آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: نیروگاه هسته‌ای اوکراین دوباره منبع برق را از دست می‌دهد، «بسیار آسیب‌پذیر» است

رئیس سازمان نظارت بر هسته ای سازمان ملل گفت: نیروگاه اتمی Zaporizhzhia اوکراین، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا، روز دوشنبه پس از قطع منبع برق خارجی خود برای هفتمین بار از زمان تهاجم گسترده روسیه به همسایه خود، به ژنراتورهای دیزل اضطراری روی آورد. رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی گفت: «وضعیت ایمنی هسته‌ای در نیروگاه (بسیار آسیب‌پذیر است».

گروسی در آخرین درخواست خود مبنی بر در امان ماندن این منطقه از درگیری بین نیروهای اوکراینی و روسیه گفت: «ما باید هم اکنون با حفاظت از نیروگاه موافقت کنیم؛ این وضعیت نمی تواند ادامه یابد. کارکنان آژانس بین المللی انرژی اتمی در این نیروگاه مستقر هستند که توسط نیروهای روسی اشغال شده است.

شش رآکتور هسته‌ای این نیروگاه توسط یک پناهگاه تقویت‌شده محافظت می‌شوند که می‌تواند در برابر یک پوسته یا موشک اشتباه مقاومت کند. اما اختلال در تامین برق می تواند سیستم های خنک کننده ضروری برای ایمنی راکتورها را از کار بیاندازد. دیزل ژنراتورهای اضطراری می توانند غیر قابل اعتماد باشند.

نبرد، به ویژه آتش توپخانه، در اطراف نیروگاه، ترس از فاجعه ای مانند آنچه در چرنوبیل در سال 1986 رخ داد، دامن زده است. سپس، یک راکتور منفجر شد و تشعشعات مرگباری را منتشر کرد و منطقه وسیعی را در بدترین فاجعه هسته ای جهان آلوده کرد.

Energoatom، شرکت دولتی اتمی اوکراین، گلوله باران روسیه را عامل از دست دادن آخرین خط انتقال فشار قوی به نیروگاه در جنوب اوکراین تحت اشغال روسیه، در حدود 500 کیلومتری کیف دانست. تأیید مستقل این ادعا ممکن نبود.

« بازگشت به داستان های توصیه


Energoatom هشدار داد که این تاسیسات “در آستانه یک حادثه هسته ای و تشعشعی است.” گروسی گفت که این هفتمین بار است که نیروگاه منبع برق خارجی خود را از زمان تهاجم تمام عیار روسیه در فوریه 2022 از دست می دهد. نیروگاه هسته ای Zaporizhzhia یکی از 10 نیروگاه اتمی بزرگ در جهان است.

نماینده Energoatom هفته گذشته گفت که مقامات روسی آموزش برای تخلیه برنامه ریزی شده از کارخانه 3100 کارمند و خانواده های آنها را آغاز کرده اند. این کارخانه قبل از جنگ حدود 11000 کارمند داشت که حدود 6000 نفر از آنها در محل و شهر اطراف Enerhodar باقی مانده اند.

این نماینده به آسوشیتدپرس که خواست نامش فاش نشود به دلیل نگرانی های امنیتی گفت که واحدهای نظامی بیشتری به محل رسیده اند و در حال استخراج آن هستند.