اکنون ممکن است مقداری پول به طلا، املاک و کالاهای سفید با ارزش بالا سرازیر شود

اکنون ممکن است مقداری پول به طلا، املاک و کالاهای سفید با ارزش بالا سرازیر شود

اقتصاددانان به ET گفتند که خروج اسکناس‌های 2000 روپیه تأثیر قابل‌توجهی بر الگوهای مصرف نخواهد داشت، اما برخی از اقلام پربلیت مانند طلا و کالاهای سفید با ارزش ممکن است به طور موقت ضربه ای به بازو وارد کنند. آنها بیشتر تأکید کردند که با توجه به زمان‌بندی راحت مبادلات و پیام‌های واضح از سوی دولت، تأثیر کلان زودگذر و حاشیه‌ای خواهد بود.

اوپاسنا بهاردواج گفت: “اسکناس های 2000 روپیه ای برای مقاصد معاملاتی نزد مردم عادی نیستند، آنها به عنوان پول نقد بیکار هستند. بخش بزرگی از آن می تواند به اقلام پربلیت – طلا، املاک و مستغلات و کالاهای سفید با ارزش بالا برسد.” ، اقتصاددان ارشد، بانک کوتاک ماهیندرا.

بهاردواج خاطرنشان کرد که بعید است که این عقب نشینی در درازمدت الگوهای مخارج را تغییر دهد.

هزینه‌های احتیاطی به‌ویژه در هند شهری برای برخی کالاها و خدمات می‌تواند جهشی داشته باشد تا از موجودی اسکناس‌های 2000 روپیه‌ای استفاده شود. طلا، لوازم کوچک، مبلمان منزل، تلفن همراه، خدمات عضویت در سالن‌ها، سالن‌های ورزشی، می‌توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند. یوویکا سینگال، اقتصاددان، تحقیقات QuantEco گفت.

سینگال هشدار داد که فعالیت های ساخت و ساز ممکن است کند شود، اما “تاثیر بزرگ” بر هیچ یک از بخش ها بعید است.

آنیل گوپتا، معاون ارشد، رئیس گروه، رتبه‌بندی بخش مالی، ICRA، معتقد است که این اقدام ممکن است مزایای بلندمدتی داشته باشد. در طولانی‌مدت، بخش‌هایی که مبادلات نقدی با بلیت‌های کلان دارند، می‌توانند شفاف‌تر شوند، زیرا معامله با حجم زیادی از پول نقد با ارزش‌های کوچک‌تر دشوار می‌شود، که در مجموع از طریق جمع‌آوری مالیات بیشتر برای اقتصاد مفید خواهد بود. و انطباق بهتر،” او اشاره کرد. اما گوپتا تأکید کرد که این تصمیم می‌تواند بر بخش‌هایی که به شدت به معاملات نقدی متکی هستند مانند بازارهای املاک و مستغلات تأثیر منفی بگذارد.

وی افزود: «کاهش سرعت در بازار املاک و مستغلات می‌تواند تأثیر مرتبه دومی بر سایر بخش‌های مرتبط با بخش املاک و مستغلات داشته باشد، اما این تأثیر گذرا خواهد بود». مدن سبنویس، اقتصاددان ارشد بانک بارودا همچنین خاطرنشان کرد که ممکن است اختلالی موقتی برای فعالیت‌های تشویقی نقدینگی مانند انتخابات، املاک و مستغلات، عملکردهای اجتماعی مانند ازدواج ایجاد شود، اما به طور کلی انتظار نمی‌رود این حرکت هیچ تاثیری بر اقتصاد داشته باشد. انتخابات در 5 ایالت برای پایان سال 2023 برنامه ریزی شده است. به گفته اوردیپ ناندی، اقتصاددان هندی Nomura، ممکن است تأثیر نامطلوبی بر کسب و کارهای کوچک که یادداشت های با ارزش بالا برای مدیریت تراکنش های روزانه دارند، داشته باشد.