تایوان: تایوان گزارش داد که ناو هواپیمابر چینی از تنگه عبور کرده است

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد، ناو هواپیمابر شاندونگ چین روز شنبه با همراهی دو کشتی دیگر از تنگه تایوان عبور کرد، در تازه‌ترین افزایش تنش‌های نظامی بر سر جزیره‌ای که پکن ادعا می‌کند سرزمین خود است.

این وزارتخانه گفت که شاندونگ که در سال 2019 به بهره برداری رسید، حوالی ظهر روز از طریق تنگه که به خط میانی خود که به عنوان یک مانع غیررسمی بین دو طرف عمل می کند، در جهت شمالی حرکت کرده است.

وزارت تایوان در بیانیه ای کوتاه گفت: ارتش تایوان از نزدیک این گروه را با استفاده از کشتی ها و هواپیماهای خود زیر نظر داشت و “پاسخ مناسبی به آن نشان داد”.

وزارت دفاع چین به تماس‌هایی که به دنبال اظهار نظر بودند پاسخ نداد و نیروهای مسلح این کشور در کانال‌های رسمی رسانه‌های اجتماعی خود هیچ اشاره‌ای به کشتیرانی نکردند.

ناو شاندونگ ماه گذشته در مانورهای نظامی چین در اطراف تایوان شرکت کرد که در غرب اقیانوس آرام فعالیت می کرد.

در مارس سال گذشته، کشتی شاندونگ از تنگه تایوان عبور کرد، درست چند ساعت قبل از اینکه روسای جمهور چین و ایالات متحده صحبت کنند.

چین پس از پایان رسمی بازی های جنگی خود در ماه گذشته، به فعالیت های نظامی در مقیاس کوچکتر در اطراف تایوان ادامه داده است. روز شنبه، وزارت دفاع تایوان همچنین در 24 ساعت گذشته اعلام کرد که هشت جنگنده چینی از خط میانه تنگه عبور کرده اند، کاری که هواپیماهای جنگی چین از زمان بازی های جنگی قبلی در اوت گذشته به طور منظم انجام می دادند.

چین هرگز استفاده از زور برای تحت کنترل گرفتن تایوان را رد نکرده است.

دولت تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان به شدت ادعاهای حاکمیت پکن را رد می کند و می گوید که فقط مردم جزیره می توانند در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.