هدرز چیست و چه نقشی در افزایش قدرت موتور دارد؟

آیا هدرز موتور یورو 4 یا همون m15 به موتور معمولی b3 نصب میشه؟ هدرز پراید یورو 4 فولادی یک قطعه از اگزوز بهحساب میآید که میتوان آن را جایگزین منیفولد چدنی فابریک موتور کرد که به دلیل طراحی بهتری که برای آن در نظر گرفتهشده، کاهش مصرف سوخت و بهبود قدرت خروجی موتور را در پی خواهد داشت. سری موتورهای B3 ، B5 ، B6 ، BP که پیش از این برروی خودروهای فورد ، مزدا و کیا امتحان خود را پس داده اند. طراحی خاص و سطح صیقلی هدرزها که معمولا از جنس فلزاتی چون فولاد، استیل و آلیاژهای بسیار گران قیمت ساخته میشوند به خروج سریع و پر فشار گازهای سوخته شده حاصل از احتراق یاری می رساند و به تنهایی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد به قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه خودروهای معمولی می افزاید. البته مجددا جهت تاکید باید گفت که نوع هدرز که ناشی از شکل و جنس آن است همچنین مشخصات موتور در افزایش توان تاثیر دارد و در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. موتور B5برروی خودروهای مزدا۳۲۳ و فورد لیزر کارایی خوبی به نمایش گذاشتهاست.مدل دیگر B5 که ۱۶ سوپاپ و تک میل سوپاپ است نیز دارای سریهای مختلف میباشد که تنها یک سری آن از کاربراتوری است ، توان و گشتاور تولیدی این موتور به ترتیب ۹۱ اسب بخار و ۱۲۲ نیوتن متر است.سریهای دیگر آن که انژکتوری هستند میتوانند قدرتی در بازه ۸۰ تا ۱۰۰ اسب بخار تولید کنند و درکنار آن گشتاورشان نیز بین ۱۱۸ تا ۱۳۲ نیوتن متر متغیر است .

هدرز پژو اسپرت که البته به شرطی این موارد محقق خواهد شد که پس از انتخاب چندین مواد با خصوصیات حرارتی مختلف و طراحی اولیه، تحلیل و بررسی دقیقی ازعملکرد هدرز به عمل آید. پیشرانه BP توربو و پیشرانه B6 نیز از موارد پر طرفدار برای پراید است. در این مقاله قصد ارائه نکاتی درباره انواع موتورهای محبوب پراید را داریم. بنابراین طراحی و ساخت هدرز یک فرآیند وقت گیر و پر هزینه محسوب می شود.از این رو تقریبا تمامی کارخانجات خودروسازی از نصب هدرز بر روی محصولات ارزان قیمت و شهری خود صرف نظر کرده و انجام این کار را به متخصصان مراکز تیونینگ واگذار میکنند.البته عدم نصب هدرز فابریک برای تمامی خودروها صادق نیست و همواره شماری از خودروهای اسپورت نظیر ب ام و های M POWER ، آئودی های سری S و… هدرز عملاً جایزگینی گرانقیمت برای منیفورلد خروجی استاندارد پیشرانه است و به دلیل قیمت زیاد و هزینههای تولید گزاف، کمتر از سوی خودروسازان به شکل استاندارد استفاده میشود، اما استفاده از هدرز برای خودروهای اسپرت و مسابقهای، کابرد فراوان دارد و بسیاری خودروهای گرانقیمت به شکل استاندارد به هدرزهای فابریک مجهز هستند. فشار باد تایرها بر اساس استانداردهای خاصی تنظیم می شود که خودروسازان در دفترچه راهنمای خودرو آن را اعلام می کنند.

فروش هدرز پژو 405 معمولا قطر درونی لوله هدرز نسبت به منیفولد فابریک خودرو بیشتر بوده و میتواند هوای خروجی را بهتر تخلیه نموده و مخصوصا در دور های بالا موجب میگردد تا موتور خودرو تنفس بهتری نموده و راندمان آن پایین نیاید. نوسان شدید قیمت خودرو موجب شد تا راهبرد معاصر در بسته خبری جدید، به آخرین و جدیدترین قیمت پراید چهارشنبه 17 دی 99 بپردازد. 29 خرداد 1396; نکات مهم در هنگام خرید پراید دست دوم; نظرات نظر سنجی برای این مطلب غیر فعال هدرز تیپ ۲ شده است. در این گزارش قیمت پنج مدل پراید کارکرده را میتوانید مشاهده کنید. این وضعیت در هنگامی که این خودرو 4 سرنشین داشته و راننده در تابستان کولر خودرو را هم روشن میکند، تقریبا غیر قابل فروش هدرز تیپ 5 تحمل میشود ! پس نصب هدرز بدون اعمال تغییر در سایر بخش های سیستم اگزوز ، تاثیری بر وضعیت و شرایط آلایندگی صوتی خودروی شما نخواهد داشت. هدرز (به انگلیسی: headers) قطعهای فنی برای تیونینگ و تقویت موتوراست که بخشی ازسیستم اگزوز خودرو محسوب میشود. بسیاری پس از حجم زدن پیشرانه به سراغ پیستونهای تیبا، ریو، B5 و دوو سییلو میروند. حالا نوبت به یکی دیگر از موتورهای محبوب پراید یعنی موتور B6 رسیده است که در صحنه ی مسابقات بسیاری به چشم میخورد.موتور B6 دارای حجم موتور ۱۵۹۷ سی سی است که در همان مدلهای ۸ و۱۶ سوپاپ دارای تک یا دو میل سوپاپ تولید شدهاست.

با حضور توربوشارژ و سوپرشارژ بر روی خودرو، ECU Remap میتواند موتور خودرو را بیشتر از پیش تقویت کند و در موتورهای با تنفس طبیعی این میزان تأثیر ممکن است تنها نیم اسب بخار باشد! در ابتدا پراید با موتور B3 در داخل کشور عرضه شد و تا قبل از اینکه موتورهای پراید توسط سایپا به عنوان یورو۴ معرفی شوند ، سایپا هم از موتورهای B3دراین خودرو استفاده میکرد . ابتدا با نام پرشیا و کمی بعد نام پژو سفیر و در آخر هم با نام پژو پارس معرفی و شناخته شد. بنابراین در طول 3 ماه کار فشرده از ابتدا برای این موتور جدید (M13) تمام مدل سازی های نرم افزاری انجام شده و قالبهای جدیدی با کیفیت و دقت فوق العاده بالا، ساخته شده است. از سوی دیگر اصطکاک کمتر و افزایش قدرت پیشرانه در دورهای پایین، می تواند در کاهش مصرف سوخت نیز موثر باشد.بنابراین هدرز در واقع یک قطعه بازنگری شده است که به جای منیفولدخروجی چدنی خودروها نصب میشود.یکی از مزایای هدرز ها ، نصب ساده آن هاست که به راحتی در هر مغازه مکانیکی یا اگزوز سازی قابل انجام است اما طراحی و ساخت یک هدرز حرفه ای و کارا بر خلاف نصب آن به هیچ وجه ساده نیست.در دنیای امروزی طراحی بهینه اجزای تیونینگ موتور، تنها به کمک شبیه سازی بسیار دقیق پیشرانه در محیط نرم افزارهای حرفه ای چون GT POWER امکان پذیر است.از سوی دیگر ساخت هدرز ها نیز باید به صورت کاملا دقیق توسط دستگاه های مخصوص خم کاری لوله انجام شود و کیفیت عملیات جوش کاری و ماشین کاری نیز تاثیر انکار ناپذیری بر روی قابلیت های نهایی محصول خواهد داشت.

هدرز ۲۰۶ تیپ ۵
اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد نمایندگی هدرز در ایران بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.