اقتصاد چین: با ناامید شدن داده ها، نگرانی های بهبود اقتصادی چین افزایش می یابد

هزینه‌های مصرف‌کننده و فعالیت‌های صنعتی چین در ماه آوریل با سرعت کمتری نسبت به پیش‌بینی‌ها رشد کرد و به نشانه‌هایی اضافه کرد که بهبود در دومین اقتصاد بزرگ جهان در حال کاهش است.

اداره ملی آمار روز سه شنبه اعلام کرد تولید صنعتی نسبت به سال گذشته 5.6 درصد افزایش یافته است که بسیار کمتر از میانگین تخمین 10.9 درصدی در نظرسنجی بلومبرگ از اقتصاددانان است. فروش خرده‌فروشی 18.4 درصد افزایش یافت که به دلیل پایین بودن پایه مقایسه نسبت به سال گذشته بود، اگرچه هنوز انتظارات را از دست داده است.

رشد سرمایه گذاری دارایی های ثابت در چهار ماه اول سال به 4.7 درصد کاهش یافت که همچنین ضعیف تر از پیش بینی ها بود. نرخ بیکاری شهری به 5.2 درصد کاهش یافت، اما بیکاری در میان جوانان به رکورد 20.4 درصد رسید.

ارقام سرفصل با مقایسه با آوریل 2022، زمانی که شانگهای در قرنطینه بود، افزایش یافت و منجر به کاهش فعالیت تجاری و مصرف کننده در آن زمان شد. با این حال، اعداد ناامیدکننده بودند و نشان می‌دهند که سیاست‌گذاران ممکن است نیاز به افزایش حمایت از رشد داشته باشند.

وو ژوان، تحلیلگر ارشد بازار در مدیریت صندوق تبون گفت: «قدرت بازیابی چین در سال جاری احتمالاً ضعیف‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد خواهد بود. او گفت که PBOC ممکن است برای حمایت از رشد، نرخ بهره را در نیمه دوم سال کاهش دهد.

سهام چین تا ساعت 10:47 صبح به وقت محلی تغییر چندانی نداشت، پس از آن که قبل از آن تا 0.4 درصد کاهش یافت.

بانک خلق چین روز دوشنبه اشاره کرد که سیاست های حمایتی خود را حفظ خواهد کرد و وعده داد که سطح “مناسب” در عرضه پول و اعتبار وجود داشته باشد. اوایل دوشنبه، نقدینگی بلندمدت بیشتری را به سیستم مالی تزریق کرد، در حالی که نرخ وام های سیاستی یک ساله خود را بدون تغییر نگه داشت. میشل لام، اقتصاددان چین بزرگ در Societe Generale SA، گفت: «مصرف ثابت ماند، با این حال افزایش بیکاری جوانان به یک رکورد بالا سؤالاتی را در مورد اینکه این بهبود چقدر می تواند پایدار باشد، ایجاد می کند. «داده‌های امروز درها را برای کاهش بیشتر در نرخ ذخایر مورد نیاز و نرخ‌های بهره، احتمالاً در ماه ژوئن، باز می‌کند. با این حال، کلید افزایش اعتماد در بخش خصوصی و در میان خانوارها باقی مانده است.»

NBS خطرات جهانی و داخلی را برجسته کرد و گفت: “محیط جهانی هنوز پیچیده و تاریک است و تقاضای داخلی هنوز ناکافی به نظر می رسد.” در این بیانیه آمده است: “محرک داخلی اقتصاد برای بازگشت هنوز قوی نیست.”

آخرین آمار نشان می دهد که بازار مسکن همچنان ضعیف است و این فشار دیگری بر اقتصاد است. بر اساس محاسبات بلومبرگ بر اساس داده های رسمی، در حالی که رشد فروش ملک در آوریل به 13.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت، سرمایه گذاری در این بخش 16.2 درصد کاهش یافت. ساخت و ساز خانه های جدید همچنان رو به کاهش بود.

این ارقام مطابق با روند سایر داده های اخیر است که نشان می دهد بهبود اقتصادی پس از شروع قوی سال کاهش یافته است. فروش املاک در تعطیلات روز کارگر کمتر از سطح قبل از همه گیری بود و مصرف کنندگان وام مسکن را کاهش دادند. قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه آوریل به سختی رشد کرد، در حالی که واردات کاهش یافت، که نشانه‌ای از کاهش هزینه‌های داخلی است. استقراض خانوارها و شرکت ها نیز در ماه گذشته کاهش یافت.

آنچه اقتصاد بلومبرگ می گوید …
ارقام سرفصل تولید و خرده فروشی افزایش یافت – اما تنها در مقایسه با ارقام وحشتناک سال گذشته، که در طول قرنطینه شانگهای به وجود آمد. در مقایسه با ماه مارس، آنها در حال توقف هستند. در همین حال، کاهش سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که هزینه‌های دولت در حال افزایش نیست. خط پایین: داده ها ضعیف هستند و برای تسهیل بیشتر پولی به پرونده اضافه می شوند.

برای گزارش کامل اینجا را کلیک کنید

چانگ شو و دیوید کو

داده‌های NBS نشان می‌دهد که خرده‌فروشی در ماه گذشته به دلیل خرید خودرو و هزینه‌های رستوران افزایش یافته است. تولید خودرو نیز در ماه گذشته تولید صنعتی را افزایش داد، اگرچه تولید منسوجات و داروها همچنان رو به کاهش بود.

بروس پانگ، اقتصاددان ارشد چین بزرگ در Jones Lang LaSalle Inc گفت: «داده‌های ضعیف‌تر از حد انتظار امروز نشان می‌دهد که حفظ موتور رشد پس از راه‌اندازی مجدد چقدر دشوار است. رشد سالیانه داده‌های فعالیت در سه‌ماهه دوم سال 2023 بر اساس یک پایه پایین، اما با سرعت سه‌ماهه آهسته‌تر از سه ماهه اول، زیرا روند بهبودی در حال از دست دادن است.