نمایش: با رفتن دونالد ترامپ ، پکن می تواند کمی آرام شود. اما آیا واقعاً می تواند؟

حکم انتخابات ایالات متحده هدایتی بی نظیر برای شی جین پینگ ، رئیس جمهور چین فراهم کرده است. گرچه دونالد ترامپ طی چند سال گذشته در رسانه های اجتماعی چین مورد شوخی و عصبانیت بوده است ، اما ممکن است این اتهامات بر درک حزب کمونیست چین (CPC) در میان طبقه رو به رشد جوانان چینی انگلیسی زبان تأثیر بگذارد. س questionsالاتی در مورد اینکه آیا جنگ تجاری که بخشی از صنعت چین را به شدت آسیب رسانده بود ، می تواند توسط پکن بهتر کنترل شود. با رفتن ترامپ ، چین می تواند کمی آرام شود.

اما خی یکی از معدود رهبران جهان است که پیام جو را برای رئیس جمهور آمریكا ارسال نكرده است. جدا از اینکه باید احساس آرامش خود را پس از عزیمت ترامپ پنهان کند ، او در دادن سیگنال های مناسب به مردم و رسانه های چین محتاط است – ایالات متحده را به عنوان کشوری تقسیم شده و رو به زوال معرفی کند. از نظر Xi ، ارسال پیام تبریک به Biden اهمیت ویژه ای می دهد.

بایدن می تواند از راه های دیگر به چین آسیب برساند. توجه دموکراتهای آمریکایی بیش از مطالبات ژئوپلیتیک به مسائل حقوق بشر است. دولت جدید ممکن است مواردی را در مورد سرکوب حقوق بشر در سین کیانگ ، تبت و هنگ کنگ مورد بررسی قرار دهد ، و نه به معاملات چین با مخالفان ، قوی تر از دولت ترامپ.

هند با دقت این وضعیت را تماشا خواهد کرد. هرگونه بحث درباره سرکوب مسلمانان در سین کیانگ بر وجهه چین در آن سوی مرز پاکستان تأثیر می گذارد. پکن برای اجرای ویترین خود از کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) ، که بخشی از ابتکار عمل کمربند و جاده (BRI) است ، نه فقط از اسلام آباد ، بلکه از طرف مردم و سیستم سیاسی پاکستان نیز نیاز به حمایت دارد.

ایالات متحده و چین در موضوعاتی مانند تایوان و حضور نظامی در دریای چین جنوبی با یکدیگر اختلاف دارند. ترامپ این درگیری ها را ایجاد نکرده است. او و خی چندین گام برای برجسته سازی آنها برداشتند. نه ایالات متحده و نه چین موضع خود را تغییر نمی دهند. اما ممکن است صدای جنجال و جنجال کمتری در جمع رخ دهد. وقتی نوبت به جنگ تجاری می رسد ، پکن رضایت خود را از نتایج نظرسنجی آمریکا ابراز کرد ، هرچند غیرمستقیم.

سال گذشته ، معاون وزیر خارجه چین ، لو یوچنگ اظهار داشت که اگر “دولت بعدی ایالات متحده” با چین دیدار کند “و هر دو کشور می توانند کلبه را دفن کنند و اصول” عدم تعارض ، عدم تقابل ، احترام متقابل و برنده را حفظ کنند مشارکت؛ تمرکز بر همکاری اختلافات را مدیریت کنید و روابط دو جانبه را در مسیر صحیح پیش ببریم.

البته این حالت عمومی است. حتی چین انتظار ندارد که جنگ تجاری به این زودی ها پایان یابد. دو طرف اقداماتی را برای کاهش وابستگی خود به یکدیگر انجام داده اند و به دنبال منابع جایگزین برای تهیه کالا هستند. ایالات متحده شرکت های بزرگ فناوری چینی مانند Huawei و ZTE را ممنوع کرده است و به برنامه های رشد چین در این زمینه آسیب می رساند.

همچنین ممکن است از نظر سیاسی برای رهبری تازه منتخب دموکرات تغییر سیاست تجارت ترامپ دشوار باشد. توزیع جدید واشنگتن به سختی می تواند ادعا کند که سیاست های اقتصادی داخلی سلف خود با توجه به عملکرد اقتصادی چشمگیر با وجود اثرات خورنده Covid-19 ، توسط مردم آمریکا رد شده است.

در واقع ، بایدن تحت فشار قرار خواهد گرفت تا خود را در برخورد با چین ماهرتر از ترامپ نشان دهد. وی مجبور خواهد بود چین را وادار به خرید کالاهای آمریکایی بیشتر بدون کاهش مالیات های مجازاتی ترامپ بر کالاهای چینی کند. این تقریباً غیرممکن است ، مگر اینکه او بتواند نشان دهد از پکن امتیازات ویژه ای گرفته است.

از طرف خود ، چین می تواند درخواست های اولیه – حتی خواسته ها – را از واشنگتن برای کمک به رئیس جمهور جدید ایالات متحده در ایجاد ثبات پذیرفته و بعداً به دنبال امتیازاتی برای خود باشد. رعنا میتر ، دانشمند علوم سیاسی آکسفورد به من گفت: “به احتمال زیاد جنگ تجاری تعدیل خواهد شد و دولت بایدن عملی تر خواهد بود” ، این امر باعث صادرات بیشتر کالاهای آمریکایی به چین خواهد شد ، اما ممکن است وقتی عقب نماند این سخنان عمومی علیه دولت چین است.

ممکن است استدلال شود که برخی از عناصر اصلی یک جنگ تجاری دیرتر از دست رفته است. طبق اعدادی که در پکن آورده شده ، آمریکایی ها در سه ماهه اول امسال 3 درصد کالای چینی بیشتر از نظر ارزش خریداری کرده اند ، در مقایسه با مدت مشابه سال 2017 قبل از معرفی تعرفه های جدید. اگرچه آمار چینی معمولاً باید با مشت نمک گرفته شود ، اما در این موضوع معمولاً زیاد دور از ذهن نیست.

واشنگتن در زمینه کاهش نیاز خود به کالاهای ارزان قیمت از چین کم کاری کرده است. فروشگاه های والمارت و آمازون مملو از کالاهای چینی است. این بعید است تغییر کند زیرا بعید است آمریکایی ها از کالاهای با قیمت پایین (چینی) به نفع کالاهای با قیمت بالاتر جلوگیری کنند. از این رو ، تولیدکنندگان چینی هنوز بازار مطمئن در ایالات متحده دارند.

دولت بایدن در مورد مسائلی مانند تغییر اقلیم و تقویت نهادهای بین المللی مانند بانک جهانی ، سازمان تجارت جهانی (WTO) و موارد مرتبط با سازمان ملل (سازمان ملل) از پکن کمک می گیرد. انتظار می رود تنظیمات متقابل و دادن و گرفتن اتاق پشتی خی نقش اساسی در نشان دادن عزم چین برای کاهش انتشار و پذیرش آن در سطح بین المللی داشت.

اما با خروج ایالات متحده از توافق پاریس ، این ارزش محدود بود. اگر بایدن مجدداً وارد پاریس شود ، اینکه آیا چنین واژگونی به راحتی در سطح بین المللی قابل اجرا است ، به شدت دنبال می شود. چین و ایالات متحده آمریکا که به مدت طولانی مدت به عنوان دو آلوده کننده بزرگ جهان ادامه خواهند یافت ، برای اجرای واقعی برنامه های کم کربن به یکدیگر احتیاج دارند.

این نویسنده نویسنده کتاب دویدن با اژدها است: هند چگونه باید با چین تجارت کند