ایالات متحده محدودیت های ویزا را برای تعداد بیشتری از شهروندان چینی اعمال می کند

واشنگتن: وزارت امور خارجه روز جمعه گفت كه ویزای شهروندان چینی مرتبط با عملیات نفوذ خارج از كشور را كه شامل خشونت و سایر ابزارهای ارعاب است ، رد خواهد كرد.

وزیر خارجه مایک پمپئو گفت: این محدودیت ها برای مقامات حزب کمونیست چین یا هر کس دیگری که در چنین تبلیغات یا فعالیت های نفوذی وابسته به اداره کار جبهه متحد شرکت می کند اعمال خواهد شد.

جبهه متحد در تلاش برای تحت فشار قرار دادن افرادی خارج از مرزهای چین است که نگرانی هایی را در مورد نقض حقوق بشر در منطقه اویغور ، تبت و جاهای دیگر ایجاد می کنند. پمپئو در اعلام محدودیت های جدید گفت: “تاکتیک های قهرآمیز” شامل انتشار اطلاعات شخصی منتقدان و اعضای خانواده آنها به صورت آنلاین به عنوان وسیله ای برای ارعاب است.

وی گفت که این اقدام برای نشان دادن این است که “کسانی که مسئول اقدامات مغایر با نظم بین المللی مبتنی بر قوانین هستند ، در ایالات متحده مورد استقبال قرار نمی گیرند.”

این محدودیت ها آخرین اقدام تنبیهی است که علیه رهبری و اقتصاد چین در واکنش به تشدید اختلافات بر سر حقوق بشر ، بیماری همه گیر ویروس کرونا ، تجارت ، فناوری ، تایوان و موارد دیگر انجام شده است.

اگر شهروندان چینی در تلاش های جبهه متحد با استفاده از خشونت ، تهدید یا سایر فشارها علیه جوامع خارج از کشور چین ، دانشگاهیان یا گروه های جامعه مدنی در ایالات متحده یا جاهای دیگر برای پیشبرد “ح.ک.چ” شرکت کرده باشند ، ویزا برای ورود به ایالات متحده محروم می شوند. روایت های اقتدارگرایانه و ترجیحات سیاست “، وزارت امور خارجه در بیانیه جداگانه ای درباره این اقدام گفت.

بلافاصله مشخص نبود که چه تعداد از افراد به طور بالقوه تحت این محدودیت ها قرار می گیرند.

این اقدام در همان هفته انجام شد كه آمریكا اعلام كرد قصد دارد برای اعضای حزب كمونیست چین و خانواده های آنها مهلت زمانی جدیدی را برای ویزا تعیین كند و مدت اعتبار اسناد سفر را از 10 سال به یك ماه کاهش دهد.

چین به این محدودیت ها پاسخ داد و دولت ایالات متحده را به “تشدید سرکوب سیاسی” متهم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه هوا چونیینگ روز پنجشنبه گفت که محدودیت های سفر “کاملاً با منافع خود ایالات متحده مغایرت دارد” و به وجهه جهانی آمریکا آسیب می رساند.