تولیدکنندگان لیتیوم Allkem و Livent در یک قرارداد 10.6 میلیارد دلاری با یکدیگر ترکیب می شوند

شرکت‌های لیتیوم Allkem Ltd و Livent Corp روز چهارشنبه اعلام کردند که در یک قرارداد 10.6 میلیارد دلاری با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا سومین تولیدکننده بزرگ فلز مورد استفاده در ساخت باتری خودروهای الکتریکی را ایجاد کنند.

سهام لیونت در معاملات اواخر صبح در بورس نیویورک با حدود 5.4 درصد افزایش به 25.53 دلار رسید. سهام Allkem در بورس اوراق بهادار سیدنی نزدیک به 1% افزایش یافت.

ترکیب Livent مستقر در ایالات متحده و Allkem مستقر در استرالیا یک نیروگاه صنعتی در چهار قاره ایجاد می کند که مدیران امیدوارند مهارت های بیشتری را برای افزایش عرضه این فلز به بخش خودروسازی گرسنه از جمله تسلا، جنرال موتورز و BMW به ارمغان بیاورد.

پل گریوز، مدیرعامل Livent در مصاحبه ای گفت: برای توسعه بیشتر پروژه های لیتیومی، باید به اندازه کافی بزرگ باشید تا بتوانید منابع مالی داشته باشید، به منابع دسترسی داشته باشید و به تخصص فنی نیاز دارید. “ترکیب این دو شرکت به ما در تمام این زمینه ها کمک می کند.”

آلکم و لیونت تأسیسات آب نمک لیتیوم را در آرژانتین که تقریباً 10 کیلومتر (6.2 مایل) فاصله دارند، و در استان کبک کانادا، هر دو در حال ساخت معادن سنگ سخت لیتیوم با فاصله کمتر از 100 کیلومتر (62 مایل) هستند. گریوز گفت که ترکیب شرکت‌ها باید به توسعه سریع‌تر این پروژه‌ها کمک کند.

« بازگشت به داستان های توصیه


آلکم همچنین لیتیوم سنگ سخت را در استرالیا تولید می کند، دارای یک مرکز تبدیل شیمیایی در ژاپن است، و متخصص در زمینه نوپای استخراج مستقیم لیتیوم (DLE) است، که به طور فزاینده ای به عنوان یک چشم انداز وسوسه انگیز برای تولید بیشتر فلز باتری سریعتر از آن دیده می شود. گریوز گفت: روش‌های استخراج سنتی: «ما به همه این مهارت‌ها نیاز داریم. ما با هم توانایی‌های گسترده‌تری داریم.»تمرکز آرژانتین
بر اساس این قرارداد، که قرار است تا پایان سال 2023 بسته شود، سهامداران آلکم به ازای هر یک از سهام خود، یک سهم در شرکت ترکیبی دریافت خواهند کرد و این شرکت در نهایت مالک 56 درصد از شرکت جدید خواهد بود. سهامداران Livent به ازای هر سهم موجود، 2.406 سهم در شرکت جدید دریافت خواهند کرد.

گریوز مدیر عامل شرکت جدید خواهد بود، در حالی که پیتر کلمن از Allkem رئیس آن خواهد بود. این شرکت که هنوز نامش فاش نشده است، در فهرست NYSE قرار خواهد گرفت و دفتر مرکزی آن در جایی در ایالات متحده مستقر خواهد بود.

مارتین پرز د سولای، مدیرعامل آلکم، مشاور شرکت جدید خواهد بود.

تحلیلگران می گویند ترکیب شرکت جدید از معدن و دارایی های پردازش در سراسر جهان، منادی رشد قوی هستند. جردن رابرتز از شرکت مشاوره Fastmarkets گفت: “این یکی از بزرگترین و مقاوم ترین تولیدکنندگان لیتیوم در جهان تا پایان دهه خواهد بود.”

گریوز گفت که چشم انداز رشد شرکت جدید در آرژانتین، علیرغم مشکلات اقتصادی کلان این کشور آمریکای جنوبی، قوی است.

. وی همچنین از ایالات متحده خواست تا یک قرارداد تجارت آزاد با آرژانتین امضا کند که لیتیوم آرژانتین را با اعتبارات مالیاتی خودروهای برقی که هسته اصلی قانون کاهش تورم 2022 دولت بایدن است، مطابقت دهد.

گریوز گفت: “من نمی توانم اهمیتی برای طرح ایالات متحده برای گنجاندن لیتیوم آرژانتین در نظر بگیرم.” ما امیدواریم و انتظار داریم که در طرف ایالات متحده پیشرفتی برای تحقق آن حاصل شود.»

این ترکیب، سومین تولیدکننده بزرگ لیتیوم جهان را از نظر حجم، پس از شرکت Albemarle Corp مستقر در ایالات متحده و SQM شیلی، پس از تمام پروژه های رشد، ایجاد می کند. گروه لیتیوم Ganfeng چین و Tianqi Lithium Corp نیز رقبای اصلی هستند.

تحلیلگران گفتند که قیمت سهام اخیر آلکم پتانسیل رشد شرکت را منعکس نکرده است و به طور بالقوه آن را آسیب پذیر می کند. رگ اسپنسر، تحلیلگر Canaccord که این هفته از عملیات Allkem بازدید کرد، گفت: «با انجام یک معامله در این زمان، ممکن است تا حدی از یک پیشنهاد فرصت طلب محافظت شود.

Livent در سال 2018 زمانی که FMC Corp بخش لیتیوم خود را جدا کرد، تشکیل شد. Allkem در سال 2021 با ترکیب Galaxy Resources و Orocobre تشکیل شد.