یونان تجمع قبل از سالگرد قیام را ممنوع می کند

پلیس یونان روز یکشنبه پس از اعلام ممنوعیت اجتماعات عمومی در آستانه سالگرد قیام 1973 ، با اعلام گزارش دولت از وخیم تر شدن ویروس کرونا ، خشمگین شد.

17 نوامبر یک سالگرد گرانبها برای بسیاری از یونانیان است و با یادآوری سرکوبی که منجر به کشته شدن 24 نفر از جمله بسیاری از دانشجویان پلی تکنیک آتن شد.

به طور کلی حمام خون در نظر گرفته شده بود که قدرت قدرت از سوی حکومت نظامی قدرت را شکسته و بازسازی دموکراسی را تسریع می کند.

سال گذشته بیش از 30،000 نفر در آتن و دیگر شهرهای بزرگ با حضور شدید پلیس سالگرد این سالگرد را جشن گرفتند.

پلیس در بیانیه ای اعلام کرد ، امسال همه اجتماعات عمومی چهار نفره یا بیشتر از ساعت 6 صبح روز یکشنبه تا 9 شب روز چهارشنبه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع است.

احزاب سیاسی با جریمه 5000 یورو (5900 دلار) روبرو می شوند ، در حالی که سازمان دهندگان فردی 3000 یورو جریمه می شوند و شرکت کنندگان باید 300 یورو پرداخت کنند.

وزیر محافظت از شهروندان ، میکالیس کریزوکوئیدیس روز جمعه گفت که رویدادهای بزرگداشت قیام دانشجویی در سال جاری رخ نخواهد داد.

وزیر با اشاره به عید پاک و دو عید ملی دیگر که به دلیل شیوع ویروس کرونا مشاهده نشد ، گفت: “ما هیچ یک از مواردی را که در سال 2020 ما را متحد می کند جشن نگرفتیم.”

وی افزود: “ویروس دشمن است و اجتماعات بزرگ سلاح اصلی آن است.”

مقامات روز یکشنبه تعداد 1،698 مورد جدید را گزارش کردند که تعداد آنها به 74205 مورد رسید و تعداد کشته های روزانه 71 نفر دیگر که یک رکورد جدید است ، شمار کلی این افراد را به 10105 مورد رساند.

یونان روز شنبه ، هنگامی که دولت تعطیلی مدارس ابتدایی ، کودکستان ها و مراکز مراقبت های روزانه را اعلام کرد ، از نقطه عطف 1.000 کشته عبور کرد.

احزاب مخالف قول دادند که روز سه شنبه با رعایت موارد مختلف از سرکوب جنتا جلوتر روند.

دیمیتریس کوتسومپاس ، رهبر حزب کمونیست KKE روز شنبه گفت: “تمام اقدامات با استفاده از ماسک های صورت و ضد عفونی کننده ها دقیقاً رعایت می شود”.

کوتسومپاس در مصاحبه ای افزود: “مطمئناً ما از افراد متعلق به گروه های آسیب پذیر یا بیمارانی که می خواهیم در خانه بمانند تأکید می کنیم.”

‘خودکامگی’

روز یکشنبه این حزب گفت: “جنبش سازمان یافته مردم ، استبداد دولت را باطل اعلام خواهد کرد.”

Diem25 ، حزب وزیر دارایی سابق یانیس واروفاکیس ، قصد دارد روز سه شنبه تاج گل در ساختمان پلی تکنیک بگذارد ، و دولت را به ریاکاری متهم کرد که اجازه چنین حرکاتی را داده و در عین حال راهپیمایی هایی را که همه پروتکل های ضد کوید را رعایت می کند ، ممنوع می کند.

از طرف خود ، حزب اصلی مخالف چپ سیریزا گفت: “هیچ دولتی … نمی تواند قانون اساسی را با تصمیم وزیر یا رئیس پلیس یونان به حالت تعلیق درآورد” ، اشاره به حق قانون اساسی در اجتماع.

اما کمی در برنامه ریزی راهپیمایی متوقف شد و گفت: “امسال ، با توجه به شرایط خاص بهداشتی ، بزرگداشت قیام نوامبر قابل انجام نیست و نباید مانند گذشته انجام شود.”

در همین حال اتحادیه قضات و دادستان های یونان خاطرنشان کرد که قانون اساسی برای پوشش مناطق خاص جغرافیایی – نه کل کشور – ممنوعیت هایی را الزامی می کند.

در بیانیه ای آمده است: “این کشور وظیفه دارد از بهداشت عمومی در طی همه گیرى بدون عبور از حدود حاکمیت قانون محافظت کند.”

روز جمعه ، پلیس یونان محل ساختمان تاریخی پلی تکنیک را که اکنون دانشگاه فنی ملی آتن و همچنین محوطه دانشگاه دیگری در آن قرار دارد ، تخلیه کرد.

آنها 92 نفر را به جرم تعدی و ایجاد اغتشاش و بی نظمی عمومی دستگیر کردند.