی در انتخابات اخیر مجمع معرفی شد.