اسرار تجاری: چگونه از اسرار تجاری و داده های محرمانه خود محافظت کنید

کسب و کار شما در خط مقدم آخرین روندها و تکنولوژی قرار دارد. با کار از راه دور، می‌توانید افراد با استعداد را از هر کجای دنیا استخدام کنید تا بخشی از تیم شما باشند و به برتری دست پیدا کنند. شما این کارمندان را استخدام کرده و آموزش داده اید و آنها را از نظر مهارت و تجربه بررسی کرده اید.

متأسفانه، یک روز متوجه می شوید که کارمند شما اسرار تجاری را به یک رقیب افشا می کند – این نه تنها به شرکت بلکه به شهرت شما نیز آسیب می رساند. خبر خوب این است که راه‌هایی برای محافظت از خود در برابر چنین نقض‌هایی با اجرای سیاست‌ها، رویه‌ها و پادمان‌ها وجود دارد.

تغییر سریع به سمت کار دیجیتال به سرعت اتفاق می افتد، سخت است که بدانید چه چیزی برای شرکت شما ممکن است. مزایا بسیار زیاد است – افزایش بهره وری، کارکنان شادتر، هزینه کمتر زندگی. اما قبل از شروع، باید نکاتی را در نظر گرفت. یکی از این موارد امنیت سایبری است. ممکن است شنیده باشید که کار از راه دور خطر سرقت داده ها و سایر نقض های امنیتی را افزایش می دهد. این صحیح است. وقتی از راه دور کار می‌کنید، کنترل کمتری روی مکان ذخیره داده‌هایتان و تعداد دیگری که به آن‌ها دسترسی دارند، دارید.

اسرار تجاری هر نوع اطلاعاتی است که به کسب و کار شما نسبت به سایرین در بازار برتری می دهد. ایده ها، دانش فنی، فناوری ها، فرآیندها و موارد دیگر همگی را می توان اسرار تجاری در نظر گرفت. اساساً، اسرار تجاری هر چیزی است که برای تجارت شما مهم است و با توافق نامه های محرمانه یا دلایل دیگر از عموم پنهان مانده است. رویه‌های تجاری، فهرست مشتریان، فرمول‌ها، فرآیندهای تولید، کد نرم‌افزار و داده‌های فنی تنها تعدادی از اشکال اسرار تجاری موجود هستند.

سرقت اسرار تجاری می تواند آسیب مالی جدی به یک کسب و کار وارد کند. سرقت اسرار تجاری حدود 500 میلیارد دلار برای کسب و کارها در پنج سال گذشته هزینه داشته است، و این رقم تنها با اتکای بیشتر و بیشتر به اطلاعات دیجیتال افزایش می یابد.

چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای محافظت از داده های محرمانه خود در برابر سرقت توسط کارمندانی که از راه دور کار می کنند انجام دهید:

· اجرای سیاست‌ها و رویه‌هایی برای کارگران راه دور که شامل الزامات حفاظت از رمز عبور، رمزگذاری، و فایروال‌ها می‌شود. همه کارمندانی را که از راه دور کار می‌کنند ملزم کنید هنگام دسترسی به شبکه‌های شرکت از نقاط عمومی Wi-Fi یا سایر مکان‌های ناامن، از VPN امن استفاده کنند.

· طبقه بندی داده ها و ارتباطات به عنوان حساس، محرمانه، عمومی و غیره به تلاش های متمرکز در حفاظت از جواهرات تاج شرکت کمک می کند.

· یک چارچوب حریم خصوصی و حاکمیت داده را اجرا کنید و دسترسی به داده های محرمانه را برای آن دسته از کارمندانی که نیاز به دانستن دارند محدود کنید.

· از ابزارهای پیشگیری از از دست دادن داده (DLP)، Cloud Access Security Broker (CASB) برای نظارت و محافظت از داده های محرمانه خود استفاده کنید.

· آموزش کارکنان در مورد اهمیت حفاظت از اسرار تجاری شرکت و نحوه شناسایی حملات فیشینگ.

· برای اطلاعات بسیار حساس، از نرم افزار تشخیص چهره بیومتریک استفاده کنید که در صورت شناسایی کاربر غیرمجاز یا اگر نرم افزار استفاده از دوربین تلفن همراه برای عکس گرفتن از صفحه نمایش را تشخیص دهد، رایانه را قفل می کند.

· مسیریابی تمام ترافیک اینترنت از ماشین های کارمند از طریق فایروال شرکت و نظارت بر ترافیک غیرعادی و دسترسی به سایت ها.

· شناسایی دارایی های حیاتی و اجرای امنیت لایه ای بر اساس اصل دفاع در عمق.

یکی از راه های تشخیص جاسوسی احتمالی، نظارت بر رقابت شماست. مراقب باشید که آنها چه کار می کنند و چگونه آن را انجام می دهند. اگر متوجه هر چیز مشکوکی شدید، مثلاً رقیبی که استعدادهای بیشتری را نسبت به معمول استخدام کرده است، یا اینکه در طول مصاحبه از کارمندان شما اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کارتان می‌خواهد، یا اگر محصول یا ویژگی فناوری منحصربه‌فردی را مشاهده می‌کنید که توسط رقیبی که بسیار شبیه به شماست. مراقب نیت آنها باشید. البته، شما نمی توانید در هر موقعیتی زیاد بخوانید. اما اگر چیزی درست به نظر نمی رسد، توجه کنید. همچنین مهم است که با هرگونه نوآوری جدید در صنعت خود و جایی که رقبای شما تلاش خود را متمرکز می کنند، همراه باشید.

اگر مشکوک هستید که اطلاعات محرمانه شما به سرقت رفته است، باید فوراً اقدامات لازم را برای بررسی موضوع و مهار آسیب انجام دهید. این ممکن است شامل استخدام یک متخصص پزشکی قانونی سایبری شخص ثالث برای انجام تجزیه و تحلیل پزشکی قانونی سیستم های شما باشد. همچنین باید با پلیس تماس بگیرید و حادثه را گزارش دهید.

همچنین ممکن است بخواهید اقدام قانونی علیه شخصی که اطلاعات محرمانه شما را دزدیده است در نظر بگیرید.

اگر مشکوک هستید که یک کارمند اسرار تجاری را دزدیده است، باید با یک وکیل تماس بگیرید و در مورد اینکه آیا مناسب است برای شما یک دعوای کیفری یا مدنی علیه این فرد پیگیری کنید، صحبت کنید.

بهترین راه برای محافظت از داده های محرمانه خود، اجرای یک استراتژی امنیتی جامع در مورد کارکنان، سیاست ها، رویه ها و کنترل های فناوری است. با انجام این کار، می توانید خطر نقض را کاهش دهید و اطمینان حاصل کنید که تجارت شما در عصر دیجیتال امروزی رقابتی باقی می ماند.

نویسنده، مدیر عامل ارشد – هند، گروه مشاوره آنکورا است