هشدار چین برای اقدام پس از اینکه مایک پمپئو گفت “تایوان بخشی از چین نبوده است”

پکن / تایپه: روز جمعه ، پس از اینکه مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا گفت تایوان “بخشی از چین نبوده است” ، وزارت امور خارجه این کشور گفت که چین در برابر هر اقدامی که منافع اصلی آن را تضعیف کند ، عقب خواهد زد.

چین تایوان را حساس ترین و مهمترین موضوع در روابط خود با ایالات متحده می داند و از حمایت فزاینده دولت ترامپ از جزیره مورد ادعای چین و در عین حال تحت حاکمیت دموکراتیک مانند فروش اسلحه ، عصبانی شده است.

پمپئو روز پنجشنبه در مصاحبه رادیویی ایالات متحده گفت: “تایوان بخشی از چین نبوده است”.

وی گفت: “این با كاری كه دولت ریگان برای ترسیم سیاست هایی كه آمریكا طی سه و نیم دهه اخیر به آن پایبند بوده است ، شناخته شد.”

ایالات متحده طبق قانون موظف است ابزار دفاع از خود را در اختیار تایوان قرار دهد و رسماً به جای اینکه صریحاً ادعاهای چین را به رسمیت بشناسد ، مواضع چین را که تایوان بخشی از آن است تأیید می کند.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در سخنرانی خود در پکن گفت تایوان بخشی مسلم از چین است و پمپئو بیشتر به روابط چین و آمریکا آسیب می زند.

وی گفت: “ما به طور جدی به پمپئو و امثال او می گوییم كه هر رفتاری كه منافع اصلی چین را تضعیف كرده و در امور داخلی چین دخالت كند ، با یك ضد حمله قاطع توسط چین روبرو خواهد شد.”

چین شرکتهای آمریکایی را که به اسلحه به تایوان می فروشند تحریم کرده و هنگام دیدار مقامات ارشد آمریکایی از تایپه در نزدیکی جزیره هواپیماهای جنگنده پرواز کرده است.

دولت شکست خورده جمهوری چین پس از از دست دادن جنگ داخلی در برابر کمونیست ها ، که جمهوری خلق چین را تأسیس کردند ، در سال 1949 به تایوان گریخت.

جوان او ، سخنگوی وزارت خارجه تایوان ، از حمایت وی از پمپئو تشکر کرد.

وی گفت: “جمهوری چین در مورد تایوان کشوری مستقل و مستقل است و بخشی از جمهوری خلق چین نیست. این یک واقعیت و وضعیت فعلی است.”

مقامات تایوان هفته آینده برای گفتگوهای اقتصادی به واشنگتن سفر می کنند که پکن را نیز آزار داده است.