جستجوی ایلان ماسک هند: جستجوی جاه طلبانه هند در داخل برای ایلان ماسک خودش

آیا یک استارتاپ می تواند راه خود را به سمت یک صنعت پرخطر و بسیار تخصصی پیش ببرد و با بازنویسی قوانین خود موفق شود؟ ایلان ماسک این را ثابت کرده است. بیش از دو دهه پیش، زمانی که ماسک قصد داشت انسان‌ها را به مریخ ببرد، سعی کرد موشک‌های بالستیک روسی بازسازی‌شده بخرد، اما کار با مقامات روسی دشوار بود.

پس از دومین یا سومین سفر خود از روسیه، او فکر کرد که باید راه بهتری برای حل مشکل موشکش وجود داشته باشد. این زمانی بود که او تصمیم گرفت اسپیس ایکس را در سال 2002 با تعداد انگشت شماری کارمند راه اندازی کند. او در تلاش برای کاهش هزینه‌های پرتاب و کوتاه‌تر کردن فواصل بین شلیک‌های فضایی، با موفقیت‌های دوگانه‌اش در پرتاب مجدد یک موشک کارکرده و نجات دوباره وسیله نقلیه، تاریخ ساخت.

آیا هند هم می تواند ایلان ماسک خود را داشته باشد؟ جستجو آغاز شده است. چندین دهه پیش، دانشمندان فضایی هند قطعات موشک را با دوچرخه به محل پرتاب می بردند. آن تصویر نمادین از دهه شصت شکاف بین جاه طلبی و ظرفیت را برجسته کرد. اما هند این شکاف را در مدت کوتاهی کاهش داده است. سفینه خود را بر روی ماه و مریخ فرود آورده است و به زودی فضانوردان خود را به فضا خواهد فرستاد. اما اکنون در حال بررسی مدار جدیدی است – استارت آپ های کوچکی که راه حل های نوآورانه ای ارائه می دهند. اینجاست که هند می تواند ایلان ماسک خودش را پیدا کند. امروزه، این موازی ممکن است به اندازه عکس نمادین قطعات موشکی که با دوچرخه حمل می شود، طعنه آمیز به نظر برسد.

باز کردن بخش فضایی
در 6 آوریل، کابینه اتحادیه سیاست فضایی هند 2023 را تصویب کرد که هدف آن تشویق سرمایه گذاری خصوصی در بخش فضایی است. این سیاست به مرکز ملی ارتقا و مجوز فضایی هند (IN-SPACe)، تنظیم‌کننده فضای هند، اجازه می‌دهد تا به عنوان آژانس تک پنجره‌ای برای پاکسازی فعالیت‌های فضایی توسط نهادهای دولتی و همچنین نهادهای غیردولتی عمل کند.

دولت در واقع سه سال پیش بخش فضا را به روی نهادهای خصوصی باز کرد، اما تاکنون نقش محدودی ایفا کرده است. سیاست جدید به بخش خصوصی اجازه می دهد تا در هر وضعیتی از برنامه های فضایی. وی افزود: تنها نکته مهم سیاست جدید این است که هیچ چیز برای بخش خصوصی محدود نیست. پاوان گوئنکا، رئیس IN-SPACE اخیراً به ET گفت.

از آنجایی که بخش فضایی از اهمیت استراتژیک و امنیتی بالایی برخوردار است، هر گونه فعالیت فضایی باید توسط IN-SPACE مجوز داده شود، چه دولتی و چه خصوصی. در حالی که حصول اطمینان از اینکه منافع استراتژیک یا امنیتی هند به خطر نمی افتد، به نهادهای خصوصی در دسته ها و عملکردهای مختلف اجازه می دهد.

بنیان‌گذاران استارت‌آپ به رویترز گفته‌اند که رویکرد جدید به این معنی است که تصویب‌ها آسان‌تر می‌شوند، سهامداران با یکدیگر همسو می‌شوند و کهنه‌کاران صنعت خصوصی بیشتری در دولت وجود دارند که به این بخش کمک می‌کنند. گوئنکا خود یک کهنه کار صنعت خودرو، MD سابق ماهیندرا و ماهیندرا لیمیتد و رئیس شرکت موتور سانگ یانگ در کره است.

آغاز امیدوار کننده
دولت بخش فضایی را برای مشارکت خصوصی در سال 2020 باز کرد و از آن زمان هند شروع‌های امیدوارکننده‌ای داشته است. افراد دخیل در این فرآیند به رویترز گفته‌اند که تلاش خصوصی‌سازی با یک تماس ویدئویی کنفرانس ویدیویی اواخر سال 2020 بین نخست‌وزیر مودی و مدیران صنعت آغاز شد. آنها می گویند که از آن زمان، مودی به صراحت اعلام کرده است که می خواهد تشریفات اداری را از بین ببرد و قهرمانان ملی ایجاد کند. S. Somanath، رئیس ISRO، به رویترز گفت: “Modi یک فرد فناوری است. بنابراین پیشنهاد این است که تولید و توسعه را به بازیکنان خصوصی واگذار کنیم، در حالی که ما به فناوری نگاه می کنیم. سپس به یک محیط خودپایدار تبدیل می شود.”

سال گذشته در نوامبر، ISRO موشک Vikram-S را از فرودگاه فضایی خود در سریهاریکوتا پرتاب کرد. پرتاب معمولی نبود. Vikram-S نگاهی به گذشته و همچنین نگاهی به آینده بود – نام این موشک ادای احترام به پدر برنامه فضایی هند، ویکرام سارابهای بود، در حالی که نام ماموریت، “پررامبه”، نوید دهنده آغازی جدید بود. این اولین موشک خصوصی هند بود که توسط استارتاپ چهار ساله Skyroot Aerospace ساخته شد. ماموریت پررامب ورود بخش خصوصی به ماموریت فضایی هند را رقم زد.

Skyroot Aerospace بزرگترین استارت آپ فضایی خصوصی با سرمایه گذاری در هند است. در ژوئن 2018 توسط دانشمندان سابق ISRO، پاوان کومار چاندانا و ناگا بهارات داکا، تأسیس شد.

در انتظار اولین اسب شاخدار فضایی هند
در حال حاضر، هند بیش از 150 استارت آپ فضایی دارد. اکنون 8 تا 10 نفر از آنها نام های شناخته شده ای هستند که همه در مورد آنها صحبت می کنند: Skyroot Aerospace، Agnikul Cosmos، Dhruv Space و Bellatrix Aerospace، و غیره. Pixxel، یکی دیگر از استارتاپ های جوان فضایی، در ماه مارس برنده یک قرارداد پنج ساله از سازمان شناسایی ملی ایالات متحده شد. دفتر.

IN-SPACE اخیراً از یک آزمایشگاه طراحی پیشرفته در احمدآباد پرده برداری کرده است تا به استارت آپ های بخش فضایی این امکان را بدهد تا ایده های نوآورانه خود را با سرعت بیشتری به مدل های قابل اجرا تبدیل کنند. پیش از این، IN-SPACE یک طرح سرمایه اولیه 1 کرور روپیه برای استارت آپ های فضایی در مراحل اولیه اعلام کرده بود.

“بعضی از آنها به نقطه ای رسیده اند که شروع به کسب درآمد معنی دار می کنند. اما خیلی زود است، می توانم بگویم امسال، حدود نیمی از شرکت ها باید وارد درآمدزایی جدی شوند. اولین تک شاخ در بخش فضایی باید در حدوداً ظاهر شود. یک سال، رئیس IN-SPACE Goenka به ET گفت.

با این حال، زمستان سرمایه گذاری عمومی برای استارت آپ ها ممکن است نوید خوبی برای استارت آپ های فضایی نباشد. ماه گذشته رویترز گزارش داد، اگرچه تقاضا برای ارسال ماهواره به فضا همچنان قوی است، استارت آپ های موشکی ایالات متحده در حال اتخاذ تدابیر شدیدی برای زنده ماندن از یک محیط سخت مالی هستند که در آن ترس ها با ورشکستگی Virgin Orbit تشدید شده است. به گزارش رویترز، از آنجایی که هزینه سرمایه با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو افزایش می یابد، سرمایه گذاران انگیزه کمتری برای تامین مالی پروژه های سرمایه بر که جریان درآمدی مشخصی ندارند یا مسیر سودآوری ندارند، می شوند و بسیاری از استارتاپ های فضایی را به دنبال سرمایه گذاری می کند.

اما گوئنکا بر این باور است که وقتی هند اولین اسب شاخدار فضایی خود را بدست آورد، تعداد زیادی سرمایه گذار برای استارت آپ های فضایی وجود خواهد داشت.

در سال 2019-20 یک جهش بزرگ رخ داد. در سال های 2020 و 2021 نیز افزایش داشته است. چهار شرکت بیش از 10 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده اند (تنها در سال 2022). من منتظر اولین تک شاخ هستم. گوئنکا سال گذشته به ET گفت: زمانی که اولین تک شاخ را داشته باشیم، یک سری سرمایه‌گذاران منتظر سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های فضایی هند خواهند بود. وی با اشاره به SpaceX ایلان ماسک گفته بود: «ما باید مدتی صبر کنیم. نمی توانم بگویم چه زمانی این اتفاق می افتد، اما این اتفاق خواهد افتاد.»

به گزارش رویترز، هند که از موفقیت های برجسته در جاهای دیگر تشویق شده است، از شرکت های فضایی خصوصی خود می خواهد که در دهه آینده سهم خود را از بازار پرتاب جهانی پنج برابر کنند، تلاشی که با حمایت شخصی نخست وزیر مودی تقویت شده است. در سالی که کشور راه را برای پرتاب های خصوصی در سال 2020 باز کرد، تعداد استارت آپ های فضایی بیش از دو برابر شد و از 21 به 47 رسید.

به گزارش رویترز، سرمایه گذاران 119 میلیون دلار در سال 2022 برای استارت آپ های فضایی هند سرمایه گذاری کردند که از مجموع تنها 38 میلیون دلار در تمام سال های منتهی به 2017 افزایش یافته است. تحلیلگران می گویند که آنها جایگزینی کم هزینه برای پرتابگرهای اروپایی که زمینگیر شده یا در حال توسعه هستند و همچنین دسترسی به یک مرکز تولیدی شلوغ را می بینند. شرکت‌های فضایی هند نیز امیدوارند که مشتریان جدیدی پیدا کنند زیرا تحریم‌ها و تنش‌های سیاسی روسیه را از بسیاری از بازار پرتاب بین‌المللی قطع کرده است.

مشکلات در مراحل اولیه استارت آپ های فضایی هند را برای مدت طولانی متوقف نمی کند. زمانی که ماسک اسپیس ایکس را راه‌اندازی کرد، حتی به دوستانش اجازه سرمایه‌گذاری نمی‌داد، زیرا می‌ترسید که همه پول را از دست بدهد و بهتر است مال خودش باشد.