ژاپن باید کارلوس غسن را برای بازداشت “خودسرانه” جبران کند: هیئت مدیره سازمان ملل

ژنو: دستگیری ها و بازداشت های متعدد سرمایه دار اتومبیل فراری کارلوس گوسن در ژاپن قبل از اینکه وی سال گذشته به طور چشمگیری از کشور فرار کند “خودسرانه” بود ، کارشناسان سازمان ملل متحد حکم صادر کردند و از توکیو خواستند تا به او غرامت پرداخت کند.

در نظریه ای که اواخر هفته گذشته به سختی توسط ژاپن محکوم شد ، کارگروه بازداشت خودسرانه سازمان ملل به این نتیجه رسید که “روند دستگیری و بازداشت چهار بار آقای غسن اساساً ناعادلانه بود”.

این گروه کاری ، متشکل از پنج کارشناس مستقل که از طرف سازمان ملل صحبت نمی کنند و نظرات آنها لازم الاجرا نیست ، تأکید کرد که یافته های آن مربوط به اتهامات علیه غسن نبوده ، بلکه فقط مربوط به شرایط بازداشت وی بوده است.

این حکم صادر کرد که بازداشت 66 ساله اکنون “خودسرانه” است ، و همچنین ابراز نگرانی کرد که “شرایط وثیقه وی” بطور غیرمعمول سختگیرانه “بخصوص در دوره دوم که از تماس با همسرش به غیر از طریق وکلا

کارشناسان از توکیو خواستند “اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت آقای غوسن بدون تأخیر انجام دهد”.

در این بیانیه آمده است: “راه حل مناسب اعطای حق قابل اجرا در غرامت و جبران خسارات وارده به آقای غسن ، مطابق با قوانین بین المللی است.”

وکلای رئیس سابق نیسان ، فرانسوا زیمرای و جسیکا فینل از این “تصمیم شجاعانه” استقبال کردند و گفتند که این تصمیم “یک نقطه عطف قاطع” است.

– “کاملاً غیرقابل قبول” – اما دولت ژاپن با انتقاد از این یافته ها ، اظهار تأسف کرد که کارشناسان “براساس اطلاعات محدود و ادعاهای مغرضانه نظر داده اند” و نه “درک دقیق از سیستم عدالت کیفری ژاپن”.

“نظر کاملاً غیر قابل قبول است.”

غوسن در نوامبر 2018 هنگامی که از هواپیمای شخصی خود در توکیو خارج می شد به طرز چشمگیری به دلیل سوations رفتار مالی دستگیر شد.

وی پس از چند ماه وثیقه صادر شد ، اما سه بار دیگر بازداشت شد و در مجموع 130 روز را در بازداشت به سر برد ، سپس سرانجام خود را از ژاپن قاچاق و به لبنان فرار كرد و در 30 دسامبر وارد بیروت شد.

غسن ، متولد برزیل ، که تابعیت فرانسه و لبنان را نیز دارد ، اتهامات علیه خود را رد کرد.

کارگروه سازمان ملل هیچ قدرت برای وادار کردن کشورها به پیروی از احکام خود را ندارد ، اما تصمیمات آن دارای اعتبار معتبری است.

به نظر آنها ، این كارشناسان از ژاپن خواستند “كه یك تحقیق كامل و مستقل از شرایط بازداشت خودسرانه آقای غسن را تضمین كرده و اقدامات مقتضی علیه افرادی را كه در پی نقض حقوق وی بودند ، انجام دهد.”

این شركت درخواست كرد كه توكیو ظرف شش ماه به آن اطلاع دهد كه آیا چنین تحقیقاتی انجام شده است و آیا غوسن غرامت یا غرامت دریافت كرده است.

روز دوشنبه ، دولت ژاپن در بیانیه خود گفت كه برخی از جزئیات را در اختیار گروه كاری قرار می دهد تا به آنها كمك كند تا تعدادی از “اشتباهات واقعی” را اصلاح كند ، از جمله در مورد زمانی كه غوسن در زندان به سر برد بدون آنكه در برابر قاضی قرار گیرد.

اما تأكید كرد كه رسیدگی به این پرونده برای گروه كاری نامناسب است ، و اصرار داشت كه بازداشت مظنونانی كه احتمال از بین بردن مدارك و یا وثیقه را دارند ، متعارف است.

“پرواز از یک دادگاه کیفری ، بر خلاف شرایطی که متهم قول داده است در هنگام آزادی با قرار وثیقه احترام بگذارد ، از نظر سیستم حقوقی هیچ کشوری قابل قبول نیست.”

هشدار داد ، یافته های این گروه کاری می تواند “کسانی را که در دادگاه کیفری قرار می گیرند تشویق کند تا از این عقیده برخوردار شوند که پرواز قابل توجیه است و از تحقق عدالت و عملکرد صحیح سیستم عدالت کیفری در هر کشور جلوگیری می کند.”