به گفته وزارت آموزش، NCERT با 25 کارشناس خارجی، 16 معلم CBSE برای منطقی‌سازی برنامه درسی مشورت کرد.

دهلی نو: NCERT با 25 کارشناس خارجی و 16 معلم CBSE مشورت کرد تا تمرین منطقی برنامه درسی خود را انجام دهد که بخشی از آن بخش هایی از مغول ها، مهاتما گاندی، قاتل او Nathuram Godse، اشاره به افراط گرایان هندو و شورش های گجرات در سال 2002 از جمله موارد دیگر حذف شد. به گفته وزارت آموزش و پرورش از کتاب های درسی مدارس. حذف چندین موضوع و بخش از کتاب‌های درسی NCERT، جنجال‌هایی را با مخالفان که مرکز را به “سفیدکشی با انتقام” متهم می‌کنند، به راه انداخته است.

در قلب این ردیف این واقعیت است که در حالی که تغییرات ایجاد شده به عنوان بخشی از تمرین منطقی سازی اطلاع رسانی شده است، برخی از این حذف های بحث برانگیز در آنها ذکر نشده است. این منجر به ادعاهایی در مورد تلاش برای حذف مخفیانه این بخش ها شده است.

NCERT این حذف‌ها را به‌عنوان یک نظارت احتمالی توصیف کرده است، اما از لغو حذف‌ها خودداری کرده و می‌گوید این حذف‌ها بر اساس توصیه‌های کارشناسان بوده است. همچنین گفته است که کتاب های درسی به هر حال در سال 2024 زمانی که چارچوب برنامه درسی ملی شروع به بازنگری می کند، در پیش است.

این وزارتخانه در پاسخ به یک نامه کتبی گفته است: «علاوه بر کارشناسان داخلی NCERT، NCERT در کلیه فعالیت‌های خود در زمینه تحقیق، توسعه، آموزش و ترویج، به دنبال تخصص کارشناسان موضوعی از دانشگاه‌ها/سازمان‌ها و معلمان مجرب برای مشاوره گسترده‌تر است». سوال در لوک سبها

از جمله حذف‌های مورد مناقشه از کتاب‌های درسی تاریخ و علوم سیاسی است که NCERT به ترتیب با پنج و دو کارشناس خارجی مشورت کرده است.

این وزارتخانه در پاسخ خود گفته است: «هر کدام یک دور رایزنی با کارشناسان انجام شد».

برای تاریخ، پنج متخصصی که مورد مشورت قرار گرفتند عبارتند از: اومش کادام، استاد تاریخ در دانشگاه جواهر لعل نهرو و دبیر عضو شورای تحقیقات تاریخی هند، دانشیار کالج هند (تاریخ) دکتر آرچانا ورما، مدرسه دولتی دهلی (RK) پورام) معلمان (رئیس دپارتمان تاریخ) شروتی میشرا، و دو معلم کندریا ویدیالایا در دهلی، کریشنا رانجان و سونیل کومار.

برای کتاب علوم سیاسی، NCERT دو دور مشاوره با چهار کارشناس برگزار کرد. آنها Vanthangpui Khobung، استادیار علوم سیاسی در موسسه آموزش منطقه ای NCERT در بوپال بودند. Maneesha Pandey که این موضوع را در کالج هندو و معلمان مدرسه Kavita Jain و Sunita Kathuria تدریس می کند.