بانک مرکزی اروپا می گوید تغییرات آب و هوایی تورم را در دهه آینده سرعت می بخشد

بانک مرکزی اروپا می گوید تغییرات آب و هوایی تورم را در دهه آینده سرعت می بخشد

بر اساس تحقیقات جدید بانک مرکزی اروپا، تغییرات اقلیمی هر ساله با افزایش هزینه های غذا، تورم جهانی را تا یک درصد افزایش می دهد.

در گزارشی که این هفته منتشر شد، تحلیلگران پیش‌بینی کردند که افزایش دما به‌معنای تورم سالانه بین 0.32 تا 1.18 درصد تا سال 2035 افزایش می‌یابد.

محققان ماکسیمیلیان کوتز، فریدریک کویک، الیزا لیس و کریستین نیکل می‌گویند: «تغییرات اقلیمی با تأثیر افزایشی بر تورم، ثبات قیمت‌ها را به خطر می‌اندازد». این امر «درآمدهای جهانی را تحت فشار افزایش قیمت‌ها قرار می‌دهد و می‌تواند بر انتظارات تورمی تأثیر بگذارد و در نتیجه نیاز به واکنش سیاست‌های پولی داشته باشد».

این مقاله تحقیقاتی نشان می‌دهد که دمای گرم‌تر تورم سالانه مواد غذایی را بین 0.92 تا 3.23 درصد افزایش می‌دهد. در حالی که به اصطلاح جنوب جهانی، که در آن دما گرمتر است، باید با درد بیشتری مواجه شود، این به معنای چالش های خاصی برای بلوک های اقتصادی مانند اتحادیه اروپا نیز خواهد بود. به این دلیل که تغییرات آب و هوایی احتمالاً تفاوت قیمت ها را در منطقه افزایش می دهد.

بانک مرکزی اروپا می گوید تغییرات آب و هوایی تورم را در دهه آینده سرعت می بخشد

این تحقیق که فرض می‌کند فن‌آوری‌های جدیدی وجود نخواهد داشت که به نیاز به سازگاری آب‌وهوایی «از لحاظ تاریخی بی‌سابقه» کمک کند، در زمان افزایش علاقه دولت‌ها و سرمایه‌گذاران به نحوه تأثیرگذاری تغییرات آب و هوایی بر همه چیز انجام می‌شود. تحلیلگران Barclays Plc می‌گویند. در گزارش روز سه‌شنبه‌ای مبنی بر اینکه تحول جهان به سمت اقتصاد بدون کربن منجر به تورم بالاتر و همچنین افزایش نرخ بهره واقعی خنثی در دهه آینده خواهد شد. تحلیلگران بارکلیز از جمله کریستین کلر نوشتند که شوک عرضه منفی که تورم را بالاتر می برد، غالب است و بانک های مرکزی آن را به طور کامل خنثی نمی کنند. به نظر نمی‌رسد قیمت‌گذاری نرخ‌های واقعی بلندمدت و تورم (به‌عنوان مثال نقطه صفر) منعکس‌کننده این باشد.»

معیار بازاری که تورم اروپا را در نیمه دوم دهه آینده پیش بینی می کند در حال حاضر حدود 2.5 درصد است که همچنان بالاتر از هدف بانک مرکزی اروپا است. افزایش هزینه های مواد غذایی در سال گذشته به افزایش بی سابقه تورم و افزایش نرخ بهره در منطقه یورو کمک کرده است.

محققان بانک مرکزی اروپا همچنین گفتند که دمای بالاتر باعث تغییر فصلی تورم می شود.

این مقاله می‌گوید: «ماهیت آشفته ناهنجاری‌های دما حاکی از افزایش قیمت‌های کوتاه‌مدت و سریع‌تر از تابستان‌های فوق‌العاده گرم مانند اروپا در سال ۲۰۲۲ است. چنین شوک‌های اضافی به قیمت‌ها – که در فواصل غیرقابل پیش‌بینی اما با شدت فزاینده اتفاق می‌افتد – چالش‌های بیشتری را برای سیاست‌های پولی ایجاد می‌کند.