تمرکز بر تهدیدات نوظهور حملات VBIED، فداییان و نارنجک در حوالی نشست G-20 در کشمیر: پلیس J&K

پلیس جامو و کشمیر به مقامات حاضر در محل دستور داده است که برای مقابله با تهدیدات احتمالی بمب های دست ساز، حملات فداییان و حملات نارنجکی در پی نشست G-20 که اواخر این ماه در سرینگار برنامه ریزی شده است، هوشیار باشند.

مدیرکل اضافی پلیس کشمیر، ویجی کومار، ریاست جلسه مشترک افسران پلیس، آژانس‌های اطلاعاتی، ارتش و سایر نیروهای امنیتی را در اتاق کنترل پلیس در سرینگار بر عهده داشت که در آن بحث‌های غیرمستقیم در مورد ترتیبات امنیتی کلی که باید برای امنیت اتخاذ شود، انجام شد. و اجرای آرام G-20 آینده که در سرینگار میزبانی می شود. از آنجایی که محل اصلی این نشست در مرکز همایش بین المللی در سواحل دریاچه دال است، افسران بر اهمیت تسلط بر رودخانه و دریاچه در تضمین امنیت تاکید کردند. آنها بر لزوم استقرار کماندوهای دریایی (MARCOS) برای ایجاد پوشش امنیتی قوی برای آب های اطراف محل برگزاری اجلاس تاکید کردند.

کومار در این نشست گفت: «تمرکز ویژه باید بر روی تهدیدهای نوظهور VBIED و سایر روش‌های حملات تروریستی بالقوه از جمله حملات بالقوه فداییان، حملات آتش‌سوزی و نارنجک و اقدامات مقابله‌ای برای مقابله با این تهدیدات تروریستی باقی بماند». کومار با همه ذینفعان در میان گذاشت که تیم NSG برای مقابله با حمله فداییان به همراه گروه عملیات ویژه پلیس J&K و تیم‌های تخصصی NSG برای ضد پهپاد در همه مکان‌ها مستقر خواهند شد.

کومار به همه ناظران ارشد پلیس در ده ناحیه کشمیر دستور داد تا با دستگیری همکاران ستیزه جو و ایجاد اطلاعات پیشگیرانه در مورد حضور ستیزه جویان در دره، بر نابودی واحدهای ستیزه جو تمرکز کنند. به همه SSsP دستور داده شد تا عملیات ضد شبه نظامی را بر روی ورودی های خاص انجام دهند. مقامات در مورد استقرار نیروهای امنیتی اضافی و استفاده از فناوری مدرن برای ایمن سازی مکان ها بحث کردند. همچنین به این مقامات دستور داده شد تا با سایر نهادهای انتظامی و سازمان‌های اطلاعاتی برای جمع‌آوری اطلاعات درباره هرگونه تهدید امنیتی احتمالی و اقدامات لازم برای خنثی کردن آنها هماهنگی لازم را انجام دهند.

پلیس در حال حاضر احضار و در برخی موارد بازداشت جوانانی را که سابقه مشارکت یا حضور در فهرست‌های پلیس، ارتش یا سایر سازمان‌های اطلاعاتی را دارند، آغاز کرده است. مقامات پلیس ادعا می‌کنند که نمی‌خواهند در زمان اجلاس سران G-20 که قرار است از 22 تا 24 مه در سرینگر برگزار شود، هیچ حادثه ناخوشایندی رخ ندهد. پلیس و CRPF همچنین تداخل مسافران و ایست‌های بازرسی غافلگیرکننده را تشدید کرده‌اند. در سطح شهر ساخته شده اند. پلیس همچنین بر روی سواران دو چرخ متمرکز شده و چندین موتورسیکلت و اسکوتر را در کلانتری های مختلف کشف و ضبط کرده است.

کومار ترتیبات امنیتی را بررسی کرد و بر نیاز به تلاش‌های هماهنگ برای تضمین امنیت بدون خطا برای نشست تاکید کرد. مقامات همچنین در مورد استقرار پرسنل امنیتی، مدیریت ترافیک و تدابیر کنترل جمعیت برای برگزاری مسالمت آمیز اجلاس گفتگو کردند. کومار در این نشست تاکید کرد: «همه آژانس‌ها باید به‌منظور اطمینان از موفقیت این اجلاس که انتظار می‌رود چندین مقام بلندپایه از سراسر جهان در آن شرکت کنند، به طور هماهنگ کار کنند». افسران بر روی استقرار پرسنل امنیتی، اقدامات ضد هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر جنبه های حیاتی برنامه ریزی امنیتی تمرکز کردند که باید قبل از نشست سران انجام شود. «استقرار پرسنل امنیتی باید به نحوی انجام شود که برای ساکنان و گردشگران محلی مزاحمت ایجاد نکند. نیاز به هوشیاری و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از هرگونه حادثه ناگوار در حین اجلاس وجود دارد. کومار گفت: باید تدابیر امنیتی بیشتری در مکان‌های آسیب‌پذیر برای جلوگیری از هر گونه حادثه نامطلوب در طول اجلاس سران G20 اعمال شود.

در این نشست علاوه بر تدابیر امنیتی، مدیریت سازمان‌های غیردولتی خارجی و پرسنل رسانه‌ای در این اجلاس نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ارتش (GOC Kilo Force) اطمینان داد که همه کمک‌ها مانند تسلط بر ارتفاعات، حفاظت از راهرو، تیم‌های اضافی AS، تسلط بر منطقه به‌ویژه در شب را ارائه می‌کند.