جریان نفت خام روسیه حتی با اصرار مسکو بر کاهش تولید همچنان بالاست

جریان نفت خام روسیه به بازارهای بین‌المللی هنوز هیچ نشانه‌ای از کاهش تولیدی که این کشور اصرار دارد نشان نمی‌دهد.

میانگین چهار هفته‌ای محموله‌های دریایی، که برخی از نوسانات را در اعداد هفتگی کاهش می‌دهد، برای ششمین هفته متوالی در دوره منتهی به 19 می افزایش یافت و نزدیک به 4 میلیون بشکه در روز رسید. در حال حاضر از هفته اول آوریل 15 درصد افزایش یافته است و برای دوره زمانی که بلومبرگ شروع به ردیابی دقیق آنها در ابتدای سال 2022 کرده است، به بالاترین حد خود رسیده است. به یک اوج جدید جریان‌های هفتگی نوسانات بیشتر کاهش یافت.

روسیه متعهد شد در ماه مارس تولید نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش دهد و از تولید فوریه به عنوان مبنایی استفاده کند تا در تلافی تحریم‌های غرب و محدودیت‌های قیمتی بر صادرات نفت خود که برای تنبیه مسکو برای حمله به اوکراین طراحی شده است. این کاهش‌ها متعاقباً در راستای کاهش داوطلبانه تعدادی از شرکای اوپک پلاس روسیه برای بقیه سال تمدید شد. روسیه همچنان بر تعهد خود به گروه تولیدکننده اوپک پلاس و کاهش تولیدی که این گروه توافق کرده است، تاکید می‌کند. تمام اقدامات ما، از جمله اقدامات مربوط به کاهش تولید داوطلبانه، با نیاز به حمایت از یک محیط قیمتی خاص در بازارهای جهانی مرتبط است. با شرکای ما در اوپک پلاس، “ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشستی با دولت خود روز چهارشنبه از طریق پیوند ویدئویی گفت.

با این حال، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این کاهش ها همانطور که وعده داده شده بود اجرا شده است. جریان نفت خام به بازارهای بین المللی همچنان در حال افزایش است و اکنون بیش از 1.2 میلیون بشکه در روز بیشتر از پایان سال گذشته است. بخشی از این افزایش را می توان به انحراف نفت خامی که قبلاً از طریق خط لوله دروژبا به آلمان و لهستان ارسال می شد، نسبت داد. اما این اتفاق در ژانویه و فوریه و قبل از اجرایی شدن کاهش تولید رخ داد. باقیمانده ممکن است نشان دهنده عملکرد کمتر پالایشگاه های داخلی در طول دوره تعمیرات فصلی باشد. برخی از تحلیلگران پیشنهاد کرده اند که روسیه ممکن است از ذخایر برای حفظ جریان استفاده کرده باشد، اما این کشور ظرفیت ذخیره سازی محدودی در بنادر خود دارد، در حالی که مخازن در میادین، پالایشگاه ها و ایستگاه های پمپ برای عملکرد عادی آنها مورد نیاز است، و بعید است که بتوان از این روش برای مدت طولانی استفاده کرد.