برنده CSk IPL 2023: Chennai Super Kings به رهبری MS Dhoni با شکست تایتان گجرات برنده IPL 2023 شد. با رکورد هندی های بمبئی برای بیشترین جام برابری می کند

رقابت‌های قدرتمند لیگ برتر هند در سال 2023 با غلبه بر چنای سوپر کینگز به رهبری ماهندرا سینگ دونی، گجرات تایتانز را در بازی نهایی IPL شکست داد و برای پنجمین بار موفق به کسب جام ارزشمند شد.

CSK جام IPL 2023 را به دست آورد و با رکورد هندی های بمبئی در تعداد دفعات قهرمانی در مسابقات برابری کرد.

گجرات تایتانز، مدافع عنوان قهرمانی، به رهبری هاردیک پاندیا، سال گذشته در IPL زمانی که جام IPL را به دست آورده بود و به دنبال تکرار این شاهکار امسال بود، اولین بازی خود را آغاز کرد، اما استراتژی های استاد Dhoni و تلاش های تیم CSK مانع بزرگی در برنامه های آنها شد.

چنای سوپر کینگز برنده بازی پرتاب شد و گجرات تایتان ها را در رده اول قرار داد که 214 دوش از 20 اور به دست آورد. سای سودارشان، باتیست چپ دست، از 47 زایمان، 96 دوش به ثمر رساند و در نهایت LBW را از زایمان متیشا پاتیرانا، پیسر سریلانکایی گرفت. Wriddhiman Saha پس از به ثمر رساندن 54 امتیاز از 39 تحویل، جدا شد. ساها توپ را اشتباه زد و سعی کرد یک شوت کششی از تحویل دیپاک چهار انجام دهد. توپ مستقیم به سمت بالا رفت و ام اس دهنی توپ را گرفت.

Dhoni همچنین نقش کلیدی در به دست آوردن batsman طلسم در فرم Shubman Gill ایفا کرد. زمان واکنش Dhoni 0.1 ثانیه بود تا استامپ ها را بشکند، زیرا گیل یک ارسال از راویندرا جادجا را از دست داد و در حالی که سعی می کرد ضربه را انجام دهد از چین خارج شد.

پاتیرانا دو ویکت گرفت و 44 ران در چهار اور دریافت کرد. توشار دشپنده پرهزینه ترین توپ انداز برای CSK بود که 56 ران در چهار اور به بیرون درز کرد و بدون ویکت شد.

باران بازی را پس از تنها سه توپ در اینینگ چنای سوپر کینگز متوقف کرد. CSK از 15 اور به هدف اصلاح شده 171 ران دست یافت. دوون کانوی و روتوراج گایکواد با کسب امتیاز 52 در بازی پاور، یا چهار اور اول، به CSK یک شروع عالی دادند. آنها به اتصال خوب توپ ادامه دادند و در 6 اوور اول 72 ضربه را زدند. با این حال، نوراحمد بلافاصله پس از برکناری گایکواد، که 26 امتیاز از 16 تحویل را به دست آورد، شراکت را به هم زد. پرتاب کننده افغانستان در همان اوور نیز ویکت کانوی بتزن را پس از کسب 47 امتیاز از 25 تحویل، انتخاب کرد.

چند ضربه خوب آجینکیا راهانه CSK را در شکار نگه داشت، قبل از اینکه موهیت شارما پس از زدن 27 توپ از 13 توپ، ویکت خود را بدست آورد. شیوام دوبه در ابتدا برای اتصال توپ به مشکل برخورد کرد تا اینکه در تحویل های متوالی به رشید خان در خارج از پارک ضربه زد و اعتماد به نفس او را افزایش داد.

آمباتی رایودو، که آخرین بازی دوران حرفه‌ای خود در IPL را انجام می‌دهد، به این حزب پیوست تا دو سیکسر و یک مرز را بزند و در تلاش برای ضربه زدن دوباره به شارما از بین برود.

این باعث شد تا کاپیتان CSK، Dhoni به خط چین برسد، اما او یک اردک طلایی به ثمر رساند و دوباره موهیت شارما بود که ویکت را انتخاب کرد.

CSK به 13 اور آخر نیاز داشت و به شارما سپرده شد تا فینال را کاسه کند. شارما کار را با دو بازیکن درخشان و یک تحویل کامل آغاز کرد تا امیدهای GT زنده بماند زیرا CSK به 11 مورد از سه تحویل نیاز داشت. Jadeja یک 6 از تحویل پنجم زد و بازی به پایان رسید. CSK از تحویل نهایی به 4 نفر نیاز داشت و تحویل بی طرف از کنار پا به Jadeja کمک کرد تا توپ را به سمت پایین پا برای رسیدن به یک مرز هدایت کند و به CSK کمک کرد تا برنده شود.

شاید پیروزی CSK به رهبری Dhoni بهترین پایان را برای یک فصل IPL رقم زد که شاهد زرد شدن بیشتر زمین‌های هند بود زیرا هواداران حتی در شهرهای رقیب پیراهن‌های زرد رنگی را به عنوان ادای احترام به کاپیتان آراسته می‌کردند در میان گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه این فصل فصلی برای آواز قو است. کاپیتان 41 ساله

شوق شدید دیدن و حمایت از دونی در همه مکان‌ها، برای آخرین بار در صورت اعلام بازنشستگی دونی، با درخشش معمول رهبری او توجیه می‌شد، خواه بهترین نتیجه را از هم تیمی‌هایش به ارمغان بیاورد، استراتژی‌های استادانه از جمله ترسیم ویکت‌های حریف یا حتی درگیر کردن داوران یک چت برای از بین بردن زمان برای هدفی به خاطر تیم.

Dhoni دستور ضربه زدن را رها کرد و در چند اینینگ با خفاش لنگ زده بود، اما جمعیت هرگز در طول بازی ها نام او را نخواندند و هر بار که او برای چوب زدن بیرون می آمد از کوره در می رفتند. با این حال، بی انصافی است که بگوییم او کاملاً از خفاش ناامید شد زیرا این بازیکن 41 ساله در زمان‌های حساس توپ را از پارک بیرون زد.

این فصل IPL همچنین شاهد رکورد بیننده در هر دو پلتفرم تلویزیون و دیجیتال بود. حقوقی که توسط Disney Star و JioCinema موکش آمبانی انتخاب شد. این برای اولین بار بود که BCCI حقوق رسانه ای تقسیم شده را اعطا کرد و این دو شرکت نزدیک به 49000 کرور روپیه برای حقوق رسانه ای IPL طی پنج سال پرداخت کردند.

IPL همچنین امسال دروازه‌ها را برای همه تماشاگران باز کرد و در چندین سالن در هند برگزار شد و از محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری خارج شد.

پیروزی CSK همچنین با اعتماد Dhoni به توپ اندازان جوانتر مانند توشار دشپنده هندی، که هنوز برای تیم بزرگسالان کریکت هند بازی نکرده است، یا متیشا پاتیرانا از سریلانکا، که سال گذشته برای سریلانکا اولین بازی خود را انجام داد، برای رهبری خط حمله سرعت حاصل شد. دیپک چهار در مرحله بعدی مسابقات گروهی به ترکیب یازدهم اضافه شد که سپس تعدادی ویکت مهم را به دست آورد.

CSK پس از پیروزی در 8 بازی از 14 مسابقه در مرحله گروهی دوم شد و نرخ خالص اجرای آن 0.652 بود. Lucknow Super Giants و Mumbai Indians به ترتیب در جایگاه های سوم و چهارم قرار گرفتند، زیرا نرخ اجرا کمتری به ترتیب 0.284 و -0.044 داشتند.

مدافع عنوان قهرمانی گجرات تایتانز در مرحله گروهی با پیروزی در 10 بازی از 14 مسابقه، در صدر جدول بود.

IPL 2023 نیز با آغاز مسابقات در 31 مارس با بازی CSK در ورزشگاه نارندرا مودی در احمدآباد به مصاف گجرات تایتانز رفت.

قبل از بازی امروز، CSK هرگز در هیچ بازی از سه بازی که در اینجا بازی کرده بود، پیروز نشده بود. ورزشگاه نارندرا مودی در احمدآباد تنها ورزشگاه IPL است که در آن حداقل سه بازی انجام داده اند و همه را باخته اند. با این حال، پس از پیروزی چنای در مسابقه فینال IPL 2023، معادله تغییر کرد.

CSK سفر IPL خود را در سال جاری با باخت به گجرات تایتانز هاردیک پاندیا در بازی افتتاحیه خود با پنج ویکت آغاز کرده بود. CSK سپس دو بازی بعدی خود را در برابر لاکنو سوپر جاینتز و رقیب هندی بمبئی به پیروزی رساند و سپس در چهارمین مسابقه خود به راجستان رویالز باخت.

CSK پس از آن با سه برد متوالی به شدت ریباند کرد و شامل جمع آوری 226 ران در یک مسابقه مقابل رویال چلنجرز بنگلور شد.

دوون کانوی نیوزلندی پس از به ثمر رساندن 672 دوش در 15 اینینگ، بیشترین دوش را برای چنای سوپر کینگز در این IPL به ثمر رساند. روتوراج گایکواد، شریک بازی افتتاحیه او، 590 دوش در این فصل به ثمر رساند و دومین دونده برتر تیم بود.

در همین حال، توشار دشپنده با اسکالپ 21 ویکت، بالاترین ویکت گیر CSK در این فصل بود و پس از آن راویندرا جادجا با 20 ویکت قرار گرفت.

برای IPL 2023، Shubman Gill بالاترین دونده بود. او 890 دوش از 17 اینینگ به ثمر رساند که شامل سه قرن و یک دوره در مسابقه مقدماتی دوم بود. گیل همچنین رکورد دومین دوندگی را که یک فرد در یک فصل IPL به ثمر رسانده بود، کمتر از 973 ران ویرات کهلی در نسخه IPL در سال 2016 به ثمر رساند.

محمد شامی از گجرات تایتانز 28 ویکت را به دست آورد و کلاه بنفش را به عنوان برنده ویکت گیر برتر مسابقات به دست آورد.

IPL 2023 همچنین شاهد ظهور رینکو سینگ و یاشاسوی جیسوال بود که به ترتیب نماینده نایت رایدر کلکته و راجستان رویالز بودند. آنها از پیشینه های فروتنی آمده بودند و این IPL را با ضربه های شگفت انگیز با چوب های خود روشن کردند و به تیم خود کمک کردند تا در بازی های مهم پیروز شود.

هر دوی آنها در طول مسابقات قدرت ضربه زدن را به نمایش گذاشتند و درخواست های گسترده ای در رسانه های اجتماعی و همچنین از سوی برخی کارشناسان برای حضور آنها در تیم ملی کریکت وجود دارد.

در سومین مسابقه KKR در IPL در این فصل، رینکو سینگ در برابر گجرات تایتانز، پنج ششر از پنج تحویل اخیر را زد تا یک برد معجزه آسا به دست آورد. او در بازی‌های دیگر نیز تحت تأثیر قرار گرفت و در آخرین بازی KKR در این فصل نیز یک ضربه سریع 67 از 33 ران به ثمر رساند، اما تنها با یک ران موفق به شکست لاکنو سوپر جاینتز نشد.

جیسوال با کسب 625 ران از 14 اینینگ، پنجمین دونده بالاتر برای این فصل IPL بود. او یک قرن گل زد و پنج نیم قرن گرفت. جیسوال همچنین در این فصل IPL به مرز 82 رسید.