بخش خصوصی که در مورد فروش بازار آزاد مطمئن نیست، گندم را از بازارها حذف می کند

صنعت آرد گندم نگران است که دولت نتواند به اندازه کافی گندم از استخر مرکزی را در بازار آزاد در سال جاری بفروشد، زیرا ممکن است خرید آن با شرکت های چندملیتی، سهامداران، تجار و حتی کشاورزان بزرگ کمتر از هدف باشد. از دانه های مرغوب

این صنعت تا حد زیادی به عرضه دولتی در فواصل زمانی به موقع تحت طرح فروش بازار باز (OMSS) برای تهیه گندم وابسته است. سال گذشته، کارخانه‌ها مجبور شدند غلات را از بازار آزاد با قیمت‌های رایج در بازار بخرند، زیرا دولت مرکزی می‌توانست گندم کافی برای توزیع غذا تحت طرح‌های مختلف رفاهی تهیه کند. پیشکسوتان و بازرگانان صنعت آسیاب گفتند که انتظار دارند امسال نیز وضعیت مشابهی داشته باشد.

آنها فکر می کنند که بازار ممکن است در طول پنج ماه آخر فصل بازاریابی گندم که از آوریل تا مارس ادامه دارد، با کمبود عرضه مواجه شود.

یکی از مسئولین ارشد یک نهاد صنعتی که این کار را نکرد، گفت: “دولت احتمالا حداکثر 6 میلیون تن برای عرضه از طریق OMSS خواهد داشت. این برای مراقبت از حدود 5 ماه گندم برای صنعت کافی است.” می خواهند نام ببرند

برای فصل 2022-23، دولت تولید گندم را 112.18 میلیون تن تعیین کرده است. در حالی که این مقدار بیشتر از تولید سال 2021-2022 خواهد بود که وزارت کشاورزی آن را 106.84 میلیون تن تخمین می زند، بارندگی های غیر فصلی و طوفان تگرگ در دسترس بودن گندم با کیفیت خوب را کاهش داده است.

خریداران خصوصی گندم با کیفیت بهتر را با 1 تا 2 روپیه به ازای هر کیلوگرم بالاتر از حداقل قیمت حمایتی خریداری می‌کنند، در حالی که بیشتر گندم‌های آسیب دیده از باران به انبارهای غلات شرکت غذای هند، آژانس تدارکات دولتی رفته است. در سال گذشته، FCI هدف تدارکات خود را از دست داده بود، زیرا کشاورزان فروش را به خریداران خصوصی که قیمت های بالاتر از MSP را در میان تقاضای شدید در بازار بین المللی ارائه می کردند، ترجیح دادند.

هدف دولت در این سال بازاریابی، تهیه 34 میلیون تن گندم است. تا کنون، گندم کافی برای انجام تعهدات قانونی تضمین امنیت غذایی تهیه کرده است.» بخش خصوصی در حال خرید گندم بیشتری در UP، MP و Bihar است زیرا مالیات مندی در این ایالت ها کمتر از پنجاب و هاریانا است. این ایالت ها به بخش خصوصی اجازه می دهند. سوباد کومار سینگ، دبیر مشترک بخش غذا و توزیع عمومی، در تعامل اخیر با ET گفت: بازیکنان برای خرید گندم مستقیماً از دروازه مزرعه، که هزینه های حمل و نقل و جابجایی را کاهش می دهد و در نتیجه هزینه های خرید کلی را کاهش می دهد.

سینگ گفت: “امسال، ما گندم کافی برای دولت خواهیم داشت، زیرا تولید حدود 5 میلیون تن بیشتر از سال قبل خواهد بود. نیازهای دولت و بخش خصوصی به راحتی برآورده خواهد شد.”

وی افزود: امسال بیش از 100 لک تن (10 میلیون تن) گندم در پنجاب در مقابل 95 تا 96 هزار تن خریداری شده در سال گذشته در هاریانا خریداری خواهیم کرد. سینگ گفت: در حالی که در MP، خرید حدود 75 تا 80 هزار تن در برابر 46 هزار تن در سال گذشته خواهد بود.

از آنجایی که اوج ورود گندم به پایان رسیده است، دولت تمام تلاش خود را انجام می دهد – مانند اعمال محدودیت های غیرمستقیم برای بازیکنان خصوصی در UP و MP و تسهیل مراحل اداری در راجستان – تا خرید گندم خود را قبل از پایان عملیات تدارکات افزایش دهد. عملیات تدارکات معمولاً بسته به ایالت بین 15 می تا 30 ژوئن خاتمه می یابد.