بندر sitwe: Sarbananda Sonowal اولین کشتی باری را به بندر Sittwe در میانمار در 9 مه دریافت می کند.

وزیر بنادر سارباناندا سونووال اولین کشتی باری هندی را در بندر سیتوی میانمار در 9 مه دریافت خواهد کرد. سونووال در یک کنفرانس مطبوعاتی در دیبروگاره آسام گفت که حرکت منظم کشتی های باری بین بندر کلکته و بندر سیتوه را آغاز خواهد کرد که قفل اقتصادی فوق العاده ای را باز خواهد کرد. پتانسیل برای کل شبه جزیره خلیج بنگال.

کشتی باری افتتاحیه که 1000 تن سیمان را در 20000 کیسه حمل می کرد، روز پنجشنبه توسط Union MoS برای بندرهای شانتانو تاکور از کلکته به پرواز درآمد.

بندر سیتوه در ایالت راخین میانمار با کمک بلاعوض هند به عنوان بخشی از پروژه حمل و نقل چندوجهی کالادان (KMTTP) ساخته شده است.

سونووال گفت: «ما توانسته‌ایم اجرای سریع بندر سیتو در میانمار را با هدف تقویت چشم‌انداز تجاری شمال شرق هند در سال‌های آینده رهبری کنیم.»

وی گفت: این بندر علاوه بر هند و میانمار، پتانسیل تجاری عظیمی را برای بنگلادش، بوتان و حتی نپال نیز با ایفای نقش به عنوان پل بین آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی باز خواهد کرد.

بندر سیتو بر اساس توافقنامه چارچوبی بین هند و میانمار برای ساخت و بهره برداری از تسهیلات حمل و نقل ترانزیت چندوجهی در رودخانه کالادان توسعه یافته است که بندر سیتوه را به میزورام متصل می کند.

این بندر از طریق یک آبراه داخلی به Paletwa در میانمار و از طریق جاده از Paletwa به Zorinpui در Mizoram متصل می شود. Sonowal گفت، هنگامی که به طور کامل عملیاتی شود، KMTTP اتصال جایگزینی را از سواحل شرقی هند به ایالت های شمال شرقی از طریق بندر Sittwe ارائه خواهد کرد.

او افزود: «این مسیر بسیار عملی‌تری برای تجارت و بازرگانی نسبت به مسیر موجود از طریق سیلیگوری به کلکته است، زیرا باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود و کارایی را تضمین می‌کند».

سونووال گفت که علاوه بر کاهش ترافیک در جاده ها، استفاده از حمل و نقل دریایی هزینه زیست محیطی حمل و نقل را با کاهش انتشار کربن سوخت های فسیلی کاهش می دهد.

محموله عمده صادراتی از بندر سیتو شامل برنج، الوار، ماهی و غذاهای دریایی، فرآورده های نفتی، پوشاک و منسوجات است، در حالی که محموله اصلی برای واردات شامل مصالح ساختمانی مانند سیمان، فولاد و آجر است.