به تصویر کشیدن فیلم مجیبور رحمان در خشم عصبانیت شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش است

دهلی نو: شیخ هاسینا نخست وزیر بنگلادش از نحوه رفتار پاکستان با پدرش و بنیانگذار بنگلادش و قهرمان جنگ آزادسازی بنگلادش شیخ مجیبور رحمان ابراز تاسف کرد.

هاسینا اخیراً از روشی که اسلام آباد در جلسه اخیر با پدرش دوباره رفتار کرده ناراحت بود. این هفته هنگامی که کمیساریای عالی پاکستان به داکا با هاسینا ملاقات کرد ، وی یک هدیه – یک گلدان با پرتره شیخ هاسینا ، نخست وزیر ، بر روی آن ارائه داد.

قابل درک است که پس از جلسه نخست وزیر نخست وزیر به کارمندان خود ابراز نارضایتی کرد در مورد اینکه پاکستانی ها عمداً از ذکر شیخ مجیب اجتناب کرده اند ، که او احساس کرد این یک تلاش عمدی پاکستان برای حذف نقش بنگاباندو در تاریخ بنگلادش ، ET است. قابل اعتماد جمع شده است. نقش پاکستان در جنگ 1971 و بعداً در ترور بانگاباندو در 1975 همچنان یک فصل دردناک در تاریخ بنگلادش است.

این برخلاف هند است که امسال چندین جشن خاص برای جشن صد سالگی تولد بانگاباندو انجام داده است. هند از زمان بازگشت وی به قدرت در سال 2008 به دولت حاسینا حمایت گسترده كرده است. از پروژه های ارتباطی گرفته تا خط اعتباری مربوط به دفاع با نرخ های ممتاز برخلاف چین تا آزادسازی ویزا برای سرمایه گذاری ها ، هند فرش قرمز Hasina را پهن كرده است. سرمایه گذاری های پیشنهادی چینی می تواند داکا را به سمت بدهکاری سوق دهد.

وی از طرف خود اقدامات ویژه ای را برای بیرون راندن گروه های ضد شورشی هند از قلمرو بنگلادش انجام داده است. نخست وزیر هند در 26 مارس 2021 وقتی بنگلادش 50 سال استقلال را جشن می گیرد ، مهمان ویژه در داکا خواهد بود.

ET آموخته است که هاسینا و مودی در 17 دسامبر یک اجلاس مجازی برگزار می کنند و جشن های مشترک 50 ساله استقلال بنگلادش را آغاز می کنند ، علاوه بر انجام پروژه های کلیدی ،

عمران احمد صدیقی ، کمیساریای عالی پاکستان (داچ) در داکا ، در تاریخ 3 دسامبر نخست وزیر شیخ هاسینا را خواستار شد. این اولین تماس شورای عالی پاکستان با نخست وزیر بنگلادش پس از انتصاب وی به این سمت در ابتدای سال جاری بود.

نخست وزیر شیخ هاسینا به شورای عالی امنیت ملی پاکستان یادآوری کرد که درد جنگ آزادیبخش در سال 1971 و جنایات علیه مردم بنگالی “هرگز قابل بخشش و فراموش شدن نیست” و “درد برای همیشه وجود خواهد داشت”.

وی از طرف پاکستانی خواست تا از این تاریخ درس بخواند ، از جمله با خواندن خاطرات پدرش ، بانگاباندو شیخ مجیب ، و همچنین گزارش های منتشر شده از اطلاعات پلیس سابق پاکستان شرقی در مورد فعالیت های سیاسی مجیب.

گزارش شده است که HC پاکستان گفته است که نخست وزیر وی به او توصیه کرده است به پاکستان کمک کند تا از “پیشرفت معجزه آسای” بنگلادش درس بگیرد.

منابع از داکا به ET گفتند که پیام به پاکستان از نظر تمرکز بر سال 1971 سازگار است و افزود که اولین تماس ادب برای هیچ نماینده ای جدید نیست.

اظهارات هاسینا در حالی مهم است که بنگلادش 50 سال استقلال را در سال 2021 جشن می گیرد و در حال حاضر صد سالگی تولد مجیب را جشن می گیرد.

روابط بنگلادش و پاکستان در دولت شیخ حسینه ولرم بوده است. در سال 2018 مقامات کمیسیون عالی پاکستان در داکا برای سرگرمی با BNP مخالف تحت اسکنر قرار گرفتند. ارتش ISI-Pak تلاش کرده است تا برنامه های خود را برای حمایت از گروه های شورشی NE احیا کند. سازمان جاسوسی بدنام پاک هنگامی که BNP-Jamaat قدرت را در دست داشت در بنگلادش فعال بود و در آن دوره فعالانه بودجه گروه های شورشی NE را تأمین می کرد. گفته می شود که LeT نیز با پشتیبانی از ISI در بنگلادش فعال بود.

سکولاریسم یکی از ویژگیهای مهم قانون اساسی بنگلادش پس از احیای قانون اساسی توسط دادگاه عالی کشور بوده است. این ماده توسط شیخ مجیب الرحمان معرفی شد اما بعداً توسط ضیائور رحمان ، رهبر حامی پاک پاکستان ، آن را حذف کرد. مجیب در یکی از سخنرانی های خود گفته بود: “در این بنگال هندوها ، مسلمانان ، بنگالی ها ، غیر بنگالی ها وجود دارند. آنها برادران ما هستند. محافظت از آنها وظیفه ماست تا بی اعتبار نشویم.”