کووید: کارشناسان: کووید-19 ممکن است وارد مرحله آندمیک شود

با توجه به تثبیت موارد جدید کووید-19 در زیر مرز 11000 از هفته گذشته، کارشناسان انتظار دارند که این تعداد در هفته آینده کاهش یابد. آنها گفتند که ویروس در حال تبدیل شدن به یک حالت بومی است، با این حال هنوز باید هوشیار بود و گارد را پایین نیاورد.

انوراگ آگراوال، رئیس سابق کنسرسیوم آزمایشگاهی اینساکوگ و رئیس گروه مشاوره فنی سازمان بهداشت جهانی در مورد ویروس، گفت: “اگر نه بلافاصله، موارد کووید در یک هفته یا بیشتر کاهش می‌یابد. زمان چرخه مشابه قبلی را دنبال می‌کند.” سیر تکاملی.

ویروس شناس شهید جمیل از دانشگاه آکسفورد گفت که هنوز زود است که بگوییم این ویروس به اوج خود رسیده است. او گفت: “… اما بله، اعداد شروع به کاهش خواهند کرد. حدود 7600 مورد در یک کشور 1.4 میلیارد نفری چیزی نیست.” این اعداد مگر اینکه بیمارستان ها پر شوند.

آگراوال در مورد انتقال از اپیدمی به آندمیک گفت: “من فکر می کنم اکنون کم و بیش در آنجا هستیم. هیچ جایی در جهان بی تاثیر نمانده است. سطوح مختلفی از مصونیت ها در برابر انواع مختلف وجود دارد، شیوع بیماری کمتر قابل پیش بینی است و به آن بستگی دارد. نوع و مصونیت موضعی».

جمیل گفت که هند پس از موج اومیکرون در اوایل سال 2022 به بومی شدن رسید. او گفت که بومی بودن به این معنی است که ویروس همیشه وجود دارد، گهگاه باعث ایجاد لکه های کوچک (نه امواج) می شود و مرگ و میر در حدود 0.1 درصد پایین است. هند در روز چهارشنبه شاهد افزایش جزئی در 10542 مورد بود، پس از ثبت کاهش نهایی به 9111 مورد در روز دوشنبه و 7633 مورد در روز سه شنبه. روز یکشنبه، هند 10093 مورد ابتلا را گزارش کرد. روز جمعه پس از رسیدن به مرز 10000 در روز پنجشنبه به 11109 رسید.

گوتام منون، استاد فیزیک و زیست شناسی در دانشگاه آشوکا، گفت که وضعیت باید تا یک هفته آینده روشن شود. او گفت: “آنچه که ما باید به دنبال آن باشیم این است که آیا روند نزولی ادامه خواهد داشت یا خیر. ایالت های کرالا و ماهاراشترا، که به نظر می رسد گزارش بهتر است، پیشروهای خوبی هستند.”

در همین حال، Sandeep Budhiraja، مدیر گروه پزشکی در Max Healthcare، گفت: اگرچه تعداد بیمارانی که با کووید در بیمارستان بستری شده‌اند افزایش یافته است، اما این تعداد در دو روز گذشته کم و بیش ثابت مانده است. بودیراجا گفت: “بیشتر این بیماران سالخورده با بیماری های همراه هستند اما هیچ بیماری خیلی جدی ندارند. تعداد کمی از آنها به اکسیژن نیاز دارند. اما بیشتر بیماران در یک بخش مدیریت می شوند و وضعیت پایداری دارند.”

«کووید-19 ممکن است وارد مرحله آندمیک شود»