باطل کردن اسکناس 2000 روپیه بعید است به عرضه پول ضربه بزند: مقامات

دهلی نو: ماندارین‌های وزارت دارایی به ET گفتند که تصمیم برای حذف تدریجی اسکناس‌های 2000 روپینی از سیستم هیچ تأثیر قابل‌توجهی بر عرضه پول یا تراکنش‌های مالی نخواهد داشت و نگرانی‌ها در مورد هرگونه سقوط بر اقتصاد هند یا جمعیت روستایی را برطرف می‌کند. به گفته مقامات، بیشتر این اسکناس‌های با ارزش که پس از خلع پول در سال 2016 چاپ شده‌اند، دیگر در گردش نیستند.

وزیر دارایی تلویزیون سوماناتان گفت: “عرضه کافی اسکناس با ارزش کمتر در اقتصاد وجود دارد تا جایگزین اسکناس های 2000 روپیه ای شود. من هیچ تاثیری بر اقتصاد نمی بینم.”

آجی ست، وزیر امور اقتصادی، گفت که این تنها مبادله اسکناس های یک فرقه با فرقه های کوچکتر است. عرضه پول به اقتصاد بی‌تأثیر خواهد ماند.

مشاور ارشد اقتصادی (CEA) V Anantha Nageswaran گفت: “تیراژ اسکناس های 2000 روپیه اکنون بسیار کم است. بانک مرکزی هند (RBI) چاپ این اسکناس ها را در سال مالی 19 متوقف کرده بود.” او افزود که وزیر دارایی وقت، آرون جیتلی نیز در سال 2016 گفته بود که این یادداشت ها باید در نهایت حذف شوند.

CEA نتیجه گرفت که خروج فعلی “به هیچ وجه از نظر اقتصادی قابل توجه نخواهد بود”.

به عنوان بخشی از “سیاست اسکناس پاک” خود، RBI روز جمعه خروج تدریجی اسکناس های 2000 روپیه ای را از گردش اعلام کرد و اعلام کرد که به هدف خود عمل کرده است. بانک مرکزی مردم را تشویق کرده است که این اسکناس ها را تا 9 شهریور از بانک ها رد و بدل کنند.

“بدون تاثیر بر تدارکات مزرعه”
سوماناتان تاکید کرد که این اقدام به هیچ وجه به خرید کالاهای کشاورزی در طول فصل برداشت محصول رابی که می تواند به جمعیت روستایی آسیب برساند، ضربه نمی زند.

معمولاً برداشت ربی بیشتر تا خرداد به پایان می رسد. وی افزود: «دولت دقت لازم را به عمل آورده است تا هیچ گونه اختلالی ایجاد نشود.

وزیر دارایی گفت: “مردم می توانند در حال حاضر از اسکناس های 2000 روپیه ای استفاده کنند و برداشت رابی خیلی قبل از 30 سپتامبر به پایان می رسد.” وی افزود، علاوه بر این، بیشتر اسکناس‌های با ارزش در مناطق شهری متمرکز می‌شوند، «بنابراین حذف تدریجی به مناطق روستایی ضربه نمی‌زند».

سوماناتان توضیح داد که مردم می توانند تا 30 سپتامبر بدون هیچ محدودیتی به پذیرش چنین اسکناس ها، سپرده گذاری در بانک های خود و مبادله آنها با اسکناس های کوچکتر ادامه دهند.

“این پول زدایی نیست”

مقامات ارشد این ادعا را رد کردند که مردم دوباره دردسرهای پول زدایی در سال 2016 را تجربه خواهند کرد و مجدداً تأکید کردند که اسکناس های 2000 روپیه همچنان یک ارز قانونی هستند.

ست، وزیر امور اقتصادی گفت: این پول‌زدایی نیست که نیاز به پول‌سازی مجدد دارد. او گفت که اسکناس 2000 روپیه برداشته می شود و اسکناس های مساوی سایر فرقه ها پس داده می شود. “اگر شخصی اسکناس های با ارزش بالا را به حساب بانکی خود واریز کند، برداشت می تواند در صورت نیاز انجام شود. اسکناس های ارزی به اندازه کافی موجود است.”