چین: آمریکا می گوید مذاکره با چین برای مهار احتمال درگیری “ضروری” است

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه پس از رد دیدار رسمی بین او و همتای چینی اش از سوی پکن، گفت که گفت و گو بین ایالات متحده و چین برای جلوگیری از محاسبات اشتباه که می تواند منجر به درگیری شود، “ضروری” است.

آستین و لی شانگفو برای اولین بار در مراسم شام افتتاحیه نشست دفاعی شانگری-لا در سنگاپور در شب قبل دست دادند و به طور خلاصه صحبت کردند، اما این تعامل از امیدهای پنتاگون برای مبادله اساسی تر دور بود.

وزیر دفاع ایالات متحده در یک تور آسیایی است که قبلاً او را به ژاپن برده بود و همچنین شامل سفری به هند خواهد بود – بخشی از فشار مقامات ارشد آمریکایی برای تقویت اتحاد و مشارکت در منطقه برای کمک به مقابله با پکن.

آستین در اظهارات خود در گفتگوی شانگری لا گفت: «ایالات متحده معتقد است که خطوط باز ارتباط با جمهوری خلق چین ضروری است – به ویژه بین رهبران دفاعی و نظامی ما.

هرچه بیشتر صحبت کنیم، می توانیم از سوء تفاهم ها و محاسبات اشتباهی که می تواند منجر به بحران یا درگیری شود، جلوگیری کنیم.»

ایالات متحده از لی برای دیدار در حاشیه اجلاس دعوت کرده بود، اما پکن نپذیرفت و یک سخنگوی آن گفت: “ایالات متحده به وضوح می داند که چرا در حال حاضر در ارتباطات نظامی مشکلاتی وجود دارد”. لی در سال 2018 توسط دولت ایالات متحده به دلیل خرید تسلیحات روسی تحریم شد، اما پنتاگون می‌گوید که این مانع از تجارت رسمی آستین با او نمی‌شود. یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده گفت که صحبت کردن برای این دو خوب است، اما آستین در نشست دفاعی گفت که “یک دست دادن صمیمانه در هنگام شام، جایگزین یک تعامل اساسی نیست.”

آستین گفت که “عمیقا نگران است که (چین) تمایلی به تعامل جدی تری بر روی سازوکارهای بهتر برای مدیریت بحران بین دو ارتش ما نداشته است و ابراز امیدواری کرد که این وضعیت به زودی تغییر کند.

او همچنین پکن را به دلیل انجام “تعداد نگران کننده رهگیری خطرناک هواپیماهای ایالات متحده و متحدانش که به طور قانونی در حریم هوایی بین المللی پرواز می کردند” از جمله یک مورد در هفته گذشته مورد هدف قرار داد.

– “حفظ وضعیت موجود” – در آن حادثه، ارتش ایالات متحده گفت که یک خلبان جنگنده چینی “مانور تهاجمی غیر ضروری” را در نزدیکی یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی انجام داده است که بر فراز دریای چین جنوبی کار می کرد.

تصاویر ویدئویی منتشر شده توسط ارتش آمریکا نشان می‌دهد که یک هواپیمای جنگنده چینی در حال عبور از مقابل هواپیمای آمریکایی است که از تلاطم ناشی از آن می‌لرزد.

اما ارتش چین گفت که هواپیمای آمریکایی “به یک منطقه آموزشی نظامی نفوذ کرده است”.

تنش ها بین واشنگتن و پکن در سال جاری بر سر مسائلی از جمله تایوان و بالون جاسوسی چینی که توسط یک هواپیمای جنگی آمریکا پس از عبور از کشور سرنگون شد، افزایش یافته است.

یکی دیگر از نقاط اشتعال اخیر، ریزتراشه‌های سطح بالا بوده است، به طوری که پکن در ماه مه گفت که غول نیمه هادی ایالات متحده Micron در بررسی امنیت ملی شکست خورده است و اجازه فروش به اپراتورهای “زیرساخت اطلاعات حیاتی” را نخواهد داشت.

این اعلام پس از آن صورت گرفت که واشنگتن و متحدانش در ماه‌های اخیر اقداماتی را انجام دادند که چین مدعی شد برای محدود کردن توانایی این کشور برای خرید یا ساخت تراشه‌های پیشرفته و مهار قدرت جهانی در حال افزایش طراحی شده‌اند.

در ماه آوریل، پکن تمرینات نظامی سه روزه را در اطراف جزیره تایوان که خودمختار دموکراتیک است، با شبیه سازی حملات هدفمند و محاصره آغاز کرد.

چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند که روزی در صورت لزوم با زور تصرف می‌شود و این جزیره در ترس دائمی تهاجم به سر می‌برد.

مانورهای چینی در واکنش به دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان و کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا انجام شد، که کنسولگری چین در لس آنجلس گفت که “بنیان سیاسی روابط چین و آمریکا” را تضعیف می کند.

آستین در اجلاس دفاعی گفت که ایالات متحده “عمیقاً متعهد به حفظ وضعیت موجود” در تنگه تایوان است و “به مخالفت قاطعانه با تغییرات یکجانبه وضعیت موجود از هر طرف ادامه خواهد داد.”