چین: کاهش واردات چین و رشد کندتر صادرات، فشار زیادی بر اقتصاد وارد می کند

واردات چین در ماه آوریل به شدت کاهش یافت، در حالی که صادرات با سرعت کمتری رشد کرد و نشانه‌هایی از تقاضای ضعیف داخلی علیرغم برداشته شدن محدودیت‌های کووید و فشار زیاد بر اقتصادی که از قبل در مواجهه با کاهش رشد جهانی با مشکل مواجه شده بود، تقویت کرد.

داده‌های گمرک در روز سه‌شنبه نشان داد که محموله‌های ورودی به دومین اقتصاد بزرگ جهان نسبت به سال گذشته 7.9 درصد کاهش یافته است، در حالی که صادرات در مدت مشابه پس از افزایش غیرمنتظره 14.8 درصدی در ماه مارس، 8.5 درصد رشد داشته است.

اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز هیچ رشدی در واردات و افزایش 8 درصدی صادرات را پیش‌بینی کرده بودند.

بروس پانگ، اقتصاددان ارشد در جونز لانگ لاسال، گفت: «نرخ رشد واردات سالانه به کاهش خود ادامه داد و نشان می‌دهد که همزمان با فصلی بودن و ادامه بهبود ضعیف اقتصاد داخلی، کاهش می‌یابد».

مقامات دولتی بارها نسبت به محیط خارجی “شدید” و “پیچیده” در پی افزایش خطرات رکود برای بسیاری از شرکای تجاری کلیدی چین هشدار داده اند. تحلیلگران می گویند که کاهش رشد جهانی نشان دهنده راه طولانی تر بهبودی برای غول آسیایی پس از پایان ناگهانی محدودیت های سخت کووید توسط پکن در دسامبر است.

کاهش واردات نگران‌کننده است زیرا نشان می‌دهد که تقاضای داخلی ضعیف است و ممکن است نتواند سستی موتور صادراتی کم‌توان را تحمل کند.

واردات زغال سنگ چین در ماه آوریل از بالاترین رقم 15 ماهه در ماه قبل کاهش یافت و با تضعیف تقاضا در دومین اقتصاد بزرگ جهان، کاهش یافت. واردات مس و گاز طبیعی نیز در همین مدت کاهش یافت. صادرات کره جنوبی به چین که شاخص اصلی واردات چین است، در آوریل 26.5 درصد کاهش یافت و 10 ماه متوالی کاهش یافت.

Zhiwei Zhang، اقتصاددان ارشد در Pinpoint Asset Management گفت: کاهش واردات ممکن است تا حدودی ناشی از کند شدن تقاضای جهانی باشد که به نوبه خود بر واردات قطعات و قطعات چین برای پردازش صادرات تأثیر می گذارد.

شاخص مدیران خرید رسمی اخیر تولیدی در ماه آوریل نشان داد که سفارش‌های صادراتی جدید به شدت کاهش یافته است و بر چالش پیش روی سیاست‌گذاران چینی و کسب‌وکارهایی که امیدوار به بهبود اقتصادی قوی پس از کووید هستند، تاکید می‌کند.

اقتصاد چین در سه ماهه اول به لطف مصرف خدمات قوی، سریعتر از حد انتظار رشد کرد، اما تولید کارخانه ها در میان رشد ضعیف جهانی عقب مانده است. ضعف بازار املاک، کاهش قیمت ها و افزایش پس اندازهای بانکی تردیدها را در مورد تقاضا افزایش داده است.

دولت هدف رشد تولید ناخالص داخلی متوسط ​​​​حدود 5 درصد را برای امسال تعیین کرده است، زیرا به شدت از هدف 2022 نادیده گرفته شده است.