کووید-19: به مقامات گفته شده که هوشیاری شدید داشته باشند، برای مهار شیوع اقدام کنند

پی‌کی میشرا، دبیر اصلی نخست‌وزیر، روز چهارشنبه، ریاست جلسه‌ای با مقامات ارشد دولتی و کارشناسان را برای بررسی وضعیت کووید-19 در کشور در پس‌زمینه افزایش اخیر موارد، برعهده داشت.

وی به مسئولان توصیه کرد با پیروی از راهبرد پنج‌گانه آزمایش‌شده، آزمایش، درمان، واکسیناسیون و رعایت رفتار مناسب کووید، نسبت به وضعیت موجود هوشیاری دقیق داشته باشند و اقدامات لازم را برای مهار شیوع ویروس انجام دهند.

دولت در بیانیه‌ای اعلام کرد که میشا از وضعیت در حال تحول با تمرکز بر وضعیت آمادگی زیرساخت‌های بهداشتی و تدارکات، داروها، کمپین واکسیناسیون در کشور و اقدامات کلیدی لازم در واکنش به موج اخیر مطلع شد.

راجش بوشان، دبیر بهداشت اتحادیه، ارائه‌ای ارائه کرد و مروری بر وضعیت جهانی داشت. به او گفته شد که هند شاهد افزایش سریع تعداد موارد کووید-19 بوده و اکثر موارد در 8 ایالت (کرالا، دهلی، ماهاراشترا، هاریانا، اوتار پرادش، تامیل نادو، کارناتاکا و راجستان) گزارش شده است.

تجزیه و تحلیل دقیقی از موارد فعال در این 8 ایالت ارائه شد و مشخص شد که تقریباً 92٪ از موارد در ایزوله خانگی هستند.

علاوه بر این، هزینه برنامه واکسیناسیون کووید-19 و مقررات بودجه برای داروها و مواد اولیه واکسن نیز بررسی شد. در بیانیه دولت آمده است: “این ارائه همچنین مروری بر توالی ژنوم انواع مختلف از ژانویه 2023 ارائه کرد و به نسبت انواع در گردش در هند اشاره کرد.”

مقامات همچنین وضعیت واکسیناسیون و به دنبال آن در دسترس بودن دارو و آمادگی زیرساخت ها در سراسر کشور را مورد بحث قرار دادند. پیش از این بر اساس دستور نخست وزیر، یک مانور آزمایشی سراسری برای ارزیابی زیرساخت های عملکردی برگزار و در جلسه روز چهارشنبه وضعیت مانور آزمایشی ارائه شد. ممکن است اقدامات لازم را برای تهیه دوزهای مورد نیاز واکسن کووید به طور مستقیم از سازندگان بدون هیچ گونه تایید قبلی از مرکز انجام دهد.

میشرا تاکید کرد که برای مدیریت موج‌های موضعی ضروری است که زیرساخت‌های بهداشتی کافی در سطح زیر ناحیه در دسترس باشد و همین امر ممکن است با مشورت با ایالت‌ها تضمین شود. وی در ادامه تاکید کرد که توصیه‌ها برای کشورهای راهنما باید بر اساس سناریوهای در حال تحول ارزیابی شده و بر اساس آن به روز شوند.

این مقامات تاکید کردند که تمرکز بر شناسایی نقاط داغ در حال ظهور بسیار مهم است و ایالت‌ها باید روند موارد ILI/SARI را نظارت کنند، نمونه‌های کافی برای آزمایش کووید-19 ارسال کنند و توالی‌یابی کل ژنوم را افزایش دهند.