نمای: دولت نباید اشتباهات گذشته را که باعث می شود سرمایه گذاران خارجی احساس عدم استقبال کنند ، تکرار نکند

دو حکم مخالف پشت سر هم در دادگاه های خارجی علیه دولت هند ، هند را در مطبوعات بین المللی ضعیف نشان داده است. دادگاه داوری دائمی مستقر در لاهه در سپتامبر سال 2020 حکم داد که تلاش هند برای تحمیل مطالبه مالیاتی پس انداز 5.5 میلیارد دلاری به وودافون ، نقض تعهدات هند تحت معاهده سرمایه گذاری دو جانبه هند و هلند است. پرونده هند از زماني كه دادگاه عالي كشور در ژانويه 2012 حكم داد كه وودافون هيچگونه مالياتي را پرداخت نمي كند ، اظهار داشت كه اين يك فروش سهام است و نه فروش دارايي.

شکست دوم شامل Devas Multimedia ، استارتاپ مستقر در بنگالورو به سرپرستی MG Chandrasekhar ، دبیر علمی سابق ISRO است که دارای شرکتهای خصوصی خصوصی خارجی با سرمایه گذاری سهام و مدیران برجسته در هیئت مدیره خود است. دادگاه منطقه ای آمریكا در تاریخ 27 اكتبر 1.2 میلیارد دلار جبران خسارت كرد كه توسط شركت Antrix Corporation بازرگان ISRO در رابطه با پرونده معاملات طیف S-Band 2005 پرداخت شود.

چاندرساخار دادگاه عالی و چندین دادگاه بین المللی را به دلیل “فسخ نادرست” معامله منتقل کرده بود. SC پرونده را به دادگاهی هدایت کرده بود که به Antrix در 14 سپتامبر 2015 دستور داد 562.5 میلیون دلار به عنوان خسارت و خسارت و سود با پرداخت 1 میلیارد دلار پرداخت کند. آنتریکس / ISRO نسبت به رای دادگاه کم توجهی نشان داد. و برای پیچیدگی و سردرگمی امور ، دیوان عالی کشور “حکم دادگاه ایالات متحده را” متوقف کرده است.

با رد ادعاهای مالیاتی دولت UPA در مورد وودافون ، در رای دادگاه عالی آمده است كه یقین سیاست مالیاتی برای مودیان (از جمله سرمایه گذاران خارجی) بسیار مهم است و یقین در قانون قانون اساسی است. پراناب موکرجی ، وزیر دارایی ، به جای پذیرفتن حکم با فضل و فروتنی ، به ادعای دیوان سالار ، آن را یک توهین شخصی قلمداد کرد. با عجله در اجرای قانون از طریق پارلمان و دادن حقوق گذشته به دولت به جای حقوق احتمالی برای جمع آوری مالیات با دور زدن قانون SC ، با یک ضربه مغرجی تمام دستاوردهای UPA-1 را از بین برد.

انجمن های صنعت جهانی و سرمایه گذاران گریه کردند. لی هوسین لونگ ، نخست وزیر سنگاپور در دیدار از وی گفت: “اگر شما بتوانید ریسک نظارتی و خطرات سیاسی را به حداقل برسانید ، شرکت ها برای سرمایه گذاری بسیار راحت تر می آیند … هر وزیر دارایی باید به دنبال عواقب تغییر قوانین باشد.” یک اقتصاد پررونق سقوط کرد. پرانابدا به طبقه بالا به تپه Raisina منتقل شد.

تحقق این امر تحت نظارت ساعت معمار مانموهان سینگ در زمینه اصلاحات اقتصادی هنوز سخت است. P Chidambaram ، که به عنوان FM احیا شد ، بقیه قسمتهای UPA-2 را صرف خنثی سازی خسارات سنگین کرد. اما شهرت هند برای تراش صندوق عقب خود با سیاست های غیرقابل پیش بینی هنوز پابرجاست.

Devas یک نمونه کلاسیک دیگر از اقدامات عجولانه و غیرمسئولانه دولت است. توافق نامه Devas-Antrix که پس از دقت و مجوز از FIPB امضا شد ، پس از شتابزدگی در مورد گزارش رسانه ها از میانبرهای PMO لغو شد. این لغو از میلیون ها دلار سرمایه گذاری شده قبلی و عواقب جهانی آن بر جامعه سرمایه گذاری چشم پوشی کرد. با کلاهبرداری 2G که قبلاً UPA-2 و PMO را به لرزه درآورده بود (وزارت فضا تحت منموهان سینگ قرار گرفت) ، توافق نامه به طور یک جانبه لغو شد ، از ترس کلاهبرداری دیگر ، یک شرکت نویدبخش امیدوار کننده را به ورشکستگی سوق داد و صدها نفر را بیکار کرد.

سرزنش و اشتباهات کاملاً در درهای UPA است. اما NDA پیامد موفقیت را به ارث برده است. BJP به طور جدی دولت UPA را برای مالیات گذشته نگر انتقاد کرد. اکنون به اشتباه توصیه شده است که از احکام بین المللی Vodafone و Devas-Antrix تجدید نظر کنید. این مسئله خطر روبرو شدن به عنوان کشوری را ایجاد می کند که معاهدات دو جانبه بین المللی یا قراردادهای آن را رعایت نمی کند. سیاست FDI ما سرمایه گذاران را در هر مجالس بین المللی به هند وا می دارد. طعمه انداختن به سرمایه گذاران فقط برای اینكه مقامات مالیاتی پس از قرار دادن حسن نیت پول خود را به كمك ببندند و به آنها كمین كنند ، فقط نقض اعتماد نیست. سرمایه گذاران آینده را نیز می ترساند.

این استدلال که یک کشور مستقل حق وضع قوانین را دارد بدون اینکه اسیر شود و از نظر دیگران رد شود ، جنجالی است ، خصوصاً اگر تصور شود که از ضمانت های قبلی خود در قبال حاکمیت که از طریق معاهدات سرمایه گذاری دوجانبه اجرا شده است ، طلب کرده است. احترام نگذاشتن توافق نامه های یک شخص ، خود هدف است. فرجام خواهی علیه احکام وودافون و دیواس و گره خوردن آنها از طریق پرونده های غیرقابل جلب اعتماد سرمایه گذار را از بین می برد. این شعار مکرر نخست وزیر نارندرا مودی ، که کلید احیای اقتصادی است که اکنون در بحران عمیق قرار دارد ، برای اهداف “سهولت انجام تجارت” است.

(نویسنده – یک کارآفرین ، بنیانگذار Airdeccan ، یک کاپیتان بازنشسته ارتش هند ، نویسنده پرفروش ترین “Simplifly” ، یک کشاورز و یک سیاستمدار “شکست خورده”. نظرات ابراز شده توسط نویسنده است)