وزیران امور اسام، ناگالند درباره حل و فصل اختلافات مرزی گفتگو کردند

وزرای ارشد آسام و ناگالند در مورد حل و فصل اختلافات مرزی گفتگو کردند و در مورد اکتشاف نفت در مناطق مورد مناقشه برای منافع اقتصادی توافق کردند.

مشکل مرزی بین آسام و آروناچال پرادش پس از امضای تفاهم نامه توسط هیمانتا بیسوا سارما، وزیر ارشد آسام و وزیر امور خارجه آروناچال پرادش، پما خاندو، در حضور آمیت شاه وزیر کشور اتحادیه در عصر پنجشنبه حل شد. سارما همچنین در اواخر عصر پنجشنبه با همتای ناگالند خود، نیفیو ریو در آسام هاوس گفتگو کرد تا مناقشه طولانی مدت مرزی بین دو کشور همسایه را حل کند.

دو وزیر همچنین در مورد موضوعات مربوط به منافع دوجانبه و همکاری در زمینه اکتشاف نفت در امتداد مرزهای بین دولتی گفتگو کردند.

بعداً، سارما در توییتی نوشت: «خوشحالم که فرصتی برای گذراندن وقت با وزیر محترم ناگالند @Neiphiu_Rio Ji در آسام هاوس، دهلی نو به دست آوردم. ما یک بحث جذاب در مورد نزدیک کردن به موضوع مرزی جاری و سایر زمینه‌های دستاوردها و همکاری‌های متقابل داشتیم.»

ریو به رسانه‌ها گفت که با همتای خود در آسام در مورد حل و فصل اختلافات مرزی خارج از دادگاه با همکاری گروه‌های قومی از هر دو طرف گفتگوی مفیدی داشته است.

ما درباره مسائل مرزی و توسعه بحث کرده‌ایم زیرا باید با هم کار کنیم، از یکدیگر حمایت کنیم و بدانیم چگونه به جلو برویم. آسام و آروناچال پرادش روز جمعه توافقنامه ای را در مورد اختلاف مرزی امضا کردند. به همین ترتیب، ما در حال بحث در مورد چگونگی حل و فصل اختلافات مرزی خود در خارج از دادگاه با (حمایت) گروه های قومی از هر دو طرف هستیم.»

ریو فاش کرد که هر دو ایالت اصولاً تصمیم گرفته اند برای تفاهم نامه ای برای اکتشاف نفت در مناطق مورد مناقشه در امتداد مرز بین ایالتی امضا کنند تا نفت استخراج شود و حق امتیاز بین ایالت ها تقسیم شود. پس از رسمیت یافتن، پتانسیل عظیمی برای اکتشاف نفت در داخل ناگالند نیز وجود خواهد داشت. وی افزود: کشور به نفت نیاز زیادی دارد. روند حل و فصل اختلافات مرزی با میزورم آغاز شده است. با ناگالند گفتگوهایی داشتیم که به دلیل اختلافات مرزی نمی توانیم اکتشاف نفت در مناطق مرزی انجام دهیم. ما تصمیم گرفتیم که اختلاف با ناگالند را در دادگاه حل و فصل کنیم.

جاگدیش موخی، فرماندار وقت ناگالند، در ماه مارس سال گذشته گفت که CM آسام به طور مثبت نشان داده است که درآمد حاصل از اکتشاف و استخراج نفت و نفت بین دو ایالت در بخش‌های A، B و C در ناحیه کمربند منطقه مورد مناقشه (DAB) به یک اندازه خواهد بود. تقسیم شده.

برای اکتشاف و استخراج خارج از DAB، او گفت که دولت هند باید مالکیت ساکنان بومی ناگالند و حمایت قانون اساسی که به موجب ماده 371 (A) در مورد انتقال زمین و منابع آن به آنها اعطا شده است را به رسمیت بشناسد و پس از آن تدبیر کند. سازوکار مناسب و مورد توافق طرفین برای پرداخت حق امتیاز و صدور مجوز اکتشاف نفت (PELs).

ریو پیشتر اعلام کرده بود که ایالت ها توافق کرده اند حق امتیاز نفت منطقه مورد مناقشه را به اشتراک بگذارند. «موضوع تقسیم حق امتیاز در مناطق مورد مناقشه نیز مورد بحث قرار گرفت و در حال شکل گیری است. پیش از این، تیم‌هایی از هر دو ایالت به همراه وزیر ارشد با وزیر نفت اتحادیه، هاردیپ سینگ پوری ملاقات کردند و در مورد تقسیم حق امتیاز نفت و گاز طبیعی در امتداد سایت‌های مورد مناقشه بحث کردند.

اکتشاف نفت را نمی توان در ایالت انجام داد زیرا بر سر موضوع اکتشاف بین مرکز و ایالت بن بست وجود داشته است.

دولت ناگالند معتقد است که اگر اکتشاف نفت باید انجام شود، باید بر اساس قوانین نفت و گاز طبیعی ناگالند، 2012 باشد و باید مقررات ویژه ماده 371 (الف) را در نظر بگیرد. ONGC قبلاً در سال 1994 فعالیت های E&P را در ناگالند متوقف کرده بود، زیرا گروه شبه نظامی NSCN (IM) از آن خواست تا از ایالت خارج شود.

نیروهای بی طرف از سال 1971 در امتداد منطقه مورد مناقشه در امتداد مرز آسام- ناگالند مستقر شده اند. این دو ایالت 512.1 کیلومتر مرز مشترک دارند. درگیری‌هایی در امتداد مرز در سال‌های 1965، 1968، 1979، 1985، 2007 و 2014 روی داد. دولت آسام در سال 1988 پرونده‌ای را برای حل و فصل اختلافات مرزی در دادگاه عالی تشکیل داده بود.