بایدن: بن بست محدودیت بدهی، صحبت های سخت و اقدام اندکی را به همراه دارد زیرا جو بایدن، رهبران جهان به دنبال پیشرفت هستند

مذاکرات مربوط به محدودیت بدهی بین کاخ سفید و جمهوری‌خواهان مجلس در آخر هفته با صحبت‌های سخت، اما اقدامات اندک ادامه یافت، زیرا جو بایدن، رئیس‌جمهور و رهبران جهان از دور به این امید که بحث‌های پرمخاطره منجر به پیشرفت در جلوگیری از نکول بالقوه فاجعه‌بار فدرال شود، نظاره گر بودند.

در نشانه ای از یک جلسه مجدد چانه زنی، غذا در صبح شنبه به اتاق مذاکره در کاپیتول آورده شد، اما ساعاتی بعد تحویل داده شد. هیچ ملاقاتی انتظار نمی رفت. این یکی دیگر از روزهای آغازین بود که هیچ نشانه ظاهری پیشرفتی نداشت، اگرچه مذاکرات می‌تواند دوباره در روز یکشنبه افزایش یابد.

دولت بایدن و رئیس مجلس نمایندگان، کوین مک کارتی، از کالیفرنیا، در حال رقابت برای یک توافق بودجه هستند که راه را برای افزایش سقف بدهی کشور هموار کند. جمهوری خواهان خواستار کاهش شدید هزینه ها هستند که دموکرات ها با آن مخالف هستند. دو طرف با ضرب الاجل در اول ژوئن برای افزایش سقف استقراض خود که اکنون به 31 تریلیون دلار رسیده است، روبرو هستند تا دولت بتواند به پرداخت صورت حساب های کشور ادامه دهد.

کارین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی اواخر روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «تیم رئیس مجلس پیشنهادی را روی میز گذاشت که یک گام بزرگ به عقب بود و حاوی مجموعه‌ای از خواسته‌های حزبی افراطی بود که هرگز نمی‌توانست از هر دو مجلس کنگره عبور کند».

ژان پیر گفت: “بیایید واضح بگوییم: تیم رئیس جمهور آماده است تا هر زمان که بخواهد ملاقات کند.”، وی افزود که رهبری جمهوری خواهان در تهدید نکول به جناح افراطی خود پایبند هستند.

مک کارتی در توییتی نوشت که این کاخ سفید است که “در مذاکرات به عقب حرکت می کند.”

او گفت که “شاخه سوسیالیست” حزب دموکرات به نظر می رسد که کنترل را در دست دارد، “به خصوص با خروج از کشور بایدن”. بایدن، با شرکت در نشست رهبران جهانی در ژاپن، روز شنبه سعی کرد به آنها اطمینان دهد که ایالات متحده این کار را انجام خواهد داد. نه پیش فرض، سناریویی که اقتصاد جهان را متزلزل می کند. او گفت که احساس می کند پیشرفت در مذاکرات وجود دارد.

او گفت: «جلسات اول آنقدر پیشروانه نبود، جلسات دوم بود، جلسه سوم بود. رئیس جمهور اضافه کرد که معتقد است “ما قادر خواهیم بود از یک پیش فرض جلوگیری کنیم و کاری شایسته انجام خواهیم داد.”

بایدن برای ماه‌ها از شرکت در مذاکرات بر سر محدودیت بدهی امتناع کرده بود و اصرار داشت که کنگره نباید با تلاش برای استفاده از رای محدودیت استقراض به عنوان اهرمی برای استخراج سایر اولویت‌های سیاست، بازی‌های سیاسی انجام دهد.

اما با نزدیک شدن به ضرب الاجل به محض نزدیک شدن به اول ژوئن، زمانی که خزانه داری می گوید ممکن است پول نقد تمام شود و جمهوری خواهان قوانین خود را روی میز بگذارند، کاخ سفید یک توافق بودجه را آغاز کرد که قفل رای گیری در مورد محدودیت بدهی را باز می کند.

به گفته یکی از آشنایان با مذاکرات و ناشناس ماندن، آخرین پیشنهاد کاخ سفید هزینه های اختیاری را از سطح فعلی سال 2023 تا سال مالی 2024 ثابت نگه می دارد.

به گفته این فرد، این اساساً هزینه ها را در شرایط واقعی کاهش می دهد، زمانی که برای تورم تنظیم شود.

این پیشنهاد احتمالاً از آنچه مک کارتی برای یک توافق می‌خواهد کمتر است، زیرا او با یک جناح راست ناآرام که خواستار کاهش بودجه هستند، مواجه است. جمهوری خواهان مجلس لایحه خود را تصویب کردند که هزینه ها را به سطح مالی 2022 کاهش می دهد و سقف یک درصدی را برای هزینه های آینده برای یک دهه اعمال می کند.

این شخص گفت، در مذاکرات، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان خواستار افزایش هزینه های دفاعی برای سال مالی آینده 2024 شده اند، حتی اگر می خواهند هزینه های کلی کاهش یابد. این شخص گفت که آموزش، مراقبت های بهداشتی، وعده های غذایی روی چرخ و سایر برنامه ها پس از آن “کل بار کاهش هزینه ها را به دوش خواهند کشید.”

جمهوری‌خواهان از لغو معافیت‌های مالیاتی دوران ترامپ برای شرکت‌ها و خانواده‌های ثروتمند آن‌گونه که بودجه خود بایدن پیشنهاد شده است، خودداری کرده‌اند.

مذاکراتی که در آخر هفته پیش می‌رفت سرگیجه‌آور بود. مک کارتی روز جمعه گفت که زمان “مکث” مذاکرات فرا رسیده است، اما پس از آن دو طرف دوباره در شب گرد هم آمدند و به سرعت آن را برای شب پایان دادند.

گارت گریوز، نماینده کنگره، مذاکره کننده در سمت مک کارتی، عصر جمعه گفت: «ما دوباره با هم صحبت کردیم، یک بحث بسیار بسیار صریح داشتیم.

در حالی که تیم کاخ سفید جلسه شبانه را ترک می کند، استیو ریچتی، مشاور بایدن، که مذاکرات دموکرات ها را رهبری می کند، گفت که امیدوار است. وی گفت: ما به کار خود ادامه می دهیم.

مک کارتی گفته بود اگر تیم بایدن با کاهش هزینه‌هایی که جمهوری‌خواهان خواستار آن هستند موافقت کند، حل این بن‌بست «آسان» است. به گفته شخصی که در جریان مذاکرات قرار گرفته و نامش فاش نشده است، بزرگترین بن بست مربوط به میزان بودجه اصلی سال 2024 بود. دموکرات ها معتقدند کاهش شدیدی که جمهوری خواهان روی میز گذاشته اند به طور بالقوه برای آمریکایی ها مضر است و آنها اصرار دارند که جمهوری خواهان با افزایش مالیات بر ثروتمندان، علاوه بر کاهش هزینه ها، برای بستن کسری بودجه موافقت کنند.

وال استریت روز جمعه با توقف ناگهانی مذاکرات کاهش یافت. کارشناسان هشدار داده اند که حتی تهدید به نکول بدهی می تواند جرقه رکود اقتصادی را ایجاد کند.

جمهوری خواهان استدلال می کنند که مخارج کسری کشور باید تحت کنترل باشد و هدف آن کاهش هزینه ها به سطوح مالی 2022 و محدود کردن رشد آینده است. اما تیم بایدن مخالفت می‌کند که طبق یادداشتی از دفتر مدیریت و بودجه، محدودیت‌هایی که جمهوری‌خواهان در لایحه تصویب شده توسط مجلس نمایندگان پیشنهاد کرده‌اند، در صورت در امان ماندن دفاع و جانبازان، 30 درصد کاهش در برخی برنامه‌ها خواهد بود.

هر توافقی به حمایت جمهوری خواهان و دموکرات ها نیاز دارد تا در یک کنگره تقسیم شده تایید شود و به قانون تبدیل شود. مذاکره‌کنندگان به‌جای سقف‌های ده ساله‌ای که جمهوری‌خواهان در ابتدا می‌خواستند، به یک توافق محدودتر بودجه چند ساله چشم دوخته‌اند و حدود 30 میلیارد دلار از بودجه مصرف‌نشده COVID-19 را پس می‌گیرند.

تغییرات سیاستی، از جمله چارچوبی برای اجازه دادن به اصلاحات برای سرعت بخشیدن به توسعه پروژه‌های انرژی، و همچنین فشار جمهوری‌خواهان برای تحمیل الزامات کاری بر دریافت‌کنندگان کمک‌های دولتی که بایدن به روی آنها باز بوده است، از جمله چارچوبی برای اجازه دادن به اصلاحات برای سرعت بخشیدن به توسعه پروژه‌های انرژی، مورد بحث است. نیویورک گفته است که “غیر شروع کننده” بوده است.

مک کارتی با فشارهای جناح راست تندرو خود برای دستیابی به قوی ترین توافق ممکن برای جمهوری خواهان مواجه است و در صورت شکست در اجرای آن، خطر تهدیدی برای رهبری خود به عنوان رئیس مجلس را تهدید می کند. بعید است که بسیاری از جمهوری خواهان مجلس هیچ توافقی را با کاخ سفید بپذیرند.

بایدن با مخالفت فزاینده ای از سوی دموکرات ها، به ویژه ترقی خواهان مواجه است، که استدلال می کنند این کاهش ها به شدت بر برنامه های داخلی که آمریکایی ها به آن تکیه می کنند، خواهد افتاد.