اسپیس ایکس سعی خواهد کرد قدرتمندترین موشک تاریخ دوشنبه را پرتاب کند

اسپیس ایکس قصد دارد اولین پرواز آزمایشی خود را در روز دوشنبه با استارشیپ، قدرتمندترین موشکی که تا کنون ساخته شده و برای فرستادن فضانوردان به ماه و در نهایت فراتر از آن طراحی شده است، انجام دهد.

این پرتاب قرار است در ساعت 7:00 صبح (1200 GMT) از پایگاه گسترده تگزاس شرکت فضایی خصوصی متعلق به میلیاردر ایلان ماسک انجام شود.

اگر تلاش روز دوشنبه به تعویق بیفتد، زمان‌های بازگشتی در اواخر هفته برنامه‌ریزی می‌شوند.

آژانس فضایی ایالات متحده ناسا کپسول Starship را برای انتقال فضانوردان خود به ماه به عنوان بخشی از ماموریت Artemis III که برای اواخر سال 2025 تعیین شده است، انتخاب کرده است.

Starship از یک کپسول قابل استفاده مجدد تشکیل شده است که خدمه و محموله را حمل می کند و موشک تقویت کننده Super Heavy مرحله اول.

فضاپیمای استارشیپ با ارتفاع 164 فوت (50 متر) در بالای موشک Super Heavy با ارتفاع 230 فوت قرار دارد.

اسپیس ایکس در ماه فوریه یک آزمایش موفقیت آمیز 33 موتور رپتور را روی تقویت کننده مرحله اول Starship انجام داد. تقویت کننده Super Heavy در حین شلیک آزمایشی به زمین لنگر انداخته بود که آتش ثابت نامیده می شد تا از بلند شدن آن جلوگیری شود.

این موشک هرگز در پیکربندی کامل خود به پرواز در نیامده است که از مرحله اول نیرو می گیرد.

“موفقیت شاید، هیجان تضمین شده!” ماسک اواخر جمعه توییت کرد.

ناسا با استفاده از موشک سنگین خود به نام سیستم پرتاب فضایی (SLS) که بیش از یک دهه در حال توسعه است، فضانوردان را در نوامبر 2024 به مدار ماه خواهد برد.

Starship هم بزرگتر و هم قدرتمندتر از SLS است.

این موشک 17 میلیون پوند نیروی رانش تولید می کند که بیش از دو برابر موشک های Saturn V است که برای فرستادن فضانوردان آپولو به ماه استفاده می شود.

اسپیس ایکس در نهایت پیش‌بینی می‌کند که یک Starship را در مدار قرار دهد و سپس با یک استارشیپ دیگر به آن سوخت‌رسانی کند تا بتواند به سفر به مریخ یا فراتر از آن ادامه دهد.

ایده لانچر قابل استفاده مجدد، استراتژی گسترده ماسک، کاهش قیمت است. او در اوایل سال گذشته گفت که هر پرواز استارشیپ در نهایت ممکن است «کمتر از 10 میلیون دلار» هزینه داشته باشد.

از دیگر موشک های فوق سنگین در دست توسعه می توان به نیو گلن بلو اوریجین، لانگ مارس 9 چین و ینیسی روسیه اشاره کرد.