ایران: دانشمندی با برنامه هسته ای “ترور” شد

دوبای: تلویزیون دولتی گفت ، یک دانشمند ایرانی که اسرائیل ادعا می کرد برنامه هسته ای نظامی جمهوری اسلامی را تا زمان انحلال آن در اوایل سال 2000 هدایت می کرد ، “ترور” شد.

اسرائیل از اظهار نظر فوری در مورد کشته شدن محسن فخری زاده ، که نخست وزیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یک بار در یک کنفرانس خبری او را صدا زد گفت: “این نام را به خاطر بسپار”. مدتهاست که اسرائیل مظنون به انجام یک سری قتلهای هدفمند دانشمندان هسته ای ایران نزدیک به یک دهه پیش است.

تلویزیون دولتی جمعه به منابع تأیید کننده مرگ اشاره کرد. گفت که به زودی اطلاعات بیشتری را ارائه می دهد.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس که گمان می رود نزدیک به سپاه پاسداران کشور باشد ، گفت که این حمله در آبسرد ، شهری کوچک در شرق پایتخت ، تهران رخ داده است. این گزارش گفت شاهدان صدای انفجار و سپس شلیک مسلسل را شنیده اند. این آژانس گفت: این حمله اتومبیلی را که فخری زاده در آن بود هدف قرار داد.

این آژانس گفت که مجروحان از جمله محافظان فخری زاده بعداً به بیمارستان محلی منتقل شدند.

تلویزیون دولتی در وب سایت خود بعداً عکسی از انسداد جاده ها توسط نیروهای امنیتی منتشر کرد. عکس ها و ویدئوهایی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده اند ، یک سدان نیسان با سوراخ های گلوله از شیشه جلو و خون جمع شده در جاده را نشان می دهد.

هیچ گروهی بلافاصله مسئولیت حمله را بر عهده نگرفت. با این حال ، رسانه های ایرانی همه علاقه ای را نشان دادند که نتانیاهو قبلاً به فخری زاده نشان داده بود.

به نظر می رسد حسین سلامی ، فرمانده ارشد گارد شبه نظامی حمله به فخری زاده را تصدیق می کند.

سلامی در توئیتی نوشت: “ترور دانشمندان هسته ای خشن ترین برخورد برای جلوگیری از رسیدن ما به علوم روز است.”

حسین دهقان ، مشاور رهبر عالی ایران و کاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات 2021 ایران ، در توئیتر هشدار داد.

دهقان با اشاره به مراجعه به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نوشت: “در آخرین روزهای زندگی سیاسی متحد خود در قمار ، صهیونیست ها به دنبال تشدید و افزایش فشار بر ایران برای به راه انداختن جنگی تمام عیار هستند.” “ما مانند برق بر قاتلان این شهید مظلوم فرود خواهیم آمد و آنها را از عمل خود پشیمان خواهیم کرد!”

اطراف آبسرد مملو از ویلاهای تعطیلاتی برای نخبگان ایرانی با چشم انداز کوه دماوند ، بلندترین قله کشور است. جاده های روز جمعه ، بخشی از آخر هفته ایران ، به دلیل قفل شدن در همه گیر ویروس کرونا ، خالی از حالت عادی بود و به مهاجمانش فرصتی برای اعتصاب با تعداد افراد کمتری می داد.

فخری زاده برنامه موسوم به “آماد” یا “امید” در ایران را هدایت می کرد. اسرائیل و غرب ادعا کرده اند که این یک عملیات نظامی است که به دنبال امکان ساخت سلاح هسته ای در ایران است. مدتهاست که تهران برنامه هسته ای خود را مسالمت آمیز حفظ کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید که برنامه “آمد” در اوایل سال 2000 پایان یافت. بازرسان آژانس انرژی هسته ای آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم اکنون به عنوان بخشی از توافق هسته ای ایران که اکنون در حال گشوده شدن با قدرت های جهانی است ، بر سایت های هسته ای ایران نظارت می کنند.